Mikael_L
Andreas_kalmar skrev:
Faktiskt sett fler elektriker som gjort det konstigt nog
Malmbergs-centraler tror jag sätts upp av fler elektriker än hempulare.
Däremot Biltema eller Rutab ... ;)

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Så man är inte en riktig elektriker om man använder malmbergs om kunden ber om det? :)

Apropå en annan tråd det skrivs rätt mycket i nu.

Malmberg har väl inte samma typ av fantasifulla bruttoprislista som de stora grossisterna har och då är det väl inget roligt att använda deras prylar... :rolleyes:

(sorry, är ju OT men kunde inte låta bli)

Redigerat:
Dock så betalar elfirmorna ett helt annat pris än katalogpriset.

Ja det är klart och jag har inte påstått annat.
Vad jag menar är att de inte förser elektrikern med en prislista vars enda syfte är att lura kunder. (ja, jag har konto där)

Det är ju inte lika roligt när bruttopriserna inte medger möjligheten till hundratals procent i påslag på materialen.

På mycket, men inte allt, är det väl bara något lägre rabattsatser hos Malmbergs än hos övriga grossister utom på just starkströmskabel/tråd.

Då elcentralen och alla utgående ledningar, av det som framgår, är TN-S så finns det ingen anledning till att lägga N och PE på samma PE-plint, så det skulle jag säga är ett fel. Matande ände bör inte kunna ge skäl emot en uppdelning men det vore ju bra att ta en titt där först.

• Gilla
Höga Berget och 1 till
  • Laddar…
Ja något som är fel och det är det här bör kallas fel också utan omsvep. Men pga taffligheter i övrigt på bilden som sagt viktigt att kolla andra änden så man inte skapar problem henom att rätta här.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Jag får be elektrikern kolla över det här. Märkligt, han som byggde centralen har A-behörighet. Han borde ju kunna det här.
Ang. Malmbergsprylar har jag inte haft några problem med det alls hittills. Hela huset skulle renoveras så jag valde en billigare normcentral då det fanns mycket annat att lägga pengarna på.

Mikael_L skrev:
Men är de särade på i elcentralen, PE helt korrekt till PE-skenan och nollan till en liten plint för inkommande nolla (kan kanske kallas gemensam noll) så blir kabeln mellan mätarskåp och gruppcentral defacto en TN-S-matning och precis allt blir korrekt enligt föreskrifter och logisk uppbyggnad och area på ledarna.
Far man inte drar nollan strax till första JFB:n och bygla vidare till den andra?

Får och får. De flesta frågetecken löser sig om man samtidigt ställer sig frågan om det är möjligt och säkert. Två ledare under samma skruv är ju något som diskuteras då och då, och kärnfrågan är där om båda ledarna kan samsas, att båda sitter och har god kontakt. En inkommande ledning har troligen både annan area och annan ledarutformning EK/FK är de interna kopplingsledarna (FK/MK) så det höjer genast frågetecken. Dessutom bör man tänka på överskådligheten och framtida uppbyggnadsplaner. Bygger man en TN-S-central från början så skulle åtminstone jag se till att göra plats för en inkommande N-plint för JFBerna.

Ragnar_AT skrev:
Far man inte drar nollan strax till första JFB:n och bygla vidare till den andra?
Så är det byglat idag mellan jfb1 och jfb2. Dock så kommer nollan från jordskenan (den som är gul/grön med blå tejp). Gissar att de är av typen MK eller RK. Elkablar kopplade till en kopplingsplint, inkluderar en jordkabel med gul/grön isolering och blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det är inte ett brännmärke man ser på första jfb)

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Får och får....Två ledare under samma skruv är ju något som diskuteras då och då...
Ja, jag deltog i en sådan diskussion i en annan tråd för ett tag sen. Då blev väl koncensus att två RK 6 i samma hissklämma var OK om tillverkarens angivna area inte överskreds, t ex att slinga vidare en neutralledare i matningen till flera JFB.
Vad jag förstått finns inga lag- eller regelmässiga förbud mot det om inte tillverkaren anger så?

Men det där med förbindelsteknik är inte alltid så lätt - eller självklart.

Bo.Siltberg skrev:
Får och får. De flesta frågetecken löser sig om man samtidigt ställer sig frågan om det är möjligt och säkert. Två ledare under samma skruv är ju något som diskuteras då och då, och kärnfrågan är där om båda ledarna kan samsas, att båda sitter och har god kontakt. En inkommande ledning har troligen både annan area och annan ledarutformning EK/FK är de interna kopplingsledarna (FK/MK) så det höjer genast frågetecken. Dessutom bör man tänka på överskådligheten och framtida uppbyggnadsplaner. Bygger man en TN-S-central från början så skulle åtminstone jag se till att göra plats för en inkommande N-plint för JFBerna.
Jag kommer be elektrikern sätta en nollskena för jfbrytarna som Mikael_L och du föreslog så slipper de trängas i samma förskruvning. Fick svar från nätägaren idag som meddelade att jag har TN-C. Kabeln är EKKJ 3x10/10 och jag antar att det är serviskabeln han avser.

En till fråga: Hur långt är nätägaren ansvarig? Fram till elmätaren? Jag har ju även ett servissäkringsskåp som sitter där kabeln kommer in i källaren. Antar att det tillhör nätägaren? Kabeln mellan detta skåp och elmätaren?

Redigerat:
  • Gilla
Ppp123
  • Laddar…
Om jag inte kommer ihåg fel så har nätägaren ansvaret för servicekabeln fram till tomtgräns plus mätaren, fastighetsägaren har ansvaret för servicekabeln från tomtgräns.

Demmpa skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så har nätägaren ansvaret för servicekabeln fram till tomtgräns plus mätaren, fastighetsägaren har ansvaret för servicekabeln från tomtgräns.
OK, tack! Nu ska ni inte behöva svara på fler frågor, det är ju dan före dopparedan. Smutta på glöggen och knäck några nötter. God Jul!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.