4 757 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Är min fiberkontakt trasig?
Jaha, det här tog sig ju en spännande vändning. Stärkt av era ord (om svårighetsgraden beror på hur händig man är så tänkte jag att jag vågade testa) öppnade jag upp fiberboxen, kopplade loss inkommande fiber ur adaptern och lyfte ner adaptern som satt där. Då trillade lite skräp ut ur adaptern, och simsalabim lyckades jag få min fiberpatchkabel att klicka till när jag satte i den. Nu fungerar allt som det ska, så gott jag kan avgöra. Jag säger som min chef: visst är det kul att renovera. Nåväl, räknas inte nedlagd tid som en kostnad så blev det iaf billigt. Stort tack för all hjälp.
Härligt, tänk vad bra det blev! Det var garanterat det vita skräp som nämndes i tråden. Grattis!B bearmaniac skrev:Jaha, det här tog sig ju en spännande vändning. Stärkt av era ord (om svårighetsgraden beror på hur händig man är så tänkte jag att jag vågade testa) öppnade jag upp fiberboxen, kopplade loss inkommande fiber ur adaptern och lyfte ner adaptern som satt där. Då trillade lite skräp ut ur adaptern, och simsalabim lyckades jag få min fiberpatchkabel att klicka till när jag satte i den. Nu fungerar allt som det ska, så gott jag kan avgöra. Jag säger som min chef: visst är det kul att renovera. Nåväl, räknas inte nedlagd tid som en kostnad så blev det iaf billigt. Stort tack för all hjälp.
Bra att det löste sig. Lite orolig va det vita skräpet va som ramlade ut är för något. Är det som jag tror den keramiska styrningen så kan det bli strul om inte fibern styrs upp som den ska. Saknas den så kan det fungera ett tag och när det rör på sig lite så tappar du kontakt igen.
Men nu vet du ju hur du öppnar upp och skulle det nu vara mellanstycket som strular kanske du kan hitta ett nytt och byta själv.
Men nu vet du ju hur du öppnar upp och skulle det nu vara mellanstycket som strular kanske du kan hitta ett nytt och byta själv.
Det finns vär ingen keramisk styrning i den kabeln?, vad ska den styra för något?snuttjulle skrev:Bra att det löste sig. Lite orolig va det vita skräpet va som ramlade ut är för något. Är det som jag tror den keramiska styrningen så kan det bli strul om inte fibern styrs upp som den ska. Saknas den så kan det fungera ett tag och när det rör på sig lite så tappar du kontakt igen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 595 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 595 inlägg
Den ska styra fibern såklart. Lite information:A A-Man_08 skrev:
https://www.thorlabs.com/newgrouppage9.cfm?objectgroup_id=6313
Nu jobbar jag inte med fiber, så det kanske är någon annan kabel/kontakttyp just här.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 118 inlägg
Den delen som det överförs ljus i är inte synlig i en kontakt på det viset. Det vi skulle kunna se spår av är själva kontakten isf som har fått sönder.A A-Man_08 skrev:
Så här kan en kontakt se ut. Nu är detta LC duplex , men principen är likadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag vet hur en lc ser ut.[SKPG]Zamora skrev:
Om du lägger på ljus så kommer du se på dom vita delarna.
Jag tror det är den vita delen på sc kontakten som gått av frågade efter en bild men det publiceras ingen.
Jag tror det är
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 118 inlägg
Jo, men det är inte kärnan du ser som skulle kunna vara kvar, det är isf en del av kontaktstycket.A A-Man_08 skrev:
Liknande trådar
-
Går det att reparera denna trasiga låscylinder?
Fönster & Dörrar -
NIBE F750 8 år gammal med trasig tank
Värmepumpar -
Trasigt avloppsrör, råd om reparation
Vatten & Avlopp -
Räkna ut förhöjd elförbrukning pga trasig L/V-pump och rotorväxlare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Utkastare på fasad - vad exakt är trasigt?
Vatten & Avlopp