Svarar mig själv här eftersom GK100 så fint valt att svara i min andra tråd! (y)

GK100 GK100 skrev:
I din andra tråd med shunten hade du ju fabrikat ESBE VTA370 som ett bra exempel. Det går med typerna avsedda för tappvarmvatten också om man vill det är lite högre tryckfall i såna men ingen direkt avgörande skillnad i många fall.

Och se till att koppla in din shunt i systertråden rätt det är inga problem att använda den du har bara att välja rätt portar och dra om rören runt den lite. Det du ska följa är kopplingstypen blandning inte fördelning.

Det borde funka att ta loss hela shunten och skifta/vrida den 90 grader moturs, sen 2 st 90-gradersböjar för att ansluta returvattnet nedåt och ändå se termometern. Du måste oxå flytta skalan för vredet, se manual/kopplingsexempel.
Men snyggt? Undre rörböjen kommer nog väldigt nära termometern.

Fast har rörisen "tänkt lite fel" så borde du väl få ett rätt bra pris på rör och böjar för att koppla om befintlig shunt både rätt och lite snyggare än mitt förslag...:lying::rolleyes:

(Fick göra en "utryckning" och flytta skalan och vred på en ESBE shunt efter en seriös firma installerat en ny shunt, för att få värme i huset igen...) :surprised:

Har man satt något fel borde man väl rimligtvis rätta till det gratis eller?

L
Det är mycket lättare att byta shunten till den jag skrev om , inga krussiduller och krokar på rören behövs , bara rakt ut med den och in med den nya

L
Ytterligare argument för att byta shunten , alla rör är pressade , bara att skrota allt som är monterat och starta om på ruta ett

L Liteavvarje skrev:
Ytterligare argument för att byta shunten , alla rör är pressade , bara att skrota allt som är monterat och starta om på ruta ett
Menar du just de kopplingarna runt shunten, eller menar du HELA systemet? Så är det väl ändå inte?

L
Nej inte allt , men om man byter shunt till den som jag sa , så är det bara att ta bort den som sitter där och sätta dit den andra
Vips allt blir riktigt på en gång utan att göra något åt rören , som är ett stort arbete p-g-a att dom är s.k. pressade , dom går inte att ta isär eller återvinna , bara sälja som skrot , och nya bitar måste till

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det gick bra att snurra ett kvarts varv på den. Tror inte han behövde pressa om en enda koppling, däremot fick han ju ta bort en bit nertill och sätta andra böjar. Han satte dock returen som kallvatten till temp.begränsaren, vilket jag antar inte är så bra. Tänk om shunten av någon anledning skickar ut 90 gradigt vatten. Då är ju även returen alldeles för varm och då kan väl temp. begränsaren knappast begränsa temperaturen! :confused:

Bilder på det...

Men vad skulle du sätta där annat än returen? Det måste ju vara systemets kallaste temp?

L
Vill inte lägga mig i allt för mycket i diskutionen , men 131 har en flödesväg som går lite tvärs TS system och 230 följer det flöde som TS foto visar

• Schematiska illustrationer av ESBE 131 med två flödesvägar: vänster visar blandning, höger visar fördelning.
  • Schematiska diagram av ESBE 230 ventil med flödesvägar märkta "Vertelen" och "Blandning".
Varm retur kan man ju få om man eldar med ved och pillar själv på shunten.
När vattnet som kommer tillbaka från elementen är 80 grader och man vrider ner shunten till noll så går det ju ändå runt 80 gradigt vatten en bra stund... Been there done that... Kommit hem till ett kallt hus, tänt, dragit upp shunten manuellt på max och glömt sätta på auto igen...

Med en max-temp-begränsare hade det ju aldrig hänt... :)

En ny bild på omkopplade shunten och tempbegränsaren hade varit intresant.
Liteavvarjes förslag var klockrent rätt, men behåller man shunten och bara vrider den är det två håll att välja på och bara ett är rätt...

T Tosse skrev:
Men vad skulle du sätta där annat än returen? Det måste ju vara systemets kallaste temp?
Just det, tänkte jag inte på :oops:. Märks att man inte är så insatt i det kanske. Jag tänkte ju att man skulle ha kallvatten där men det är klart då fyller man ju på systemet hela tiden :lying:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.