G Golonka skrev:
Sitter inte dörrfodret åt fel håll? Hade jag gjort det hemma hos mig hade jag gerat hörnen och då hade det blivit avigt.
??
Vad menar du exakt?
Sockel ska möta den tjocka sidan på fodret!
Allt annat är fel!
 
krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Du skriver "en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt?" Vad har åldern med noggrannhet att göra?
 
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

måste reklameras!
 
Tjena! Jag måste säga att det där är bland det slarvigaste jag har sett och jag tror de försöker smita undan. Det där ser man från 10 meters håll. Även som amatör. Förlåt mig men jag skulle aldrig acceptera detta.
 
J Johannilsson92 skrev:
om man tar på sig ett jobb och det kostar mer pengar än det kommer in ska man nog hålla på med något annat. För målaren lär det inte heller kostar några pengar. Bara jävligt slarvigt.
Frågan gällde varför man inte målat över spikskallarna på fodret. Kämpar med att förstå vad ditt svar har att göra med mitt svar.
 
Jag är målare (40års erfarenhet).
Det på bilderna skall åtgärdas ingen tvekan.
 
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Hikkadu
krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Du vet inte vem som målat detta, ändå ger du dig på att allmänt kritisera äldre målare med stor erfarenhet ? Har själv jobbat i över 40 år ute på byggen (dock inte som målare) och kan säga dig att äldre erfarna målare har betydligt större kompetens än många yngre som bara är ute efter att tjäna pengar snabba pengar
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Frågan gällde varför man inte målat över spikskallarna på fodret. Kämpar med att förstå vad ditt svar har att göra med mitt svar.
Om du menar min fråga, så var det egentligen ingen fråga.
Utan mer menande att det inte är målat på plats, för då hade spikskallarna varit målade.
 
Det är ingen målare som gjort det jobbet, stå på dej och få dem att fixa det. Ser bedrövligt ut. Kolla om" målaren " har yrkesbevis.
Hoppas det ordnar sig
Hälsning Målare sedan 18 år
 
krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Väggarna hade i detta fallet en mörk kulör, då vill man gärna sätta en tejp för att inte man ska se de lilla färgstänket som blir.

Ontopic så ser exemplen på bilderna mindre bra ut, men dock smidiga att åtgärda förutom tapeten som blir lite mer tid på. Men ni har ju betalt för tjänsten och då ska inte ni behöva bättra till nått själva så stå på er /målarn
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.

Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)

Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
krillek krillek skrev:
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.
Skulle inte tro att den som målat är utbildad målare.
Säkerligen bilig arbetskraft ifrån Polen eller liknande .
 
  • Gilla
Carlk
  • Laddar…
Malaren666 Malaren666 skrev:
Om vi inte maskar sockeln, hur då ska vi undvika rullstänk?
Det kalas övning , inte ens speciellt svårt med bra färg och bra pensel .
 
  • Haha
Carlk
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, ser ut som en treåring gjort det. Det är inte ens amatörmässigt. :surprised:
Inte yrkesmålare som har gjort detta.
Jag är gammal målare.otänkbart att man skulle lämna ett arbete på detta vis.
Det är sådana här lycksökare som förstör för målarkåren.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
J Johanna-T skrev:
Hej! ...

Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. ...
Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?

/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen
Det ser ut som ett slarvigt snabbjobb och prisavdrag är på sin plats. Det är inte minst maskeringen, förarbetet, som tar tid och avgör mycket hur det sedan blir. Lycka till.
 
  • Gilla
Johanna-T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.