Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men man får inte äta för lite kött heller. Undersökningar visar på lägre IQ i befolkningar som äter ingen eller väldigt lite animalisk föda.

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Men man får inte äta för lite kött heller
Nu tror jag att man kan äta vegetariskt och må bra av det, men det är inte lätt och krävs kunskap.
Men för oss övriga är risken liten (att vi äter för lite kött)

• Gilla
svannis och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag är mer oroad av alla klimatalarmister än klimatet.
Så många galningar som ivrigt försöker "rädda" världen genom att sänka Sverige.

Inte ens IS är lika farliga.

Ni inser inte ens att straffa Sverige med skatter på bränsle som snart når 20 kr/litern inte hjälper ett dyft när de stora förbrukarna tankar soppa för 6-7kr/litern.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja, min stackars fru, som är en känslig person, säger att hon lider av klimatångestångest :worried:

elpaco elpaco skrev:
Och tack vare de privata makterna har du cykelvägar att använda. Undrar när pöbeln skall förstå det .. ;)
Cyklar på gatan. Cykelbanorna är värdelöst anlagda. Livsfarliga

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vilka cykelbanor undrar jag nyfiket? Jag tycker att flertalet av Stockholms cykelbanor är utmärkta (för cyklister, riskerna vissa skapar för gående kan diskuteras) medan de ställen de varit svåra att separera från biltrafiken (Hornstull norrgående och Vasagatan södergående exempelvis) ofta känns dåliga och osäkra.

De gånger jag kör bil i innerstan upplever jag därtill cyklister som cyklar i gatan som en rätt stor riskfaktor pga. deras beteende (orättvis jämförelse kanske då det mest är cykelbud och mycket yrkestrafik körs med lågt regelföljande oavsett trafikslag).

Så vad är det som påverkar dina preferenser?

optimum optimum skrev:
Inte ens IS är lika farliga.
Undrar på riktigt vilka åsiktsbubblor du frekventerar om du anser att miljöengagerade är farligare än en terrorsekt som våldtar, mördar, torterar och plundrar. Kan inte annat än lyfta högt på ett ögonbryn över förekomsten av den här typen av åsikter. Proportionslöst.

optimum optimum skrev:
Ni inser inte ens att straffa Sverige med skatter på bränsle som snart når 20 kr/litern inte hjälper ett dyft när de stora förbrukarna tankar soppa för 6-7kr/litern.
Konstigt att så många gnäller över bränslepriset när de kör omkring i fordon där 70% av bränslet omvandlas till värme som man sedan tvingas fläkta bort. Bara maximalt 1/3 används för fordonets framdrivning. Resten vaskas.
Använd bättre teknik. Att köra en elbil ger dig 75% rabatt på bränslet. Det vore en bättre systemverkningsgrad (och därmed billigare och bättre för miljön) redan i att elda samma mängd bensin i ett kraftvärmeverk och tanka elbilen med elen som kommer därifrån.

Helt ärligt, köper samma människor också 10 kubikmeter ved där de sedan eldar upp 7 kubikmeter på majbrasan och nästa vinter klagar de att det är kallt inne?

Ångloken försvann för att de hade så dålig verkningsgrad och var dyra i drift med allt underhåll. Exakt samma öde kommer drabba förbränningsmotorn inom väldigt kort tid. Att klaga på fossilbränslepriserna idag då kan man lika gärna klaga på att kolet till ångloken är så satans dyrt..

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Konstigt att så många gnäller över bränslepriset när de kör omkring i fordon där 70% av bränslet omvandlas till värme som man sedan tvingas fläkta bort.
De klagar för att det är de bilarna de har och har råd med, samt att de anser sig behöva dem. Det är en vansinnigt nedlåtande attityd att låtsas inte förstå det.

Om de har skäl för sina klagomål eller ej kan kanske diskuteras, men helst utifrån något lägre mankhöjd.

• Gilla
Jarlingar och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De klagar för att det är de bilarna de har och har råd med, samt att de anser sig behöva dem. Det är en vansinnigt nedlåtande attityd att låtsas inte förstå det.
Om de har skäl för sina klagomål eller ej kan kanske diskuteras, men helst utifrån något lägre mankhöjd.
Har försökt förstå, frågat runt på alla möjliga forum, men hittills är det ingen som har lyckats ge någon godtagbar förklaring till varför man måste ha så stora transportbehov. Det kan finnas randfall, ja, men den stora majoriteten har faktiskt valet att rätta mun efter matsäck. Folk har i alla tider flyttat efter jobb eller boende, det kan man göra nu också. Ingen tvingar dig att bo på en plats där det är helt omöjligt med billigare alternativ än bilen. Det är ett val. Och då menar jag inte att alla ska bo i städerna. Det finns gott om byar och mindre orter med bra basservice och goda förbindelser till större orter där det andra finns. Vill man inte bo i tätort går det bra att bo 1-2 km utanför, då kan man cykla eller ta bilen dessa 1-2 km till byn.

Att bosätta sig 5 mil ifrån närmaste livsmedelsaffär är ett val.
Övertyga mig om motsatsen.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
hsd
Det finns människor som är födda och uppvuxna på landsbygden med fem mil till närmaste affär
Dessutom är det ofta dessa människor som ser till att Din frukost finns

• Gilla
Anonymiserad 220941 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilka cykelbanor undrar jag nyfiket? Jag tycker att flertalet av Stockholms cykelbanor är utmärkta
Kan inte svara för @AndersMalmgren men cykelinfrastrukturen i Sverige är generellt dålig.
Det saknas inte riktlinjer vid utformandet, men implementationen brister nästan alltid. Det är svängfester, stolpar mitt i cykelbanan, andra hinder, banor som slutar i ingenting, saknar kontinuitet, skyltning fattas.
Det finns ett väldigt bra inlägg på Cyklistbloggen som med åtta tydliga punkter med bilder visar hur trasig infrastrukturen för cyklister är. Det ser man inte ifrån en bil, men man upplever det väldigt tydligt när man försöker ta sig fram med cykel.
https://www.cyklistbloggen.se/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/

• Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Undrar på riktigt vilka åsiktsbubblor du frekventerar om du anser att miljöengagerade är farligare än en terrorsekt som våldtar, mördar, torterar och plundrar. Kan inte annat än lyfta högt på ett ögonbryn över förekomsten av den här typen av åsikter. Proportionslöst.

Konstigt att så många gnäller över bränslepriset när de kör omkring i fordon där 70% av bränslet omvandlas till värme som man sedan tvingas fläkta bort. Bara maximalt 1/3 används för fordonets framdrivning. Resten vaskas.
Använd bättre teknik. Att köra en elbil ger dig 75% rabatt på bränslet. Det vore en bättre systemverkningsgrad (och därmed billigare och bättre för miljön) redan i att elda samma mängd bensin i ett kraftvärmeverk och tanka elbilen med elen som kommer därifrån.

Helt ärligt, köper samma människor också 10 kubikmeter ved där de sedan eldar upp 7 kubikmeter på majbrasan och nästa vinter klagar de att det är kallt inne?

Ångloken försvann för att de hade så dålig verkningsgrad och var dyra i drift med allt underhåll. Exakt samma öde kommer drabba förbränningsmotorn inom väldigt kort tid. Att klaga på fossilbränslepriserna idag då kan man lika gärna klaga på att kolet till ångloken är så satans dyrt..
Med tanke på att en övergång till elbil innebär mer kolkraft i Tyskland med ännu mer utsläpp och ännu lägre effektivitet så undrar jag hur du tänker...

pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att en övergång till elbil innebär mer kolkraft i Tyskland med ännu mer utsläpp och ännu lägre effektivitet så undrar jag hur du tänker...
Tråden är för lång för att gräva upp dina tidigare hänvisningar till detta.
Har du någon rapport att visa om detta, eller är det bara ett resonemang du för?

13th Marine 13th Marine skrev:
Tråden är för lång för att gräva upp dina tidigare hänvisningar till detta.
Har du någon rapport att visa om detta, eller är det bara ett resonemang du för?
Referenser kan jag skaka fram, men de svarar nog inte på det du vill att de skall svara på. Så det får nog bli ett "resonemang jag för" i så fall...

Men det räcker med att man tittar på denna länk:
- https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
För att konstatera att jag har rätt i frågan. Varje producerad kWh som vi flyttar över till elbilar kommer att leda till en mindre export av "koldioxidfri" el till Baltikum, Polen, Tyskland och Danmark, vilket i sin tur med den elmix de har kommer att betyda att dessa länder ersätter den uteblivna miljövänliga elen med kolkraft (energimixen i produktionen för dessa länder finns på samma länk, värmekraft är i praktiken kolkraft eller naturgas).

Detta förutsätter dock att vi inte exporterar mer el än vad som kan produceras, för under dessa stunder så får man miljönytta av att gå över till eldrift på bilen.

Edit:
Poängen är dock att vi måste öka vår elproduktion kraftigt för att kunna bli miljövänliga.
Vi behöver nästan fördubbla vår elproduktion för att bli miljövänliga (när vi fasar ut petroleumprodukterna), vart skall den elen komma ifrån?
- http://www.energimyndigheten.se/statistik/prognoser-och-scenarier/

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.