301 570 läst · 5 241 svar
302k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då är det ju bara bra att det undersöks, för tittar jag på byggahusforumet ser jag tydliga samband mellan var man står i klimatfrågor och var man står i invandrarfrågan.tompas11 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 753 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 753 inlägg
Om du besvärade dig med att läsa artikeln skulle du kunna se att det står:tompas11 skrev:
Alltså en definition av hur ordet ska tolkas i detta forskningssammanhang.
Jag tycker det finns flera här i tråden som förnekar att människan påverkar miljön.
Anser du att det är fel med hänsyn till betydelsen av klimatförnekare som en som förnekar att människan påverkar miljön?
Vilket nummer har den regeln?Magnus E K skrev:
Jag kunde inte hitta den.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 598 inlägg
Det är ju en uppenbart politiskt övertygad forskare som försöker göra vetenskap av sin förutfattade mening. Det kommer säkert att gå bra.harry73 skrev:
Att det finns en kovarians mellan sådant som synen på klimatpolitik och invandringspolitik förvånar inte mig heller. Tror man att staten har verktyg att lösa komplexa problem gör man det säkert på många områden. Tror man det inte gäller samma sak där.
Trodde de höll på med mer raketforskning på slöjdskolan.
Skogsägare
· 18 598 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 753 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 753 inlägg
Nej, det är inte en forskare utan ett internationellt nätverk med omkring 40 forskare.Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog få klimatförnekare som ägnar sig åt seriös forskning om klimatförändringar över huvud taget numera, men det kanske skulle fungera med klimatförnekare som forskar om utvinningsindustrins roll, vilket också ingår i nätverkets forskning. Eller om de två typerna Responsförnekelse och Vardagsförnekelse, där gäller det ju t.ex. hur ledande politiker agerar idag.
Skogsägare
· 18 598 inlägg
Nu var väl min poäng iofs att jag tycker att tekniska lärosäten kan hålla sig för goda för att göra politik av sin forskning, men visst, jag tror inte heller att någon som inte tror på ett forskningsfält skulle ha så lätt för det. Tyvärr leder det också till mycket confirmation bias inom flertalet forskningsfält, även om samhällsvetenskapen är svårare drabbad än naturvetenskapen.
En skillnad mellan flyget och internet är ju att det är cirka 20% av jordens befolkning som har flugit någon gång under sitt liv. Om man rent av flyger varje år tillhör man en ganska liten del av befolkningen. Det är betydligt fler som använder internet.
Utöver att det är enklare att göra fossilfri el och kyla än fossilfritt flygbränsle.
Utöver att det är enklare att göra fossilfri el och kyla än fossilfritt flygbränsle.
Att det ska vara så svårt att hålla isär miljö och klimat, det är inte samma sak.BirgitS skrev:Om du besvärade dig med att läsa artikeln skulle du kunna se att det står: Alltså en definition av hur ordet ska tolkas i detta forskningssammanhang.
Jag tycker det finns flera här i tråden som förnekar att människan påverkar miljön.
Anser du att det är fel med hänsyn till betydelsen av klimatförnekare som en som förnekar att människan påverkar miljön?
Återigen, att vara skeptisk till att människan påverkar klimatet betyder inte att man förnekar att det finns ett klimat!
Därför är klimatförnekare ett mycket illa valt ord, som inte speglar verkligheten på något vis.
Klimatrealist är mera passande.
Dessutom är det väl självklart att människan påverkar miljön. Finns hur många bevis som helst för just detta.
optimum skrev:Trodde inte ni klimatalarmister hade sådan humor.
Dock av mig allvarligt menat att det finns mycket mer som är kraftigt energikonsumerande.
Så låt bli att förvända min inlägg som du gör. Sådant kallas härskarteknik och inget trevligt men genomskådas lätt.
Det brukar jämföras med att om man kan minska elförbrukningen som kanske ändå kommer från vindkraft så är det ändå en nytta med att minska kolkraftsproduktionen i motsvarande grad.
Internet och serverhallar kan knappast få vara "fredade" om vi ska minska förbrukningen av energi och då inte heller subventionerade av staten.
Nu slirar du rejält på sakfrågan. Ingen har sagt att något ska vara fredat, frågan som förelåg var din haltande analogi. Nu tror jag visserligen att ditt slirande ska tas som ett erkännande för att analogin haltade.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Stora delar av vetenskapen bygger på politiskt övertygande forskare som arbetar med aktivistiska mål (och ibland metoder). Ibland är det kontroversiellt och ibland är det inte det. Finns det en tillämpning ökar risken för att det kan blir kontroversiellt.Nötegårdsgubben skrev:
Exempel:
1. Forskare önskar utveckla medicinsk behandling för att lindra en sjukdom. Sällan kontroversiellt.
2. Forskare önskar utveckla verktyg för att ändra folks attityder till köttätande. Garanterat kontroversiellt.
Samhällsvetenskap och humaniora blir ju lätt politiskt kontroversiell eftersom den behandlar just politiskt kontroversiella områden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 753 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 753 inlägg
Är det någon som har påstått att andra förnekar att det finns ett klimat?tompas11 skrev:Att det ska vara så svårt att hålla isär miljö och klimat, det är inte samma sak.
Återigen, att vara skeptisk till att människan påverkar klimatet betyder inte att man förnekar att det finns ett klimat!
Därför är klimatförnekare ett mycket illa valt ord, som inte speglar verkligheten på något vis.
Klimatrealist är mera passande.
Dessutom är det väl självklart att människan påverkar miljön. Finns hur många bevis som helst för just detta.
Klimatrealist tycker jag är en som inser att det människor gör kan påverka klimatet. Så det är ju uppenbarligen ett ord som inte passar att använda i sammanhanget.
De kallar ju folk för klimatförnekare, men menar inte att dem är klimatförnekare? Kanske bör välja ett annat ord i så fall. Hela grejen är löjlig att börja använda pejorativa uttryck och kalla folk och andra forskare som inte håller med för högernationalister. Är Greenpeace-grundaren också högernationalist?BirgitS skrev:
Skogsägare
· 18 598 inlägg
Nja, jag tror att det politiskt kontroversiella i den samhällsvetenskapliga forskningen är att frågorna ofta är normativa. Ett samband kan vara robust samtidigt som andra ändå inte tycker att det är seriös forskning då frågan som undersöks bygger på politiska antaganden. (Som exempelvis att ett lika könsmässigt utfall mellan kvinnor och män alltid är ett definitionsmässigt rättvist utfall.)Claes Sörmland skrev:
Naturvetenskap är till sin natur mer svårmanipulerad.