H H-Thomasson skrev:
Här är tjejen som kan det här med elsystem.

Kolla in henne på youtube för mera info.
jessica stegrud heter hon

[media]
Elsystem? Hon pratade om sossar och Tyskland i 8 minuter, och avslutade med att vi borde bygga gasturbiner?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Här är tjejen som kan det här med elsystem.

Kolla in henne på youtube för mera info.
jessica stegrud heter hon

[media]
Du måste skämta!?

Jessica Stegrud är en politisk broiler som inte kan ett skit om elsystem. Hon är utbildad ekonom och har endast jobbat med ekonomi och i slutet några år som chefscontroller på Sydkraft.

• Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått för mig att ett kraftverk som drivs av en ångpanna inte kan reglera effekten på pannan speciellt snabbt. Detta oavsett vad som värmer pannan. Så om man vill reglera effekten på turbinerna snabbt måste man göra något annat med ångan. Släppa ut den direkt i kondensorn utan att generera el till exempel. Det är fullt möjligt och görs även med kärnkraftverk även om det givetvis försämrar effektiviteten. Men de svenska kärnkraftverken kan inte göra det. Och det beror på att det är enklare och effektivare att reglera med vattenkraften i stället.

Det syftades troligen på att kärnkraft är lämplig som baskraft och inte reglerkraft.

Kärnkraften vill gå med jämn effekt konstant för att inte få förkortad livslängd. Det blir helt enkelt bäst ekonomiskt så.

I Sverige skulle det gå utmärkt rent tekniskt med en hög andel kärnkraft som täcker upp till vårt minsta effekbehov och sen reglera resten med vattenkraft för allt över det. Det var så systemet planerades när kärnkraften byggdes ut.

Det går alltså att reglera med kärnkraft om man vill men inte jättesnabbt och det blir inte bra totalekonomi.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har fått för mig att ett kraftverk som drivs av en ångpanna inte kan reglera effekten på pannan speciellt snabbt. Detta oavsett vad som värmer pannan. Så om man vill reglera effekten på turbinerna snabbt måste man göra något annat med ångan. Släppa ut den direkt i kondensorn utan att generera el till exempel. Det är fullt möjligt och görs även med kärnkraftverk även om det givetvis försämrar effektiviteten. Men de svenska kärnkraftverken kan inte göra det. Och det beror på att det är enklare och effektivare att reglera med vattenkraften i stället.
Nu är jag på tunn is. Men jag tror att vissa fossileldade pannor har något som liknar genomströmningsvärmare, de kokar alltså vatten på väg mot turbinenen. Borde kunna vara relativt snabba. Ochs så finns ju gasturbiner som kör förbränningsgaserna direkt mot turbinen. Vet inte om de används storskaligt, men de finns som reservkraftverk på vissa industrier.

H hempularen skrev:
Nu är jag på tunn is. Men jag tror att vissa fossileldade pannor har något som liknar genomströmningsvärmare, de kokar alltså vatten på väg mot turbinenen. Borde kunna vara relativt snabba. Ochs så finns ju gasturbiner som kör förbränningsgaserna direkt mot turbinen. Vet inte om de används storskaligt, men de finns som reservkraftverk på vissa industrier.
Som jag förstått är inte vattenmängden problemet utan att reglera effekten på fyren. Det skiljer rimligen beroende på vad det är för bränsle. Gas och olja borde kunna regleras snabbt. Är det kol, sopor eller annat fast bränsle tar det längre tid att ändra fyrens effekt. Men det är inte min expertis heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.