electroluxaren skrev:
..och 400W lär ju inte hålla stugan frostfri när det biter i.
Har du golvvärme i hela stugan och om den är rätt dimensionerad bör du då ha effekt på minst 2500W - 3000W.
fördelen med golvvärmen jmf med luftvärmepumpen är att det blir jämnare värme utan drag och den kommer från golvet där den gör mest nytta, detta är svårt att uppnå med en luftvärmepump.
Korrekt, jag hade läst som en kratta och fick för mig att huset var mycket mindre.

Tanken med frostvakten var att få ner temperaturen i huset, kan man hålla den på 5 grader istället för 10 finns mycket energi att spara.

A
peternicklas skrev:
Pumparna från Zibro fungerar i regel bra. Man måste dock tänka på att de har inte samma verkningsgrad som de lite dyrare pumparna. COP ligger runt 3.5 medan de ligger upptill 5 på en dyrare pump. I ett förråd eller garage så fungerar de mycket bra. Jag tror att de har någon pump som går till -20 grader. Att montera snabbkopplingen själv är väldigt enkelt MEN inte tillåtet. Du behöver inte vakuumsuga så det inte finns något att suga eftersomm kopplingen är kostruerad för detta ändamål. Montörerna hatar denna typ av koppling då de inte kan eller behöver vakuumsuga dem och då inte debitera de 5000:- som en normal installation kostar.
Parker™ spanner quick connector är världsledande på denna typ av koppling och de används inom många olika område. Zibro ger garanti oavsett vem som har satt ihop snabbkopplingen, har ett email på detta.
Om det är en Parker spanner quick connector är den fastsatt i innedelen och därmed en bestämd längd på rören i detta fallet 4m denna längd kan bli gränssättande vid montering, dessutom krävs det ett lite större hål i väggen för att få igenom handsken.
ZBRO själva tar 1250.-DKr för att montera ihop kopplingen.

Jula säger heller inte om det är 8C i frostvakt de skriver 8-10C.

Jag skulle inte tveka att montera denna pump i en gäststuga om befintligt uppvärmningssystem är på upphällningen reglerar dåligt eller om man inte har något alls.

På Zibros danska sida är SCOP 3,5 vilket är uselt men det kan vara tryckfel

men COP är mätt vid +7C ute och 20 inne 60% relativ luftfuktighet ökar luftfuktigheten eller miskar temperaturerna försämras COP därefter men man brukar kunna kunna hålla COP 2 dvs halva driftskostnaden mot elradiatorer.

det optimala är väl annars vattenburen golvvärme dockat till luft/vatten värmepump.

Om du köper en "finare" pump kan du även få med luftrenande funktioner viket kan upplevas positivt i en annars igenbommad sommarstuga

Jag köpte en sådan pump på chans till garaget för många år sedan då hette den coolix.
Hur många år sen kommer jag inte ihåg...
Den ersatte ett 1500w elelement som alltid stod och lyste inställt på 5 grader och min tanke var att håller den i tre år så är jag på plus och det målet är uppnått med råge.

Det är ett fristående garage på 30m2 och håller 17 grader genom hela vintern förutom om jag inte ska vara där på länge då jag sänker till 8 grader.
Helt suveränt med snabb uppvärmning till 22-25 om man vill torka kläder eller färg..

Jag blev så nöjd så jag köpte en till för 4 år sedan och monterade i lillstugan på 80m2 där går den på 8 grader hela vintern. Är det -20 eller kallare så stöder jag med vedspisen annars så orkar den hålla frysgraderna borta. Även suveränt vid snabb uppvärmning om det kommer gäster.

Dom låter dock då det är "on/off" så i boningshuset sätter man den nog inte..möjligtvis ute i ett grovkök eller liknande.

Jag köpte en SC3325 på Jula och monterade den för ca 1,5 månad sedan. Jag har den i ett 35kvm garage. Inställd på 17 grader men termometern visar 19.. Inget jag bryr mig om heller... Bara bilen får det varmt å skönt :D
Det var tok enkelt att installera den! Dock så hörs utedelen ganska mycket inne i garaget, den står på gummifötter på konsoller på väggen. Men som sagt, det är ju ett garage bara :p

Jag är väldigt nöjd än så länge iallafall! (y)

Ni som redan monterat, hur gjorde ni med hålet i väggen? Känns svårt att få ett hål på 85mm (som sc3325 kräver) tätt och isolerat. Är inne på att dra igenom ett ventilationsrör och fylla det med skum efter det att paketet till utedelen är monterat. Dum eller bra idé?

Mikael_L
jtl skrev:
Ni som redan monterat, hur gjorde ni med hålet i väggen? Känns svårt att få ett hål på 85mm (som sc3325 kräver) tätt och isolerat. Är inne på att dra igenom ett ventilationsrör och fylla det med skum efter det att paketet till utedelen är monterat. Dum eller bra idé?
Låter väl som en bra idé.

Ett lämpligt rör (vent, vvs eller annat) låter bra men jag är tveksam till att använda fogskum. Anledningen är att vanligt fogskum expanderar kraftigt och kan trycka ihop mjukare slangar i rörpaktet. Om t.ex. kondensvattenslangen blir klämd är det inte alls bra så viktigt att testa att det rinner ut bra efter monteringen och fogskummet har expanderat färdigt. Finns en typ av expanderande skumgummi att köpa till de lite mindre genomföringsrör (Trolleflex) som används till vanliga modeller.

A
trolleflex är bra men är avpassat för mest 65mm kan behövas kompletteras eller två bitar
men fogskum används nog mest
silicon funkar oxå

Tackar för synpunkter. Tycker att oron för fogskum är lite obefogad. Finns massa skäl att inte använda fogskum men att det skulle expandera så kraftigt att saker tar skada ser jag som en lite risk. Det viktiga är att applicera på rätt sätt och se till att det inte är instängt.

Precis, så länge det är öppet i någon/båda ändar så det kan expandera så är det ju ingen fara, ev att du får skumma 2 ggr då det inte täcker helt där uppe (glöm inte täcka runtom/nedanför hålet så du slipper skumm på allt....)

A
man behöver ju inte heller fylla hela röret
man bör även beakta att man kanske rätt så snart behöver demontera anläggningen och då min vän behöver man ha sparat på sig många kraftfulla svordomar när det är skum som isolering...
kanske gladpacka röret innan skumning?

electroluxaren skrev:
kanske gladpacka röret innan skumning?
smart, ingen dum idé!
Blir montering på onsdag. Återkommer med bilder då.

jtl skrev:
smart, ingen dum idé!
Blir montering på onsdag. Återkommer med bilder då.
Hur har det gått med monteringen? Nyfiken!

smvdavid skrev:
Hur har det gått med monteringen? Nyfiken!
Det var det där med minnet ;-)

Installationen var relativt enkel och instruktionsboken var helt ok. Tyvärr ligger alla instruktioner gömda under inomhusdelen så ett tips är att ladda ner allt material från nätet innan och läsa igenom före kartonger packas upp.

Det enda som var bökigt var att hantera hela paketet med slang (rör) samtidigt med inomhusdelen. Eftersom allt hänger ihop måste det lyftas samtidigt. Jag rullade ut all slang och fick sedan hjälp att mata ut det genom väggen samtidigt som jag lyfte upp och hakade fast inomhusdelen.

I mitt fall går alla rör ut till höger om inomhusdelen. Jag borrade hålet i väggen där det passade för el och reglar men missade att det finns ett område på rören som enligt instruktion inte får böjas. Blev tvungen att tumma några centimeter på detta men det verkar inte ha orsakat några problem. Det var tight att få ut rör, el och kondensslag till höger om inomhusdelen i det förstansade utrymmet i plasten men efter lite karvande så verkar det vara helt ok.

Hålet genom väggen blev ett 105mm hål med ett ventilationsrör som jag fyllt med skum. Det som återstår är att klä in rören på insidan och fästa upp dem på väggen på utsidan.

Köpte Julas markstativ till utomhusdelen, rena skräpet men det får duga några år. Det är ostabilt, gummikuddarna passar inte till pumpen och det är svårt att justera höjden om underlaget inte är helt plant.

20141209_140156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141209_140229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen har varit igång i en vecka och temperaturen ligger något över 17 grader med pumpen inställd på 17. Kommer att köra den i läge "frostfritt" men tills jag är helt klar i garaget får det vara varmare.

Den enda nackdelen jag ser är att 17 är lägsta temperatur (förutom frostfritt som enligt manualen skall ge 8-9 grader). Jag tycker att 8-9 är i minsta laget, rädd för att den relativa luftfuktigheten blir ganska hög under höst/vår. Med 17 grader har jag nu runt 45% (västkusten).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snygga plattor. Bra att markstativet har justerbara hörn/ben, det kan behövas efter en tid när man lägger på vattenpasset på pumpen och för att kondensvattnet ska hamna rätt undertill.

Komplettera gärna med en kondensavfuktare som håller ner relativa luftfuktigheten i garaget vår, sommar och höst samt vid biltvätt eller liknande om det är aktuellt. Har själv en Woods ED50 som får gå 4-8 tim per dygn via timer på en hylla. Sätter på luftvärmepumpen på heltid först när utetempen ligger klart under 8 grader hela dygnet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.