35 507 läst · 172 svar
36k läst
172 svar
Är jag gnällig ? Badrumsrenovering
Jag hade mest stört mig på duschen och golvbrunnen, det syns så tydligt. Däremot hade jag nog ändå tyckt att det varit för mycket jobb med att ändra, så mitt alternativ hade varit att försöka komma över det och till slut acceptera det (samt ta det som en nyttig läxa inför framtiden, att vara mer uppmärksam nästa gång jag renoverade något el dyl). För övrigt tycker jag du har ett väldigt fint badrum.
D dajaskazal skrev:Jag hade mest stört mig på duschen och golvbrunnen, det syns så tydligt. Däremot hade jag nog ändå tyckt att det varit för mycket jobb med att ändra, så mitt alternativ hade varit att försöka komma över det och till slut acceptera det (samt ta det som en nyttig läxa inför framtiden, att vara mer uppmärksam nästa gång jag renoverade något el dyl). För övrigt tycker jag du har ett väldigt fint badrum.
Haha nej nej dom har erkänt fel. Det här är aboslut inte vårt fel. Vi kunde varit tydligare men när man står rakt upp och ner och säger att sakerna finns hemma att mäta på och dom avböjer tänker jag inte acceptera något annat än en ändring eller att avdrag.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Om du är händig och en gördetsjälvare som kaklat flera rum så varför gjorde du inte det själv? Tydligen var det alltid nån hemma när byggarna var på plats så brist på tid verkar det heller inte handla om.
Jag tycker det verkar mest vara några småsaker som den spruckna plattan etc. som är fel. Ingenting som dom inte kan åtgärda. Överlag verkar badrummet vara bra gjort och helheten okej. Det ter sig som att du springer runt och letar småfel med förstoringsglas för att du är snål och inte vill betala vad det kostar.
Ja du är rätt gnällig, gör det själv nästa gång så slipper du betala.
Jag tycker det verkar mest vara några småsaker som den spruckna plattan etc. som är fel. Ingenting som dom inte kan åtgärda. Överlag verkar badrummet vara bra gjort och helheten okej. Det ter sig som att du springer runt och letar småfel med förstoringsglas för att du är snål och inte vill betala vad det kostar.
Föräldraledighet gjorde att vi var hemma, om det kvalar in som ledighet att renovera badrum på vet jag ej... Men tänk lite innan du skriver lol.F Finndjävel skrev:Om du är händig och en gördetsjälvare som kaklat flera rum så varför gjorde du inte det själv? Tydligen var det alltid nån hemma när byggarna var på plats så brist på tid verkar det heller inte handla om.
Jag ser felet på fogen från över en meters avstånd i dagsljus, läs besiktningsregler.
Dom har monterat duschen fel och erkänt sitt fel så hur är det gnäll ?
Snål är jag, precis därför valde vi en firma med alla certifikat för att just slippa framtida eventuella fel.
Du har nog missat läsa hela tråden och söker nog bara ett bråk.
Edit: det är väl en jävla skillnad på att göra ett helt badrum kontra lägga lite klinkers på källargolv.
Min poäng var att min fogning är finare än hans. Den är slät och utan porer. Jag var väldigt noga och fyllde i där jag hade missat.
Byggaren har så klart fått en chans att gå över fogar och byta platta, han gick över ett par ställen med fog men det än att hitta ställe där den ej är slät och fin.
Han valde att byta den spruckna plattan men endast måla i den andra plattan (det va jobbigt att plocka ner kommoden). Fläkten man satt off på ventilationen och kladdar med silikon har man också åtgärdat.
Fackmannamässigt vill jag ha det, konstigt ?
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Har inte missat nått, jag svarade på din frågeställning i TS.Forlowt skrev:Föräldraledighet gjorde att vi var hemma, om det kvalar in som ledighet att renovera badrum på vet jag ej... Men tänk lite innan du skriver lol.
Jag ser felet på fogen från över en meters avstånd i dagsljus, läs besiktningsregler.
Dom har monterat duschen fel och erkänt sitt fel så hur är det gnäll ?
Snål är jag, precis därför valde vi en firma med alla certifikat för att just slippa framtida eventuella fel.
Du har nog missat läsa hela tråden och söker nog bara ett bråk.
Dina bilder och de fel du visar har inget med några certifikat att göra. Det är rent estetiskt.
Berätta för mig, hur ska fogarna se ut ?F Finndjävel skrev:
Ska där fattas bruk i fogen ?
Ska den innehålla porer och vara ojämn ?
Ska duchen sitta off för att man glömt kommunicera med sin kollega om hur väggar ska byggas ?
Ska man montera fläkten på det sättet och trycka dit lite silikon lite sisådär?
Du uttala dig lite för snabbt om vår ledighet och det är totalt irrelevant, jag kan byta olja och serva bilen själv men gör det inte pga av garanti.
Hoppas nu att du inser att ditt inlägg är onödigt skrivet.
Din tråd om att avsluta ditt konto var iaf inte så dumt.
Du är väl medveten om att man som privatperson får göra sitt badrum själv och att alla garantier och försäkringar gäller bara det är fackmannamässigt gjort? Det behövs ingen behörig firma till det och att en en firma är ansluten till BKR har INGENTING med kvalitet och hur snyggt slutresultatet blir som vissa verkat tro.Forlowt skrev:Berätta för mig, hur ska fogarna se ut ?
Ska där fattas bruk i fogen ?
Ska den innehålla porer och vara ojämn ?
Ska duchen sitta off för att man glömt kommunicera med sin kollega om hur väggar ska byggas ?
Ska man montera fläkten på det sättet och trycka dit lite silikon lite sisådär?
Du uttala dig lite för snabbt om vår ledighet och det är totalt irrelevant, jag kan byta olja och serva bilen själv men gör det inte pga av garanti.
Hoppas nu att du inser att ditt inlägg är onödigt skrivet.
Din tråd om att avsluta ditt konto var iaf inte så dumt.
Vilken tomte som helst kan gå en kurs på BKR. Själv var jag den enda plattsättaren av 20 man när jag gick kursen, iofs rätt så länge sedan men jag ser nu att det har blivit ändringar sedan förra året och det var ju en välbehövlig förändring:
År 2018 införde BKR ett krav på att minst en behörig plattsättare på alla företag som ansöker om behörighet ska verifiera sina kunskaper inom plattsättning och flytspackling. Alternativt ska minst en behörig plattsättare kunna uppvisa ett svenskt yrkesbevis som plattsättare.
Kravet tillämpas på alla nyansökningar och flyttar av behörighet, alltså även en person som tidigare varit behörig måste i detta läge genomföra verifieringen om yrkesbevis saknas.
Bestämmelsen om yrkesbevis eller motsvarande plattsättningserfarenhet om minst 3 år med 100% plattsättningsarbete har länge funnits i bestämmelserna för behörighet. BKR har dock haft svårt att på ett säkert och rättvist sätt bedöma korrektheten i de uppgifter som lämnas i samband med kursdeltagande och behörighetsansökan. Vi har av det skälet funnit det nödvändigt att kunskaperna verifieras via ett praktiskt prov i de fall där ett yrkesbevis saknas.
https://www.bkr.se/verifiering-av-plattsattningskunskaper/
Ja vi hade det i åtanke men vi kände att tid och kunskap ej fanns där. Två barn varav en bebis så hade det blivit för mycket.T tank77 skrev:Du är väl medveten om att man som privatperson får göra sitt badrum själv och att alla garantier och försäkringar gäller bara det är fackmannamässigt gjort? Det behövs ingen behörig firma till det och att en en firma är ansluten till BKR har INGENTING med kvalitet och hur snyggt slutresultatet blir som vissa verkat tro.
Vilken tomte som helst kan gå en kurs på BKR. Själv var jag den enda plattsättaren av 20 man när jag gick kursen, iofs rätt så länge sedan men jag ser nu att det har blivit ändringar sedan förra året och det var ju en välbehövlig förändring:
År 2018 införde BKR ett krav på att minst en behörig plattsättare på alla företag som ansöker om behörighet ska verifiera sina kunskaper inom plattsättning och flytspackling. Alternativt ska minst en behörig plattsättare kunna uppvisa ett svenskt yrkesbevis som plattsättare.
Kravet tillämpas på alla nyansökningar och flyttar av behörighet, alltså även en person som tidigare varit behörig måste i detta läge genomföra verifieringen om yrkesbevis saknas.
Bestämmelsen om yrkesbevis eller motsvarande plattsättningserfarenhet om minst 3 år med 100% plattsättningsarbete har länge funnits i bestämmelserna för behörighet. BKR har dock haft svårt att på ett säkert och rättvist sätt bedöma korrektheten i de uppgifter som lämnas i samband med kursdeltagande och behörighetsansökan. Vi har av det skälet funnit det nödvändigt att kunskaperna verifieras via ett praktiskt prov i de fall där ett yrkesbevis saknas.
[länk]
Trodde faktiskt att som skulle hålla högre standard än detta.
Har kikat lite runt nu och faktiskt hittat en till trasig platta som är fogad över. Fler av dessa hål utan fog i alls och massvis mer porer.
Får bra respons från projektledaren nu och har bestämt att han ska komma och kika, först nu tyckte han det behövdes. Han håller helt klart med om att fogar ska vara släta, utan porer och hål. Plattor ska också vara hela. Han ser inga problem i det för det är så lätt att åtgärda sa han.
Duchen däremot blir för stort projekt att flytta(vilket vi visste) men han pratat om ekonomisk ersättning. Detta ska då ske efter diskussioner mellan vvs, snickare och oss.
Detta va hel entreprenad där dom hyr in el och vvs.
Då kommer nästa fråga till er här, vad är skälig ersättning ?
Dom har erkänt att dom faktiskt gjort fel så inga fler kommentarer om att det är vårt fel. Det framkommer också nu att vvs har sagt att "vi vill ju få det någorlunda centrerat också" vid mätning innan håltagningen.
Fråga !
Vad är en fel monterad dusch värd !?
Duschen är väl inte felmonterad, möjligen fel placerad...
Funktionen är det ju inget fel på så du ska nog inte räkna med några större summor, skulle tro du får max 5000
Men det är bara min gissning.
Vad tycker du själv att det är värt?
Funktionen är det ju inget fel på så du ska nog inte räkna med några större summor, skulle tro du får max 5000
Men det är bara min gissning.
Vad tycker du själv att det är värt?
Monterad på fel ställe så handlar om ordval..nino skrev:
Fan tycker det är så svårt, rent krasst så den summan det kostar att flytta den minus någon summa.. det ska ju vara värt det för båda.
Mest roligt att spekulera lite men 5000kr anser jag är på tok för lite.
Utan rot handlar det om 200 000kr ++ har dock inte fått fakturan än
Ja, 5000 är inte mycket.
Egentligen borde de göra det som är beställt.
Du verkar ha bättre underlag än de flesta som beställer jobb ...
Visst, det blir dyrt men då lär man sig att göra rätt från början och det blir avsevärt färre fel och nöjdare kunder. Medför också att de som inte lär sig gallras ut vilket inte är någon förlust.
Nu kan man göra fel eller orsaka skador och rycka på axlarna åt det ... inget som hindrar att man är oskicklig i sin utövning.
Någon som vet om detta prövats vid ARN eller domstol för att få en riktlinje hur mycket man kan begära?
Funktionen finns så risken är stor att estetiken inte värderas till något eftersom det inte är bevisat att det orsakat skada. Som tex lägre försäljningsvärde. Hade man kunnat stänga dörrarna annorlunda om rätt etc?
Förklara att du är missnöjd och förvånad över att det kunde bli så fel när de har ritning och material att mäta på. Kan inte bara vara du som råkat ut för att det blivit fel när de varit framme ...
Begär 15% och se vad de vill ge och kom överens om en kompromiss om de vägrar. Vad har projektledaren gjort? Har uppenbarligen inte lett arbetet i alla fall.
Egentligen borde de göra det som är beställt.
Du verkar ha bättre underlag än de flesta som beställer jobb ...
Visst, det blir dyrt men då lär man sig att göra rätt från början och det blir avsevärt färre fel och nöjdare kunder. Medför också att de som inte lär sig gallras ut vilket inte är någon förlust.
Nu kan man göra fel eller orsaka skador och rycka på axlarna åt det ... inget som hindrar att man är oskicklig i sin utövning.
Någon som vet om detta prövats vid ARN eller domstol för att få en riktlinje hur mycket man kan begära?
Funktionen finns så risken är stor att estetiken inte värderas till något eftersom det inte är bevisat att det orsakat skada. Som tex lägre försäljningsvärde. Hade man kunnat stänga dörrarna annorlunda om rätt etc?
Förklara att du är missnöjd och förvånad över att det kunde bli så fel när de har ritning och material att mäta på. Kan inte bara vara du som råkat ut för att det blivit fel när de varit framme ...
Begär 15% och se vad de vill ge och kom överens om en kompromiss om de vägrar. Vad har projektledaren gjort? Har uppenbarligen inte lett arbetet i alla fall.
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Har ni något avtal med hantverkaren där det står var placeringen av blandaren ska vara monterad eller hänvisas det i offerten till att ritningar med beteckning XXX ska följas för placering av inredning etc.?
Jag förstår er reaktion på ett sätt men inte på ett annat då det inte finns något som säger att den SKA sitta exakt centrerad på den ena eller andra väggen eller om den ska sitta i hörnan... men allt handlar om kommunikation från första början och hade ni då påtalat att det enligt er är VÄLDIGT viktigt att blandaren sitter exakt centrerad så hade den hamnat exakt centrerad också...
Nu sitter den 80mm förskjuten i sidled och det är knappast att värdera i några 15% av typ >200000:- vilket ger >30000:-
Jag försvarar inte hantverkaren för allting är ju en brist hos hans rörläggare och i deras kommunikation för troligtvis har felet uppstått av anledning som jag skrivit tidigare...
Rörläggaren har fått info om en 1000 dusch och då ska blandaren sitta centrum 480 från hörnet när det är INR-dörrar och så har rörläggaren missat att lägga på för skivmaterial och kakel ca.30mm och mätt från regel istället vilket gjort att den hamnat på 450mm.
Tråkigt när det händer men vi hantverkare är inga robotar utan människor och det är mänskligt att fela än om det naturligtvis är tråkigt för den som drabbas.
Jag förstår er reaktion på ett sätt men inte på ett annat då det inte finns något som säger att den SKA sitta exakt centrerad på den ena eller andra väggen eller om den ska sitta i hörnan... men allt handlar om kommunikation från första början och hade ni då påtalat att det enligt er är VÄLDIGT viktigt att blandaren sitter exakt centrerad så hade den hamnat exakt centrerad också...
Nu sitter den 80mm förskjuten i sidled och det är knappast att värdera i några 15% av typ >200000:- vilket ger >30000:-
Jag försvarar inte hantverkaren för allting är ju en brist hos hans rörläggare och i deras kommunikation för troligtvis har felet uppstått av anledning som jag skrivit tidigare...
Rörläggaren har fått info om en 1000 dusch och då ska blandaren sitta centrum 480 från hörnet när det är INR-dörrar och så har rörläggaren missat att lägga på för skivmaterial och kakel ca.30mm och mätt från regel istället vilket gjort att den hamnat på 450mm.
Tråkigt när det händer men vi hantverkare är inga robotar utan människor och det är mänskligt att fela än om det naturligtvis är tråkigt för den som drabbas.
Snickaren/plattsättare va sen till jobbet med ett par dagar. Offerten är en fast tid och fast pris med någon rörlig del på lite oförutsedda saker. Så hade han varit här den dagen hade dom mätt ut hålen tillsammans och det hade nog bara hamnat den där extra profilen fel.Paul-Staffanstorp skrev:Har ni något avtal med hantverkaren där det står var placeringen av blandaren ska vara monterad eller hänvisas det i offerten till att ritningar med beteckning XXX ska följas för placering av inredning etc.?
Nja förläggaren fick info av min fru att väggarna va 100x100 plus profilen, sakerna garaget mät om du vill.
Men han svarade att han visste och min fru antog att han installerat många. Min fru va super noga med att ha alla saker hemma för dom att mäta på, allt var t.ex ihop monterat så det skulle va lätt att se. Det gjorde hon för hon läst man ska göra så för eliminera fel som kan uppstå ..
Vin har vvs ord där han säger den skulle va centrerad och snickaren och projektledare, alla är på samma sida på den punkten. Frågan är väl mer vem som ska betala för det nu om jag förstod projektledaren rätt..
Tråkigt nog är det vvs fel.
Det finns en del andra saker som är knas efter dom varit här, radiatorer som ej funkar och ett dörrblad som skadas vid montering t.ex... verkar verkligen som dom stressat sönder.