Jag har ett "Jula-sågbord" för nån tusenlapp. Har 4 snickare i huset sedan flera veckor, de hade alla verktyg (mest deWalt) UTOM ett sågbord, så de ville pröva mitt. Bordet används säkert nån timme per dag.

Igår sågade /delade de 20 meter droppnoslist av 145x34 tryckt virke med 45 graders snitt. Gick hur bra som helst. Snickarna är tvärtom förvånade, hur bra det går med en så extremt billig maskin, inget glapp, ingen varmkörning, inga problem alls... peppar salt och ta i sågat trä.... ;)

• Gilla
bobopett och 2 till
  • Laddar…
S Skittele skrev:
Hej forumet,

För ngt år sedan köpte jag mig en bordssåg, grön Bosch PTS10. Detta efter ha sågat med uppochner vänd klingsåg ett tag samt köpt och lämnat tillbaka en billigare variant på Jula. Tänkte att Bosch, även om den är grön, borde ju hålla en rimlig GDS-nivå.. men antingen väntar jag mig för mkt eller så är de helt enkelt kass.

Jag har full förståelse för att parallelanslaget inte är enkelt att ställa in repetitivt till hög precision, eller att skjuvbordet och vinkelanslaget som löper i skenorna glappar lite.
Hade även haft förståelse för att klingan inte var helt parallell med skenorna i bordet för allt detta går ganska enkelt att kompensera för eller justera.

Men att bordet är så skevt att arbetsstycket ligger snett när det passerar klingan så att snittet omöjligt blir rätt vinkel beroende på hur stort stycket är och hur stor bit jag sågar (beroende på vart det vilar när det går förbi klingan) hade jag inte trott.

Inte heller att skenorna var olika stora så att slädar eller andra jiggar måste anpassas till ena eller andra skenan.

Det mest irriterande är att klingan i bakkant vandrar i sidled från lågt skär till högt skär, så ett parallellanslag måste ställas in efter att såghödjen ställts in för att det skall bli just parallellt.

Sågen har ingen garant kvar, och bordet har jag planfräst så det är ok, även skenorna är frästa till rätt bredd. Men att man skall behöva jaga fel på det här sättet är omåttligt irriterande.

Är det såhär dåligt eller fick jag ett dåligt ex? Vad är er erfarenhet?

Saken är att jag behöver en liten bänkpelarborr och naturligtvis finns Bosch med på listan över alternativ, men börjar bli orolig om det är såhär dåligt.

Synpunkter?
Du verkar använda sågen så mycket med så pass stora krav på precision och funktion, att det är förvånande att du inte köpte GTS10XC (blå). Det är ett klassiskt fall av Pay peanuts, get ..

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
S Skittele skrev:
Hej forumet,

För ngt år sedan köpte jag mig en bordssåg, grön Bosch PTS10. Detta efter ha sågat med uppochner vänd klingsåg ett tag samt köpt och lämnat tillbaka en billigare variant på Jula. Tänkte att Bosch, även om den är grön, borde ju hålla en rimlig GDS-nivå.. men antingen väntar jag mig för mkt eller så är de helt enkelt kass.

Jag har full förståelse för att parallelanslaget inte är enkelt att ställa in repetitivt till hög precision, eller att skjuvbordet och vinkelanslaget som löper i skenorna glappar lite.
Hade även haft förståelse för att klingan inte var helt parallell med skenorna i bordet för allt detta går ganska enkelt att kompensera för eller justera.

Köp blått
Men att bordet är så skevt att arbetsstycket ligger snett när det passerar klingan så att snittet omöjligt blir rätt vinkel beroende på hur stort stycket är och hur stor bit jag sågar (beroende på vart det vilar när det går förbi klingan) hade jag inte trott.

Inte heller att skenorna var olika stora så att slädar eller andra jiggar måste anpassas till ena eller andra skenan.

Det mest irriterande är att klingan i bakkant vandrar i sidled från lågt skär till högt skär, så ett parallellanslag måste ställas in efter att såghödjen ställts in för att det skall bli just parallellt.

Sågen har ingen garant kvar, och bordet har jag planfräst så det är ok, även skenorna är frästa till rätt bredd. Men att man skall behöva jaga fel på det här sättet är omåttligt irriterande.

Saken är att jag behöver en liten bänkpelarborr och naturligtvis finns Bosch med på listan över alternativ, men börjar bli orolig om det är såhär dåligt.

Synpunkter?

Det finns många märken att välja på i olika segment med snarlika priser ska man köpa riktigt bra kvalite är det oftast Festol som gäller själv har flera gröna Bosch maskiner fast äldre sådana det står scintilla på märkskylten
dom är jag jättenöjda med dom blåa Boschen är mer kvalite syns ju även på priset.Det stämmer tyvärr ofta att man får det man betalar för.

Göran Sten Göran Sten skrev:
Jag har också en DeWalt bordssåg och nog kan jag precisionssåga alltid.
Blir perfekt, bästa köpet!
Då fick du kanske ett bättre exemplar än jag. Däremot så tycker jag att parallellanslag och spår fungerar väldigt bra!

elpaco elpaco skrev:
Du verkar använda sågen så mycket med så pass stora krav på precision och funktion, att det är förvånande att du inte köpte GTS10XC (blå). Det är ett klassiskt fall av Pay peanuts, get ..
Faktum är att jag inte använt den så mkt, men de gånger jag gjort det har det lags otroligt mkt tid på att fundera o felsöka varför det inte blir rakt och jämt etc.
Det var min första såg och som sagt, att det inte var precision till graden av proffsmaskin var väntat. Jag trodde dock att det oprecisa skulle sitta i att ställa in vinklar och glappande etc anhåll vilket jag är helt ok med för de priset, jag kan ta 5 min att mäta in före varje snitt. Hade dock inte förväntat mig en del av "felen" men som jag skrev i första inlägget är det mesta åtgärdat nu och har lärt mig massor om sågen vilket också är kul förstås.

Det sista jag inte verkar kunna lösa är att klingan vandrar i sidled när man höjer/sänker. Den vandrar dessutom bara i bakkant så när jag kör släde måste jag en gång för alla välja vid vilken klinghöjd som släden skall löpa parallellt med klingan.

Kan vara en kul fråga till er som har en sån här såg, min bakkant på klingan vandrar drygt 1 mm från lägsta till högsta såghöjd, nån som känner igen det?

M mahus skrev:
Har ingen bosch bordssåg, men jag har den gröna lilla bänkborrmaskinen PBD 40 som du också verkar sugen på. Min upplevelse är att hjulet som denna maskin har gör att det inte riktigt blir någon bra hävstångseffekt när man pressar borret mot materialet. Tydligast märks detta om man kör med ett vanligt forstnerborr på kanske 35mm, och om borret dessutom inte är helt nytt och sylvasst. Ett vred med ”pinnar” hade varit att föredra. Men detta kanske är strategiskt för att skydda maskinen?
En annan sak är chucken som blir svårare och svårare att spänna med åren. Först drar man åt den och sedan knäpper man till ett rött lås på chucken så att den ska förbli spänd. Men borren lossnar ibland ändå. Finns video på youtube på personer som bytt ut denna chuck mot en bättre. Tycker ändå att bänkborren funkar till det jag använder den till (borra rakt i trä) och jag skulle inte vilja ha någon kinavariant med drivremmar som ska växlas fram och tillbaka för att ändra varvtal.
Precis min tanke, i jämförelse med Kina-borrar med remskiva är den ett mycket bättre köp. Lite vek men jag har inte behov av en Strands.

Jag har dock bytt ut det kassa hjulet mot ett trearmat vred - funkar mycket bättre och jag fattar inte varför de inte gjort det från början! Köpt på eBay för 200 kr eller så.
Borrpress på arbetsbänk med trearmat vred istället för standardhjul, köpt på eBay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
S Skittele skrev:
Faktum är att jag inte använt den så mkt, men de gånger jag gjort det har det lags otroligt mkt tid på att fundera o felsöka varför det inte blir rakt och jämt etc.
Det var min första såg och som sagt, att det inte var precision till graden av proffsmaskin var väntat. Jag trodde dock att det oprecisa skulle sitta i att ställa in vinklar och glappande etc anhåll vilket jag är helt ok med för de priset, jag kan ta 5 min att mäta in före varje snitt. Hade dock inte förväntat mig en del av "felen" men som jag skrev i första inlägget är det mesta åtgärdat nu och har lärt mig massor om sågen vilket också är kul förstås.

Det sista jag inte verkar kunna lösa är att klingan vandrar i sidled när man höjer/sänker. Den vandrar dessutom bara i bakkant så när jag kör släde måste jag en gång för alla välja vid vilken klinghöjd som släden skall löpa parallellt med klingan.

Kan vara en kul fråga till er som har en sån här såg, min bakkant på klingan vandrar drygt 1 mm från lägsta till högsta såghöjd, nån som känner igen det?
Jag menar att du uppenbart har ganska stora resurser om du fräst av hela bordet och ändrat alla tillbehör samt tillverkar egna jiggar. Du är uppenbarligen förbi normal GDS. Och ja - jag tror du definitivt måste förvänta dig 1mm spel åt alla möjliga håll hela tiden. Samma med billig gerkap så kan du inte justera konsekvent bättre än kanske 2grader.

• Gilla
picklas
  • Laddar…
Åtminstone min pdb40 är ju "Kina-skit"...
Men den funkar bra till det jag använder den. A och O är ju att skruva fast den i bänken så att den står stadigt.
Bosch PBD 40 borrstånd med specifikationer och "Made in China"-märkning prominant cirklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

elpaco elpaco skrev:
Jag menar att du uppenbart har ganska stora resurser om du fräst av hela bordet och ändrat alla tillbehör samt tillverkar egna jiggar. Du är uppenbarligen förbi normal GDS. Och ja - jag tror du definitivt måste förvänta dig 1mm spel åt alla möjliga håll hela tiden. Samma med billig gerkap så kan du inte justera konsekvent bättre än kanske 2grader.
Nu blir jag ju smickrad även om jag absolut inte har anledning att bli det:rofl: bordet är "planfräst" med en grön Bosch POF1200 tror jag och släde av spånskiva som vilar på några aluskivor från en gammal ikeagarderob. Skenorna frästa med samma fräs mot en byggvinkel fr biltema, så nog är det fortfarande GDS skulle jag säga men kanske det som är grejen här, jag är liksom förvånad att jag med den setupen kan göra ngt bättre än vad det är från fabrik. Säger troligen mer om utförandet från fabriken än min förmåga och förväntning :p

S Skittele skrev:
Hej forumet,

Synpunkter?
Tyvärr måste jag säga att de gröna maskinerna (Kina tillverkade) inte håller lika hög klass som de som fanns för 20-30 år sedan.
Har många både blåa och gröna Bosch maskiner inköpta under den perioden som fortfarande fungerar.
Dock har jag fått reklamera den SENASTE gröna maskinen PEX300AE då den gick sönder efter 2 dagar (inköpt Aug 2020).

Har även en blå maskin GSM8S Geringssåg (inköpt 2010) som Geringslinjalen gick sönder efter 8 år och då fanns den inte kvar som reservdel. Då blev jag väldigt snopen.

Så idag köper jag INTE någon mera Bosch produkter.
Håller mig till andra produkter av blandade märken utifrån recensioner.

F
Har en gammal ELU kombinationssåg, måste vara 25 år gammal. tror den finns kvar fortfarande i DeWalt-brand. Stabil trotjänare. Men köp en Makita MLT100 säger jag, bra klyvsåg.

M martin h82 skrev:
Grön o blå Bosch har ju flytit ihop kvalitetsmässigt sedan en massa år , känns som de finns kvar bara för att lura folk att de köper kvalitet när man köper en blå. De flesta märken säljer ju billigt skit som lockvaror, nä det gamla ordspråket “man får vad man betalar för” stämmer tyvärr än idag. Sen kan ju en bordsåg för några tusenlappar göra ett kanonjobb för en snickare i många år men förväntar man sig att bordet ska ha en planhet på ett par hundradelar och vinkeln i tiondels grader så kommer man inte kunna lyfta den och kommer kosta 10x så mycket
Äsch, en PCM8 håller inte samma nivå som en GCM8, tyvärr, för att ta ett exempel.
Detsamma gäller för en hel rad med andra elverktyg.

M
Jag har som de flesta hemmafixare provat några gröna Bosch med varierande resultat. Nu är det ganska många år sedan och väljer bättre modeller numera. Skruvdragarna har nog varit sämst, men där har jag bara provat andras maskiner. De är rangliga och har svaga batterier. Multiverktyget (feinkopian) gör jobbet men känns inget vidare kvalitetsmässigt, ungefär som rustas och andra billiga. En maskin som jag har kvar och är mycket nöjd med är handöverfräsen, djupslaget är lite trögt men tack vare finjusteringsvredet så funkar den utmärkt. Har bra mjukstart också, den rekommenderas. Annars var väl de gamla blå jättebra, sticksågen gst85 har jag haft 20 år och kommer nog inte att överges. Köp en begagnad sådan för några hundra i stället för billiga.

M Markarbetaren skrev:
Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket. Laserlampan dömde jag ut direkt, värdelös, bytt klinga 1 gång, säkerhetsknappen som man trycker in med tummen lossnar ibland, annars har den fungerat perfekt. Har även bosch fällbara stativ, supernöjd. Betydligt enklare handgrepp än Dewalt som vi har på jobbet.
Precis som för mig. Har kört min sååååå mycket. Laserlampan la av nästan direkt, säkerhetsknappen är inte helt ok men annars funkar allt bra.

Angående bordssåg har jag en från Biltema. Hade inga större förväntningar på den men den har faktiskt fungerat riktigt bra för mig som amatör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.