37 194 läst · 139 svar
37k läst
139 svar
Är en offert hemlig?
Medlem
· Blekinge
· 10 450 inlägg
En offert är inte offentlig om offertgivaren bestämmer så . Inte ens anbud till offentliga upphandlare som kommuner mm behöver lämnas ut normalt. Affärshemligheter kan alltid hemligstämplas i detta sammanhang.
Däremot bör varje affärsidkare som lämnar offert skriva på den att den inte får lämnas till Tredje Part (dvs andra än offertgivare och kund).
Däremot bör varje affärsidkare som lämnar offert skriva på den att den inte får lämnas till Tredje Part (dvs andra än offertgivare och kund).
I samband med offert gör ju byggaren ofta hembesök, eller ställer komplettetande frågor över telefon eller epost. Då uppstår ett informationsutbyte som inte kommer alla till del, och i den situationen kan köparen använda info från andra leverantörer för att få en bättre offert. Bättre inte nödvändigtvis lija med billigare.
Du verkar ha lite problem med att hantera den information som sprids på ett forum. Så då verkar det passa bra om du lämnar forumvärldenAG A skrev:Jag har inte heller påstått att det är olagligt. Jag menar bara att det är ett "jävla sätt".
En hemsida som påstår sig vara "seriös", bör inte hantera saker som i andra sammanhang är olagliga. Men i detta fall, i en "gråzon".
Om en byggare, framförallt önskar att hans offert tas bort från forumet, så bör också så ske.
Det är ytterligare ett "jävla sätt", att ens ifrågasätta om det inte är "lagligt" att låta det stå kvar.
Troligtvis bör du lämna internet också.
Dessutom verkar du ha väldiga problem med den fria konkurrensen. Eller snarare att folk vill få ett så bra pris som möjligt (det är en av anledningarna til att man tar in offerter)
Hur skulle yttrandefriheten fungera om inte får visa saker på nätet? Du tycker att marlene ska ta bort offerten bara för att säljaren vill det. Inte köparen. Tänk om de skulle ta bort en del av dina inlägg för att någon säger det. Hade det varit ok?
Och på vilket sätt är detta förenligt med svensk lagstiftning, att parterna ingår avtal om sekretess per automatik för att den meningen står där?Thomas_Blekinge skrev:
Det har redan hänt vid flertalet tillfällen, att mina inlägg tagits bort. Bara för att någon annan sagt/önskat det.Odjuret skrev:Du verkar ha lite problem med att hantera den information som sprids på ett forum. Så då verkar det passa bra om du lämnar forumvärlden
Troligtvis bör du lämna internet också.
Dessutom verkar du ha väldiga problem med den fria konkurrensen. Eller snarare att folk vill få ett så bra pris som möjligt (det är en av anledningarna til att man tar in offerter)
Hur skulle yttrandefriheten fungera om inte får visa saker på nätet? Du tycker att marlene ska ta bort offerten bara för att säljaren vill det. Inte köparen. Tänk om de skulle ta bort en del av dina inlägg för att någon säger det. Hade det varit ok?
I en offentlig upphandling är anbudsgivarnas handlingar sekretessbelagda under anbudstiden. När beslut om vilket anbud som antas är taget är samtliga handlingar inte sekretessbelagda längre utan lämnad ut efter sedvanlig sekretessprövning. Myndigheten är inte på något sätt bunden av önskemålet från anbudsgivaren att hålla information sekretessbelagd. Det bör man ha i åtanke när anbud lämnas till en myndighet. Det ska till mycket starka skäl att sekretessbelägga något och det är som sagt myndigheten som fattar beslutet utifrån sin bedömning, inte vad anbudsgivaren anser/önskar.Thomas_Blekinge skrev:En offert är inte offentlig om offertgivaren bestämmer så . Inte ens anbud till offentliga upphandlare som kommuner mm behöver lämnas ut normalt. Affärshemligheter kan alltid hemligstämplas i detta sammanhang.
Du skriver konstigt, varför har de inte samma förutsättningar?AG A skrev:Du kan väl inte påstå att alla fått samma förutsättningar att räkna på, då. Du måste väl inse att ingen lämnar sitt absoluta minimibelopp i en offert. Man lämnar ett rimligt belopp, där man anser att man kan tjänar en del pengar, men som samtidigt är konkurrenskraftigt.
Om jag däremot får se en annan byggares offert, så kan man nog däremot sänka sitt pris några kronor. Det blir ju som auktion, vilket driver upp priserna. Fast i det här läget, ner priserna. Det är okej, att göra så, om det från början är uppgjort, vilket upphandling som gäller.
Men när, man får ett offertunderlag, förväntas alla få samma underlag/förutsättningar.
Jag lämnar offerter flera gånger i månaden, och i försäljningsprocessen ingår att diskutera offerten med kunden, dels för att förklara men framförallt för att jag ska förstå deras behov och förväntansbild. Då är det jättebra att de refererar till andra leverantörers offerter; vad som ingår där, upplägg samt kostnad för det. Men min konkurrenskraft är inte pris, vi är aldrig billigast, dock vinner vi fler avslut än vi förlorar.
Jag anser att en leverantör som endast konkurrerar med pris har en dålig marknadsplan och kommer att få det svårt att utveckla/överleva med sin business. Det handlar även om stolthet, vad levererar du som är bättre än dina konkurrenter?!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Det där beror helt på vilken bransch man är i. Säljer man t.ex. byggnadsmaterial så tror jag inte så många kunder väljer det dyrare alternativet bara för att försäljaren lovar att han ska leverera bräderna inpackade i 150kg kärlek.TreeView skrev:
Troligtvis är 150 kg kärlek inte ett bra mervärde i virkesförsäljning, inte heller i min bransch, men utan jämförelse av offerter/erbjudanden så kan man ju inte bekräfta det.Finndjävel skrev:
Om man kollar med företag så är inte priset det viktigaste! Men det vore nått brädor med kärlekFinndjävel skrev:
Även om du levererar byggmaterial så kan man vinna upphandlingar även om du inte är billigast. För det handlar om service... Om du har möjlighet att leverera samma dag som man beställer... Har ett stort sortiment och kunnig personal så kan du vinna även om du inte billigast!
Precis, och är det något som aldrig någonsin lär hållas hemligt är det leverantörens offererade pris. Jag har i alla fall aldrig sett en offentlig upphandling där priset inte angivits vara relevant och i såna fall måste de parametrar den upphandlande myndigheten grundat sitt beslut på redovisas offentligt så att de andra anbudsgivarna kan bedöma om de vill överklaga beslutet.mexitegel skrev:I en offentlig upphandling är anbudsgivarnas handlingar sekretessbelagda under anbudstiden. När beslut om vilket anbud som antas är taget är samtliga handlingar inte sekretessbelagda längre utan lämnad ut efter sedvanlig sekretessprövning. Myndigheten är inte på något sätt bunden av önskemålet från anbudsgivaren att hålla information sekretessbelagd. Det bör man ha i åtanke när anbud lämnas till en myndighet. Det ska till mycket starka skäl att sekretessbelägga något och det är som sagt myndigheten som fattar beslutet utifrån sin bedömning, inte vad anbudsgivaren anser/önskar.
Bara för att vara tydlig; en part kan inte ensidigt bestämma att överlämnad information ska vara sekretessbelagd. Det måste vara överenskommet mellan parterna INNAN informationen överlämnades, eller godkänt därefter av mottagaren.Thomas_Blekinge skrev:En offert är inte offentlig om offertgivaren bestämmer så . Inte ens anbud till offentliga upphandlare som kommuner mm behöver lämnas ut normalt. Affärshemligheter kan alltid hemligstämplas i detta sammanhang.