7 079 läst · 42 svar
7k läst
42 svar
Är en ny vedpanna svaret?!
Tja, högre effekt betyder inte alltid en besparing av ved. Det beror hur man eldar .duvan1 skrev:Är matematiken så enkel att med en panna med högre effekt så skulle jag både få ut mycket mer av veden - alltså inte elda lika ofta - samt en betydligt mindre förbrukning?!
Som det ser ut nu går jag mot en årsförbrukning på 50-60 kubik ved.
Tilläggas kan att huset läcker som ett såll vad det gäller värme. Både vind, väggar och fönster borde förstås göras nåt åt, men även om jag skulle spara in investeringarna på några år så finns inte riktigt varken tid eller pengar till det just nu - en sak i taget...
Av att gå från förugn till modern panna får du kanske 15-20% minskning av vedförbrukning = ca 10kbm mindre ved per år.
Det är verkningsgraden du ska försöka förbättra i dagsläge. Du kan förbättra den genom att hålla pannans rökgångar rena från sot = kanske sota pannan oftare än du gör nu ( hur ofta sotar du?). Rena värmeöverföringsytor i pannan ger också sänkning av rökgastemperaturen. Mer värme överförs till vatten och mindre går ut genom skorstenen.
Du kan kanske justera luften till förugnen så det inte brinner så våldsam med 450 röktemp. Kan du minska luften så du kan hålla 300 grader i stället utan att kväva elden? Kan du få veden att brinna lugnare/ längre så gör du en vinst .
Du skrev om dålig drag ..... det låter inte alls bra att det bara pyr i 1-2 timmar! Är pannvatten mycket kallt när du tänder i förugnen? Hur snabbt värms vatten i din panna?
Jag skulle i första hand investera i minskad värmebehov ( isolering ,tättningslistor) än i en ny panna som kostar mer än isoleringsmaterial och minskar vedförbrukning med ynka 10kbm. Tättar du till dom värsta hål så kanske kan du värma fler rum med samma panna? 15 kWh är ju rätt hyfsat effekt .
gaia
Daddy-R>>> Hmmm...näe, jag gör inte nån tändbrasa i den bemärkelsen att jag bara slänger i lite pinnar först och sen gör en full förugn. Jag fyller alltid hela förugnen men i botten har jag korslagt med stickor i fyra fem lager.
gaia>>> isolera vinden kommer jag ju göra så fort tid och ork infinner sig. Men att tilläggsisolera alla väggar måste få bli "ett rum i taget"-projekt när det är dags att göra om rummen.
gaia>>> isolera vinden kommer jag ju göra så fort tid och ork infinner sig. Men att tilläggsisolera alla väggar måste få bli "ett rum i taget"-projekt när det är dags att göra om rummen.
Som du nog anar begär du det omöjliga av förugnen, du måste skapa en glödbädd först annars kan inte förgasningen komma igång. Du kan väl kontakta Kenjonugnen och lära dig lite om hur man gör.duvan1 skrev:
dra på gullfiber är ju mer jobb men att se över fönster och dörrar - en rulle tättningsband är snabbt gjort och minskar draget något .duvan1 skrev:
Vi hade förugn + CTCkombi innan och det storsta problem hade vi med att pannan sotate ihjäl sej när det var dålig drag i förugnen. Vår problem var att pannan kunde inte ta emot all värmen som producerades i ugnen. Luftspjället stängde för ofta och det sotade .... och sotade. Rökgaser var heta ....
Pannan var jobbig att sota -man fick dra bort ugnen och det gjorde vi bara när vi var tvungna dvs för sällan!
Draget var mycket bättre efter sotning så klart . Vi hade en skorstenfläkt i toppen av skorstenen men livstid på såna + förugn är ca 2 eldningssäsonger så det var bortkastade pengar. Det enda som faktisk hjälpte var sotning ..... lärde vi oss till slut .
Och ja, först gjorde vi en liten brasa för att värma skorstenen och när det tog sej ordentligt slängde vi på mera. Lägger du mycket på en gång så börjar all ved torka i den kalla ugnen och ångan dämpar brasan ....och det tar tid innan det brinner rent
gaia
Daddy-R>> Jag har ju hört det där med att man ska göra en liten brasa, men inte riktigt orkat göra på det viset då jag tycker jag springer som en tetting ändå morgon och kväll för att sköta eldningen. En förbrasa skulle ge ett par turer ner till pannrummet ytterligare...om det nu inte är så att jag kommer bespara mig någon av de senare, jag får väl acceptera att jag måste prova att elda på det sättet.
Anledninge att jag inte gjort det är ju att jag tycker det borde funka lika bra på det sätt jag gör nu, med korslagda stickor i fem-sex lager i botten blir det ju en lite glödbädd innan vedklamparna kommer ner...??
Jag ska beskriva en vanlig eldning efter jag kommer hem från jobbet:
16.30 drar ur askan i botten på förugnen och lägger korslagda stickor i 5-6 lager. Sprutar på tändvätska. Fyller förugnen med ved. Tar ca 15 min (om jag inte dessutom ska sota ur pannan) innan tändning. Låter sotluckan till förugnen stå på glänt.
17.15 Går ner och kollar hur det är med farten, oftast kan jag stänga sotluckan lite men det är sällan tillräckligt bra drag att det räcker med dragluckan så sotluckan till förugnen får stå lite på glänt ett tag till. Öppnar för sekundärluften lite.
17.45 Stänger sotluckan, dragluckan fullt öppen, öppnar sekundären fullt.
18.30 Det är ordentlig fart i pannan 450-500 i rökgastemperatur. Jag drar stänger spjället på pannan lite för att minska draget - det sänker temp ca 50 grader.
20.00 Rejäl glödbädd i förugnen men det brinner inte längre, jag stänger spjäll nästan helt. Samt dragluckan och sekundären.
Vid behov (-10 grader ute och lägre, eller om jag inte hann med att elda på morgonen) 21.30 fyller upp förugnen igen som denna gång med en kraftig glödbädd förstås tar sig lättare än första laddningen.
På mornarna är det alltid ont om tid så att göra en föreld då känns väldigt avlägset...men jag provade med en sån ikväll för första gången, kan inte säga att jag tycker det var direkt bättre, men provar jag några ggr till så kanske jag lär mig knepet...
gaia>> jo, absolut ska sånt ses över snarast! Men det är många fönster och det var meningen att jag skulle se över det i somras, men att dränera runt hela huset och anlägga 3-kammarbrunn tog hela min semester - och som lärare hade jag 9 veckor!!! Men även att sätta tätningsband behövs på en del dörrar/fönster - men såna är det många!!! haha
gaia>>
Anledninge att jag inte gjort det är ju att jag tycker det borde funka lika bra på det sätt jag gör nu, med korslagda stickor i fem-sex lager i botten blir det ju en lite glödbädd innan vedklamparna kommer ner...??
Jag ska beskriva en vanlig eldning efter jag kommer hem från jobbet:
16.30 drar ur askan i botten på förugnen och lägger korslagda stickor i 5-6 lager. Sprutar på tändvätska. Fyller förugnen med ved. Tar ca 15 min (om jag inte dessutom ska sota ur pannan) innan tändning. Låter sotluckan till förugnen stå på glänt.
17.15 Går ner och kollar hur det är med farten, oftast kan jag stänga sotluckan lite men det är sällan tillräckligt bra drag att det räcker med dragluckan så sotluckan till förugnen får stå lite på glänt ett tag till. Öppnar för sekundärluften lite.
17.45 Stänger sotluckan, dragluckan fullt öppen, öppnar sekundären fullt.
18.30 Det är ordentlig fart i pannan 450-500 i rökgastemperatur. Jag drar stänger spjället på pannan lite för att minska draget - det sänker temp ca 50 grader.
20.00 Rejäl glödbädd i förugnen men det brinner inte längre, jag stänger spjäll nästan helt. Samt dragluckan och sekundären.
Vid behov (-10 grader ute och lägre, eller om jag inte hann med att elda på morgonen) 21.30 fyller upp förugnen igen som denna gång med en kraftig glödbädd förstås tar sig lättare än första laddningen.
På mornarna är det alltid ont om tid så att göra en föreld då känns väldigt avlägset...men jag provade med en sån ikväll för första gången, kan inte säga att jag tycker det var direkt bättre, men provar jag några ggr till så kanske jag lär mig knepet...
gaia>> jo, absolut ska sånt ses över snarast! Men det är många fönster och det var meningen att jag skulle se över det i somras, men att dränera runt hela huset och anlägga 3-kammarbrunn tog hela min semester - och som lärare hade jag 9 veckor!!! Men även att sätta tätningsband behövs på en del dörrar/fönster - men såna är det många!!! haha
gaia>>
gaia>> i övrigt påminner det där väldigt mycket om min vardag!
förugn + CTC total, mycket sot, dåligt drag (i början som sagt) för låg effekt på pannan för att kunna ta hand om alla värme = höga rökgastemperaturer.
Som tur är har jag ganska lätt att sota pannan då min förugn är inkopplad från sidan.
förugn + CTC total, mycket sot, dåligt drag (i början som sagt) för låg effekt på pannan för att kunna ta hand om alla värme = höga rökgastemperaturer.
Som tur är har jag ganska lätt att sota pannan då min förugn är inkopplad från sidan.
Dra inte ut förmycket aska från botten. Då tar det mycket längre tid att få upp värmen i ugnen, jag brukar "dra ur" i mitten & låta det ligga 2-4 cm aska på sidorna.
För att slippa tända hela tiden, så prova att lägga knappt halva pannan med sur ved, funkar bra, ökar tiden mellan iläggen.
Jag har en Ctc-kombi & en vedturbo förugn.
(Byter panna i vår).
För att slippa tända hela tiden, så prova att lägga knappt halva pannan med sur ved, funkar bra, ökar tiden mellan iläggen.
Jag har en Ctc-kombi & en vedturbo förugn.
(Byter panna i vår).
Just nu har jag dessvärre nästan bara sur ved (20-30 % fukthalt i björk) pga att min ved tog slut nyligen (första vintern i huset och en aningen optimistisk vedberäkning i våras...) och den jag fick tag på och köpte 15 m3 av visade sig vara sur!
Det är lite svårantändligt men det är ju som vanligt... bara det blivit fart funkar det skapligt.
Ett bekymmer - trodde jag - var att veden bara var 30-35 cm, jag har kört med 50 cm som förugnen tar tidigare. Men när jag har provat att stapla detta i förugnen är inte skillnaden stor jämfört med tidigare. Det blir ju stora luftfickor mot förugnsväggarna eftersom veden är kortare. Det brinner lika länge men skillnaden är att efter tre-fyra timmar när det brunnit klart har tempen i tankarna ökat 20-25 grader mot tidigare 25-30. Så det verkar som det var positivt då det går mindre ved nu. Fuktigheten kanske också spelar in...
Dessutom får jag betydligt lägre rökgastemperatur nu, vilket känns tryggt!
De ligger på 250-350 grader mot tidigare 350-450 grader. Där ser man ju även en viss logik i att pannan klarar att ta vara på värmen mer nu.
Annars har jag väldigt svårt att förstå det som du och en del andra säger egentligen - att det gärna får vara fuktig ved i förugnar, jag förstår inte logiken riktigt. Torr ved borde väl alltid brinna bättre och ingen energi går åt till att koka ur vattnet...
Det är lite svårantändligt men det är ju som vanligt... bara det blivit fart funkar det skapligt.
Ett bekymmer - trodde jag - var att veden bara var 30-35 cm, jag har kört med 50 cm som förugnen tar tidigare. Men när jag har provat att stapla detta i förugnen är inte skillnaden stor jämfört med tidigare. Det blir ju stora luftfickor mot förugnsväggarna eftersom veden är kortare. Det brinner lika länge men skillnaden är att efter tre-fyra timmar när det brunnit klart har tempen i tankarna ökat 20-25 grader mot tidigare 25-30. Så det verkar som det var positivt då det går mindre ved nu. Fuktigheten kanske också spelar in...
Dessutom får jag betydligt lägre rökgastemperatur nu, vilket känns tryggt!
De ligger på 250-350 grader mot tidigare 350-450 grader. Där ser man ju även en viss logik i att pannan klarar att ta vara på värmen mer nu.
Annars har jag väldigt svårt att förstå det som du och en del andra säger egentligen - att det gärna får vara fuktig ved i förugnar, jag förstår inte logiken riktigt. Torr ved borde väl alltid brinna bättre och ingen energi går åt till att koka ur vattnet...
Ja, du har hellt rätt att fuktigare ved levererar mindre energi till huset. En del värme går åt att omvandla vatten till ånga men du får lugnare/långsammare förbränning i förugnen . Det där med dålig drag är alltid ett problem. Det ska dock brinna bara i nedersta delen i förugnen och fungera som omvänd förbränning i moderna pannor.duvan1 skrev:
Du behöver ju inte skynda på förbränningen så att det blir en övertändning i förugnen. Om jag minns rätt så hade vi aldrig haft sotluckan öppen ( bara kort vid upptändning) Det fanns en luftlucka i sotluckan som öppnades/stängdes automatisk beroende på panntemp ( inga akumulatortankar) som reglerade luften till förugn och hindrade kokning i pannan. Det verkar att du har hellt manuellt luftstyrning och får pyssla med den mycket för hand. Det brinner ju för fullt när det tar fart fast man kanske skulle kunna dämpa det ? Jag undrar om man kan automatisera det ? Vår förugn brann dag och natt och man bara fyllde på var 3-6 timme. Glöden håll från kl 23 ändå till morgonen så det var bara att fylla på.
När du har askluckan öppen så kanske kommer det in för mycket kall luft som späder och kyler röken och röktemp sänks men det är inte rätt vägg att gå, tycker jag. När det kommer alltför mycket luft den vägen så kan det hindra förbränningen och haverera draget. Skorsten fylls ju med luftmassan utifrån och också brasan kyls i onödan om det blir för mycket luft som bara drar som korsdrag genom systemmet. Min slutsats är att din sotlucka står öppet för mycket och för länge! Först när du stänger den så brinner det nästan för våldsamt. Skorstensdrad verkar inte vara något stor fel på .
Om du ska försöka elda långsamare, låta ugnen brinna lugnt för att värma huset och bara värmeöverskottet ska lagras i tankarna. Fokusera inte på att ladda tankar så snabbt som möjligt och fullt men elda bara så det räcker för huset och blir litet över till tankarna för varm vatten i kranen. Tänk inte på att ladda akumulatorer fullt men balansera bara så du har dom halvfyllda? Kan det gå? Hur mycket är du borta, hur mycket måste du ha lagrat i tank för att vara borta? Hur stor är din förugn? Många frågor...
Förugn ger en möjlighet att förbränna veden långsamare så försök elda så ved brinner hela tiden så du slipper tända 2x dag. Min idee är att elda långsamt men hela tiden ( påfyllning var 4-6 timme?) i stället för att göra hektiska insatser för att elda kort och intensivt. Prova under en helg .
gaia
Den där teorin om askluckan håller nog inte i mitt fall. Om jag stänger askluckan helt tidigt (inom 30 min efter tändning, ibland 1 timme) så blir det väldigt dålig fart, Elden får uppenbart för lite syre och det dröjer väldigt länge innan elden tar sig med mycket sot och till och med tjärbildning på pannans väggar.
Att elda långsamt vore kanske en idé. Problemet i mitt fall är att om jag fyller tankarna till 80 grader på kvällen, så när jag kommer hem kvällen efter från jobbet är de nere på 25-30grader om det är -10 ute. Jag har för lite acc.tank volym. Jag är dagligen hemifrån från 07 till 16.
Ett annat problem med att elda långsamt är att dragluckan till förugnen behöver vara fullt öppen för att det ska vara tillräckligt drag i elden annars återkommer ovanstående problem. En fundering som slagit mig de senaste dagarna är om sekundärluften fyller sin funktion i förugnen. När elden tagit sig och det är en bra glödbädd. Borde det inte rimligtvis räcka med sekundärluft då? Ska det verkligen behöva tillföras primärluft då?
Jag tänker på en kamin jag har inne, där man efter att ha fått fart på elden endast tillför sekundärluft och stänger ventilen till primären helt.
Att elda långsamt vore kanske en idé. Problemet i mitt fall är att om jag fyller tankarna till 80 grader på kvällen, så när jag kommer hem kvällen efter från jobbet är de nere på 25-30grader om det är -10 ute. Jag har för lite acc.tank volym. Jag är dagligen hemifrån från 07 till 16.
Ett annat problem med att elda långsamt är att dragluckan till förugnen behöver vara fullt öppen för att det ska vara tillräckligt drag i elden annars återkommer ovanstående problem. En fundering som slagit mig de senaste dagarna är om sekundärluften fyller sin funktion i förugnen. När elden tagit sig och det är en bra glödbädd. Borde det inte rimligtvis räcka med sekundärluft då? Ska det verkligen behöva tillföras primärluft då?
Jag tänker på en kamin jag har inne, där man efter att ha fått fart på elden endast tillför sekundärluft och stänger ventilen till primären helt.
Bara en tanke.
Gamla grejer,är allt som ska vara tätt, tätt?
Luckorna på framsidan, rökröret i panna och ut till skorsten?
Man kan säkert tappa massa drag om luckorna inte tätar, primär och sekundär på panna som inte tätar mm.
Kolla om oljeeldningsbaffelplåten finns kvar, den ska sitta under övre luckan enl min instruktion på total-panna, den sänker nog rökgastempen lite, minskar nog inte draget lika mkt..
Men fuktig ved? det sliter bara på det mentala, det brinner inte bra, ger inge värme, kolar bort fort OCH kräver mkt drag för att överhuvudtaget brinna. Köp lite vedbriketter (jag har sett sådana vid köpis i valbo utanför gävle, aldrig testat) och starta på detta, veden hinner torka lite i förugnen medan briketterna brinner (men dom har visst extra hög effekt, farligt/olämpligt?)
Det jag igentligen var nyfiken på, sidmonterad förugn på CTC Total, hur går det till? har du tagit upp hål i sidan på pannan? är inte den eldstaden vattenmantlad runt om?
Gamla grejer,är allt som ska vara tätt, tätt?
Luckorna på framsidan, rökröret i panna och ut till skorsten?
Man kan säkert tappa massa drag om luckorna inte tätar, primär och sekundär på panna som inte tätar mm.
Kolla om oljeeldningsbaffelplåten finns kvar, den ska sitta under övre luckan enl min instruktion på total-panna, den sänker nog rökgastempen lite, minskar nog inte draget lika mkt..
Men fuktig ved? det sliter bara på det mentala, det brinner inte bra, ger inge värme, kolar bort fort OCH kräver mkt drag för att överhuvudtaget brinna. Köp lite vedbriketter (jag har sett sådana vid köpis i valbo utanför gävle, aldrig testat) och starta på detta, veden hinner torka lite i förugnen medan briketterna brinner (men dom har visst extra hög effekt, farligt/olämpligt?)
Det jag igentligen var nyfiken på, sidmonterad förugn på CTC Total, hur går det till? har du tagit upp hål i sidan på pannan? är inte den eldstaden vattenmantlad runt om?
Du har säkert rätt i att det inte är helt tätt i luckorna på pannan. Vet inte hur jag kan kolla det dock
När jag flyttade hit för drygt ett år sedan så satt det en plåt i sidan på pannan där antagligen en flisbrännare el likn varit inkopplad. Jag hade sån tur att det hålet passade perfekt till den förugn jag köpte.
Och - ja - den är vattenmantlad runt om i hela pannan och sidan där förugnen sitter och det gjorde ju även mig lite brydd. Men vad jag fick höra så var inte nåt konstigt med det, det skulle inte vara nåt hinder för att göra ett hål och svetsa igen där man tagit upp hålet i sen. Rent logiskt försvinner förstås en del av den vattenmantlade ytan och effekten på panna sjunker säkert därmed. Vilket antagligen gör att den inte ens är på 15 kW längre...??:eek:
När jag flyttade hit för drygt ett år sedan så satt det en plåt i sidan på pannan där antagligen en flisbrännare el likn varit inkopplad. Jag hade sån tur att det hålet passade perfekt till den förugn jag köpte.
Och - ja - den är vattenmantlad runt om i hela pannan och sidan där förugnen sitter och det gjorde ju även mig lite brydd. Men vad jag fick höra så var inte nåt konstigt med det, det skulle inte vara nåt hinder för att göra ett hål och svetsa igen där man tagit upp hålet i sen. Rent logiskt försvinner förstås en del av den vattenmantlade ytan och effekten på panna sjunker säkert därmed. Vilket antagligen gör att den inte ens är på 15 kW längre...??:eek:
På nått mysko sätt är 15kw's effekten mätt under två timmar (enl bruksen)
Men då ett vedinlägg är ca 25liter, brinner med bra fart i 15 minuter/inlägg föstår jag inte riktigt hur man mäter fram en effekt under 2 timmar
Men förutom det är 15kw medeleffekten, toppeffekten du kan utnyttja med förugn blir högre, kanske 18kw , och detta under 3-5timmar... inte så illa för vad prylarna kostar (ny toppinstallation för ved = 120000kr)
Du förlorar inte specielt mkt om det är ett 200x200mm (?) hål i ena sidan..
Men det är lite lyx, min förugn kommer att stå för dj...a ivägen, blockera en dörr och ha en djup golvbrunn på ena hjulsidan (kräver en liten golvplåt) dock lovar sotarn att 85cm till brännbart räcker.
Skulle vara kul med sidmontering, med jobbet skrämmer, svetsa i vattenmanteln på pannan... *huh* så bra svetsare blir jag aldrig
Hur långt ifrån botten är ditt hål upptaget?
ang vedförbrukning,du kan inte räkna snitt nu när det är kallt, förra huset drog ca1kubik i veckan vid temp u -5 (arimax35, 1500tank) . nu går det säkert 0,7kubbar/vecka.
det blir ju 50kubik/år om man räknar med vinter hela året, men vid +10 drar det ju så gott som inge ved alls i stället, så det jämnar ut sig... skulle det bli -30 ett tag frös vi CTC Total-ägare antagligen ihjäl, elda konstant + full eldrift
Men då ett vedinlägg är ca 25liter, brinner med bra fart i 15 minuter/inlägg föstår jag inte riktigt hur man mäter fram en effekt under 2 timmar
Men förutom det är 15kw medeleffekten, toppeffekten du kan utnyttja med förugn blir högre, kanske 18kw , och detta under 3-5timmar... inte så illa för vad prylarna kostar (ny toppinstallation för ved = 120000kr)
Du förlorar inte specielt mkt om det är ett 200x200mm (?) hål i ena sidan..
Men det är lite lyx, min förugn kommer att stå för dj...a ivägen, blockera en dörr och ha en djup golvbrunn på ena hjulsidan (kräver en liten golvplåt) dock lovar sotarn att 85cm till brännbart räcker.
Skulle vara kul med sidmontering, med jobbet skrämmer, svetsa i vattenmanteln på pannan... *huh* så bra svetsare blir jag aldrig
Hur långt ifrån botten är ditt hål upptaget?
ang vedförbrukning,du kan inte räkna snitt nu när det är kallt, förra huset drog ca1kubik i veckan vid temp u -5 (arimax35, 1500tank) . nu går det säkert 0,7kubbar/vecka.
det blir ju 50kubik/år om man räknar med vinter hela året, men vid +10 drar det ju så gott som inge ved alls i stället, så det jämnar ut sig... skulle det bli -30 ett tag frös vi CTC Total-ägare antagligen ihjäl, elda konstant + full eldrift
Redigerat:
Dåligt drag & svårt att få det att brinna "bra" har ju jag oxå, när den är kall.
Tricket är väl att förugnen helst inte ska svalna för mycket mellan eldningarna, min panna brinner nästan kontinuerligt, med en blandning av torr ved & ganska sur (okluven) ved, så håller den värmen bra, blir smidig att hantera, klarar ca 8h mellan iläggen.
Jag har inga problem med sotning & tjära, bara ugnen får gå riktigt varm, jag kan naturligtvis inte elda sur ved om förugnen inte är ordentligt varm.
Men startar jag upp förugnen kall så har jag samma bekymmer som du, svårt att ta sej, tar halva dagen innan den börjar leverera värme.
Tricket är väl att förugnen helst inte ska svalna för mycket mellan eldningarna, min panna brinner nästan kontinuerligt, med en blandning av torr ved & ganska sur (okluven) ved, så håller den värmen bra, blir smidig att hantera, klarar ca 8h mellan iläggen.
Jag har inga problem med sotning & tjära, bara ugnen får gå riktigt varm, jag kan naturligtvis inte elda sur ved om förugnen inte är ordentligt varm.
Men startar jag upp förugnen kall så har jag samma bekymmer som du, svårt att ta sej, tar halva dagen innan den börjar leverera värme.
tomas_w>> Ja, inte skulle då jag ge mig på ett liknande svetsprojekt!
Hålet är ca 5 cm från botten i pannan och ca 15 x 25 cm stort.
Näe, det där med vedberäkningen är jag med på...jag är inte helt bakom!
Men det går över en kubik/vecka nu för mig. och sedan sensommaren har jag förbrukat 35-40 kubik!
Men nu är jag less på skiten så i mars kopplar jag nog in luft/Vattenvärmepumpen, men även om den är betydligt billigare än elpatroner så slukar den el. och funkar heller inte under -10.
masonperry>> min eld brinner upp på 4 timmar, två timmar senare finnas ju fortfarande skaplig glödbädd, men inte efter 8 timmar! Sen har vi ju det faktum att om jag skulle fylla upp förugnen var åttonde timme så skulle det ju gå ännu mer ved än nu!
Hålet är ca 5 cm från botten i pannan och ca 15 x 25 cm stort.
Näe, det där med vedberäkningen är jag med på...jag är inte helt bakom!
Men det går över en kubik/vecka nu för mig. och sedan sensommaren har jag förbrukat 35-40 kubik!
Men nu är jag less på skiten så i mars kopplar jag nog in luft/Vattenvärmepumpen, men även om den är betydligt billigare än elpatroner så slukar den el. och funkar heller inte under -10.
masonperry>> min eld brinner upp på 4 timmar, två timmar senare finnas ju fortfarande skaplig glödbädd, men inte efter 8 timmar! Sen har vi ju det faktum att om jag skulle fylla upp förugnen var åttonde timme så skulle det ju gå ännu mer ved än nu!