9 182 läst · 54 svar
9k läst
54 svar
Är dubbelmatning in i hus efter solcellsinstallationen ett problem?
Jo, faktiskt alltid. Solcellerna är ALLTID kopplade på ”insidan”, innanför huvudsäkringarn. Det är bara export från solcellerna som går över huvudsäkringarna så jag skulle absolut vilja påstå att du har fel där och jag tror du håller med. Läs inägg #16 och titta på bilderna, det är lätt att förstå. Jag har faktiskt inte tänkt på detta och skall ta en liten titt nu till helgen. Det är inget problem, jag jag aldrig mer är 6-7kW peakförbrukning men man vill ju ha koll på det.P Putte 9497 skrev:
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 294 inlägg
Jo det är väl grundförutsättningen för typiska solcellsinstallationer, ligger även i förutsättningen att man matar ut el i samma punkt man matar in el. All mätning sker via denna inmatningspunkt, det är där det räknas av uppmatad el osv.
Men javisst jag kan förstå en del extremfall där du maxar inmatad el från nätet, samtidigt som du förbrukar allt vad solcellsanläggningen kan ge under en bra soldag. Sammantaget kan det ge bra mycket högre ström än vad säg 16A huvudsäkringar klarar och då får man se till att elanläggningen bakom huvudsäkringen klarar säg 25A eller vad det kan handla om.
Detta är min enkla lekmannaförståelse av vad det handlar om, rätta mig gärna om jag missförstått.
Men javisst jag kan förstå en del extremfall där du maxar inmatad el från nätet, samtidigt som du förbrukar allt vad solcellsanläggningen kan ge under en bra soldag. Sammantaget kan det ge bra mycket högre ström än vad säg 16A huvudsäkringar klarar och då får man se till att elanläggningen bakom huvudsäkringen klarar säg 25A eller vad det kan handla om.
Detta är min enkla lekmannaförståelse av vad det handlar om, rätta mig gärna om jag missförstått.
Vid lite eftertanke har du ju faktiskt rätt att solcellerna är kopplade efter/före huvudsäkringarna lite beroende på hur man ser det. Men effektuttaget i huset får ju inte vara högre än vad 6mm2 klarar av. Innan solcellerna kom till har man x effektuttag och då kan man ju inte öka den större bara för att man skaffar solceller. Det borde en elektriker ha koll på. Men har man pulat själv så kan det ju bli så.F fsn skrev:Jo, faktiskt alltid. Solcellerna är ALLTID kopplade på ”insidan”, innanför huvudsäkringarn. Det är bara export från solcellerna som går över huvudsäkringarna så jag skulle absolut vilja påstå att du har fel där och jag tror du håller med. Läs inägg #16 och titta på bilderna, det är lätt att förstå. Jag har faktiskt inte tänkt på detta och skall ta en liten titt nu till helgen. Det är inget problem, jag jag aldrig mer är 6-7kW peakförbrukning men man vill ju ha koll på det.
Elektrikern bestämmer ju inte vad du sätter igång i ditt hus.P Putte 9497 skrev:Vid lite eftertanke har du ju faktiskt rätt att solcellerna är kopplade efter/före huvudsäkringarna lite beroende på hur man ser det. Men effektuttaget i huset får ju inte vara högre än vad 6mm2 klarar av. Innan solcellerna kom till har man x effektuttag och då kan man ju inte öka den större bara för att man skaffar solceller. Det borde en elektriker ha koll på. Men har man pulat själv så kan det ju bli så.
Oavsett säkringsstorlek så hoppas jag alla har kabel för mer än 16A.H Harald Blåtumme skrev:Jo det är väl grundförutsättningen för typiska solcellsinstallationer, ligger även i förutsättningen att man matar ut el i samma punkt man matar in el. All mätning sker via denna inmatningspunkt, det är där det räknas av uppmatad el osv.
precis. Och hur löser man det tycker du? Som jag ser det finns det två sätt. Byt till fetare kablar, vilket kan vara krångligt och helt onödigt då huset i princip aldrig förbrukar så mycket eller sätt in en 25A säkring där husets matning och solcellerna möts.P Putte 9497 skrev:Vid lite eftertanke har du ju faktiskt rätt att solcellerna är kopplade efter/före huvudsäkringarna lite beroende på hur man ser det. Men effektuttaget i huset får ju inte vara högre än vad 6mm2 klarar av. Innan solcellerna kom till har man x effektuttag och då kan man ju inte öka den större bara för att man skaffar solceller. Det borde en elektriker ha koll på. Men har man pulat själv så kan det ju bli så.
Har för mig att vi monterade en säkringslåda för solceller innan den kopplades in efter mätaren. Men om nu säger att huvudsäkring är 16 A så ska ju inte den sammanlagda förbrukningen i kåken överstiga detta oavsett man har solceller eller ej. Så detta i sig är ju inget problem. Antingen kopplar man bort pool och billaddare eller annars byter kabel eller som du sägerF fsn skrev:Oavsett säkringsstorlek så hoppas jag alla har kabel för mer än 16A.
precis. Och hur löser man det tycker du? Som jag ser det finns det två sätt. Byt till fetare kablar, vilket kan vara krångligt och helt onödigt då huset i princip aldrig förbrukar så mycket eller sätt in en 25A säkring där husets matning och solcellerna möts.
Säkring på solcellerna är en annan sak. Här är det den adderade tillgängliga teoretiska tillskottet från solceller OCH nätet. Dessa är individuellt avsäkrade.P Putte 9497 skrev:Har för mig att vi monterade en säkringslåda för solceller innan den kopplades in efter mätaren. Men om nu säger att huvudsäkring är 16 A så ska ju inte den sammanlagda förbrukningen i kåken överstiga detta oavsett man har solceller eller ej. Så detta i sig är ju inget problem. Antingen kopplar man bort pool och billaddare eller annars byter kabel eller som du säger
Produktionssäkring är när man har en större solcellseffekt än man har huvudsäkring för. Det man kan göra då är att man har en separat säkring för solcellerna för att maximera möjligheten till export och då går dessa inte via huvudsäkringen. Men det är inte applicerbart här och har inget med det att göra så det kan vi släppa.P Putte 9497 skrev:
Dock så får man ju en säkring för sammanlagringseffekten på köpet i upplägget med produktionssäkring.
(Den "gamla" huvudsäkringen höjs och blir produktionssäkring, behåller sin position före elmätaren sett från matande nät. Tillkommande ny "huvudsäkring" kommer att sitta efter punkten där produktionsanläggningen kopplas in.)
(Den "gamla" huvudsäkringen höjs och blir produktionssäkring, behåller sin position före elmätaren sett från matande nät. Tillkommande ny "huvudsäkring" kommer att sitta efter punkten där produktionsanläggningen kopplas in.)
Hur löste det sig?
Kan tråden hjälpa nästa?
Har sätt bild på jfb med indikatorer hur mycket felström, finns det något liknande till säkringarna?
Eller en 32 A säkring i skåpet, lite luddigt vad elfirman menade(omöjligt på sommaren att nå 24 kw)
Kan tråden hjälpa nästa?
Har sätt bild på jfb med indikatorer hur mycket felström, finns det något liknande till säkringarna?
Eller en 32 A säkring i skåpet, lite luddigt vad elfirman menade(omöjligt på sommaren att nå 24 kw)
Jag fick bara beskedet att det gick att sätta de nya säkringarna i befintligt skåp, och efter att elektrikern varit här ser det ut som på bilderna: de tre extra säkringarna med titelt sammanslagningsäkringar är tillagda.EdwinG84 skrev:
I åtgärdsprotokollet skrev de: Sätter extra säkringar i befintligt fasadmätarskåp.
Inga fler detaljer angavs, men det kanske inte finns så mycket mer att säga om det ändå?