wildeside
R Rejäl skrev:
Detta med att dagvatten och dränering går till samma brunn är en vedertagen metod i Sverige som säkerligen innefattar i stort de flesta hus…
Det är ingett utförande fel om inte kunden har beställt separata brunnar…

Sedan kan man ha åsikter om det och det kommer säkert mera uppdaterade regler kring uppsamlandet om dagvatten…då vädret kanske är aningen mera nyckfullt…
Om det är vedertaget i hela Sverige så måste någon lurat mej, Undrar vilket land jag bor i?
Här omkring sätter alla två brunnar stora som små fastigheter, om inte kunden prutar....

R
wildeside wildeside skrev:
Om det är vedertaget i hela Sverige så måste någon lurat mej, Undrar vilket land jag bor i?
Här omkring sätter alla två brunnar stora som små fastigheter, om inte kunden prutar....
Intressant vilken del av Sverige?
Har själv byggt över 50 hus med säkert 10-15 olika entreprenad firmor som har gjort mark jobbena och kan inte minnas ett där man har separerat drän och dagvatten..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag håller med Wildside.
Jag skulle säga att det är standard att sätta 2brunnar. Tycker det känns självklart. Jag jobbar med anbud och kan inte komma ihåg en enda ritning som har enbart en dräneringsbrunn. Jobbar i södra Sverige.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns det några branchregler för utförande av drän- och dagvattenledning? Eller är det helt efter tillverkarens anvisningar och eget huvud?

R
S snickar skrev:
Jag håller med Wildside.
Jag skulle säga att det är standard att sätta 2brunnar. Tycker det känns självklart. Jag jobbar med anbud och kan inte komma ihåg en enda ritning som har enbart en dräneringsbrunn. Jobbar i södra Sverige.
Privata hem villor?

R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det några branchregler för utförande av drän- och dagvattenledning? Eller är det helt efter tillverkarens anvisningar och eget huvud?
Man behöver redovisa om hur man tänker kring LOD vid bygglovsansökan, men det finns inga krav om hur många rensbrunnar mm. som du bör ha eller att du måste separera dagvattnet ifrån dräneringen…
Att alla entreprenörer skulle sätta flera brunnar för välvillighetens skull tror jag inte på, för de flesta småhus entreprenader görs mot fast pris…

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Man behöver redovisa om hur man tänker kring LOD vid bygglovsansökan, men det finns inga krav om hur många rensbrunnar mm. som du bör ha eller att du måste separera dagvattnet ifrån dräneringen…
Att alla entreprenörer skulle sätta flera brunnar för välvillighetens skull tror jag inte på, för de flesta småhus entreprenader görs mot fast pris…
Med redovisa kring LOD, vem menar du då att man ska redovisa för? Kunden?

R
Med redovisa kring LOD, vem menar du då att man ska redovisa för? Kunden?
Du behöver redovisa det för kommunen om hur du tar hand om ditt dagvatten lokalt på din tomt när du ansöker om

Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Du behöver redovisa det för kommunen om hur du tar hand om ditt dagvatten lokalt på din tomt när du ansöker om bygglov..
OK, så egentligen inget mellan entreprenörföretagare och konsument. Och det ska ju till en bygganmälan om man man ändrar ett sådant system eller anlägger ett nytt. Och även en anmälan enligt miljöbalken om man inrättar en avloppsvattenanläggning för att hantera dagvattnet utöver kommunala anslutningspunkt.

Jag gissar att det är de mest ignorerade anmälningarna av de alla... Få känner ens till lagkravet.

R
OK, så egentligen inget mellan entreprenörföretagare och konsument. Och det ska ju till en bygganmälan om man man ändrar ett sådant system. Och även en anmälan enligt miljöbalken om man inrättar en avloppsvattenanläggning för att hantera dagvattnet, t ex en stenkista. Men Jag gissar att det är de mest ignorerade anmälningarna av de alla...
Entreprenören vid nyproduktion får en ritning..
Men i TS fall vet jag inte vad dom har upphandlat för det är det som styr tänker jag.
Om man behöver bygganmälan vid renovering eller ändring i sitt dagvatten ska jag låta vara osagt tror att det beror på många faktore…
Skulle gissa att de flesta inte kopplar in kommunen i sina dagvatten projekt vid stopp o mindre ändringar…

Jag tycker det låter oerhört märkligt att det skulle vara någon sorts praxis att ansluta allt till samma brunn. Jag har ingen statistik på hur det faktiskt utförs, men rekommendationerna är entydiga.

Här beskriver tex Mälarenergi hur man gör:
https://www.malarenergi.se/vatten-avlopp/for-husagare/tillskottsvatten/

Avlopp separat, separata brunnar för dränering och dagvatten.

Principskiss från annat håll.
Diagram över dräneringssystem med pump, brunn och ledningar för dagvatten och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givet de högre vattenflöden som vi kan förvänta oss i framtiden är det verkligen olämpligt att inte separera dagvatten och dränering.

Är detta verkligen inte beskrivet i HUS-AMA eller vad det nu kan vara för standard som gäller för markjobb?

Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Entreprenören vid nyproduktion får en ritning..
Men i TS fall vet jag inte vad dom har upphandlat för det är det som styr tänker jag.
Jag har roat mig med att titta på grannskapens schaktning när jag har tagit promenader. Som granne får man ju ibland del av bygglovshandlingarna. Låt oss säga att de som schaktar inte tycks bry sig om dem vad gäller ledningar för takavvattning och dränering... (Jag förstår att det inte kan vara så vid större projekt.)

R Rejäl skrev:
Om man behöver bygganmälan vid renovering eller ändring i sitt dagvatten ska jag låta vara osagt tror att det beror på många faktore…
Inte vid underhåll. Det ska vara en väsentlig ändring av avloppet. Typexemplet är väl om man helt enkelt nyanlägger ett system på ny plats. Att byta ut gamla rör mot nya på med samma ändamål lär inte vara en väsentlig ändring.

R Rejäl skrev:
Skulle gissa att de flesta inte kopplar in kommunen i sina dagvatten projekt vid stopp o mindre ändringar…
Även min erfarenhet som sagt. Inte en jäkel i mitt grannskap känner till detta. Inte entreprenörerna heller.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker det låter oerhört märkligt att det skulle vara någon sorts praxis att ansluta allt till samma brunn. Jag har ingen statistik på hur det faktiskt utförs, men rekommendationerna är entydiga.

Här beskriver tex Mälarenergi hur man gör:
[länk]

Avlopp separat, separata brunnar för dränering och dagvatten.

Principskiss från annat håll.
[bild]

Givet de högre vattenflöden som vi kan förvänta oss i framtiden är det verkligen olämpligt att inte separera dagvatten och dränering.

Är detta verkligen inte beskrivet i HUS-AMA eller vad det nu kan vara för standard som gäller för markjobb?
Absolut det kommer nya råd o rön hela tiden då detta blir ett större problem med att bli av med vattnet…

Men två brunnar löser inte problemet med mängden på något sett den vanligaste dimensionen på en dagvattenbrunn vid småhus är 355-400mm ca 2m långa..

Däremot så ställs det större krav på fördröjningen och det löser man med dagvattenkassetter alternativt en hederlig stenkista innan vattnet släpps ut vidare ifrån tomten..

Bilden du bifogade har en pump i ena vilket inte används om inte dom faktiska omständigheterna på plats kräver det..
Sedan kan man undra vem som har gjort den lösningen på bilden ska inte sandfångett vara innan pumpen?
För det lär bli fullt av skit i den första brunnen som pumpen sitter i🤔

Detta med dagvatten har länge varit lite hipp som happ och inte så reglerat om hur det ska göras…
En eller två brunnar fördröjer inte vattnet nämnvärt vi skyfall, utan den funktionen har vattenmagasinen jag beskrev tidigare…

R Rejäl skrev:
Absolut det kommer nya råd o rön hela tiden då detta blir ett större problem med att bli av med vattnet…

Men två brunnar löser inte problemet med mängden på något sett den vanligaste dimensionen på en dagvattenbrunn vid småhus är 355-400mm ca 2m långa..

Däremot så ställs det större krav på fördröjningen och det löser man med dagvattenkassetter alternativt en hederlig stenkista innan vattnet släpps ut vidare ifrån tomten..

Bilden du bifogade har en pump i ena vilket inte används om inte dom faktiska omständigheterna på plats kräver det..
Sedan kan man undra vem som har gjort den lösningen på bilden ska inte sandfångett vara innan pumpen?
För det lär bli fullt av skit i den första brunnen som pumpen sitter i🤔

Detta med dagvatten har länge varit lite hipp som happ och inte så reglerat om hur det ska göras…
En eller två brunnar fördröjer inte vattnet nämnvärt vi skyfall, utan den funktionen har vattenmagasinen jag beskrev tidigare…
Avsikten med två brunnar uppfattar jag vara att inte trycka dagvatten till dräneringen (gäller både dagvatten från kommunala nätet och från egna fastigheten). Det har således inget med fördröjning att göra.

Sandfång och pump: Ska man ha två separerade brunnar måste man ju pumpa vattnet - det måste ju lyftas till "dagvattennivå". Sandfång: Jag har två brunnar för dränering på tomten (dagvattnet leder jag ut på gräsmattan). Dessa brunnar är 20 år senare kliniskt rena på botten, så något behov av ett sandfång i en dränbrunn känns långsökt? Med dagvattnet kommer det ju däremot löv och annat så där finns ju behovet?

R
MathiasS MathiasS skrev:
Avsikten med två brunnar uppfattar jag vara att inte trycka dagvatten till dräneringen (gäller både dagvatten från kommunala nätet och från egna fastigheten). Det har således inget med fördröjning att göra.

Sandfång och pump: Ska man ha två separerade brunnar måste man ju pumpa vattnet - det måste ju lyftas till "dagvattennivå". Sandfång: Jag har två brunnar för dränering på tomten (dagvattnet leder jag ut på gräsmattan). Dessa brunnar är 20 år senare kliniskt rena på botten, så något behov av ett sandfång i en dränbrunn känns långsökt? Med dagvattnet kommer det ju däremot löv och annat så där finns ju behovet?
Ja i dom fallerna som dränen ligger under dagvatten anslutningen…

Sand och bös genom kommer det garanterat även ifrån dräneringen..

Nej man måste inte pumpa om det går att lägga fall då funkar avrinningen mellan två brunna ändå..

I vanliga småhus i dagens byggnation så har jag inte stött på att man separerar drän o dagvatten utan dessa går båda till samma..

Kan tänka mig vid källarhus där dränen ligger så långt ned så att man behöver pumpa det till dagvattnet i så fall..
Men inte annars, finns ingen anledning att ha två brunna om det inte behövs..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.