Kikade lite hur det såg ut under locket på min elcentral. Som husägare så är man ju faktiskt ansvarig för elinstallationerna också och besikningsmannen tittade inte på det när vi köpte huset så... jag tänkte kolla lite själv.

Inte för att jag vet vad jag ska titta efter men öppna locket, kolla att alla skruvar är åtdragna och att det inte ligger döda möss där kan jag ju fixa.

En sak tyckte jag såg lite underlig ut, från väggen kommer en EKKJ rakt in i skåpet - jag har ingen aning om var den hamnar i andra änden. Så vitt jag kunde se hände inget någonstans när jag skruvade ur säkringen... !? Konstigt.

Två frågor runt detta funderar jag nu på:
1) är det OK att dra EKKJ i väggar? Den kom ur ett vp-rör.
2) är det OK att den är säkrad till 16A? Så vitt jag kan se är det en 1.5mm2 kabel (med visst förbehåll för mitt dåliga ögonmått)

EKKJ är en jordkabel så den går antagligen till något uthus, utomhusuttag eller belysning som du (eller grannen ;)) har.

Det är Ok att dra den genom en vägg och även att säkra den med 16 A, för det är troligen 2.5 mm².
EKKJ 1.5 mm² är ovanlig.

Mikael_L
Tback skrev:
Två frågor runt detta funderar jag nu på:
1) är det OK att dra EKKJ i väggar? Den kom ur ett vp-rör.
2) är det OK att den är säkrad till 16A? Så vitt jag kan se är det en 1.5mm2 kabel (med visst förbehåll för mitt dåliga ögonmått)
1. Ja det är OK att förlägga EKKJ i rör i väggar. Den får förläggas på de flesta sätt och ställen, men inte utan rör i vägg.
2. Det kan vara OK.
Strömvärdet för en 1,5mm2 PVC-isolerad kabel är 17,5A klamrad på vägg och 18 A i mark.
Problemet är där den går i rör i vägg, är det inte isolerat runt röret är ändå max strömvärde 15A, iafll det inte bara är en fas, då blir det 22A.

Sen kan även utlösningsvillkoret lätt komma att bli ej uppfyllt med 16A och 1,5 mm2, det får inte vara någon större längd på den ledningen, särskilt om det är en C-dvärg. En D-dvärg går nog totalt bort.

Jag tror inte att EKKJ har tillverkats som 1,5 mm2. Pga att minimiarean på markkabel (har i alla fall varit) 2,5 mm2

Ja, jag skulle tro att det var 2.5 mm2 också.

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
EKKJ är en jordkabel så den går antagligen till något uthus, utomhusuttag eller belysning som du (eller grannen ;)) har.
Den kanske går till grannens hönshus? d^_^b:wow::cool:

(OBS internt skämt för den här forumdelen)

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Rätt rolig tråd, den om hönshuset! :)

Min ledning gick ju till garaget! Såklart. Fast det tog tid för mig att fatta... Skruvade ur säkringen eftersom den inte tycktes gå någonstans. På fredagkvällen såg jag att lampan utanför garaget inte lös. Böt lampan. Lös fortfarande inte....
Då slog insikten mig - vilken tröghink man är ibland.

Nåväl, allt verkar vara i sin ordning då. Funderar dock på om man kanske skulle säkra ner till 10. Även om det är 2.5mm2 så känns det onödigt med 16A till totalt tre stycken lampor.
Eller så låter jag installera något vägguttag i garaget, fast då måste det ju städas först...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.