M Modski skrev:
Ja blir svårt att dammsuga eller dra med dragtråd där.. tejpa ihop de gamla kablarna med ny fas och tänd samt nollan du ville ha sen dra igenom.
Det löser ju bara problemet men det är ju fortfarande inte en godkänd korrekt anläggning.
 
M
L Liljeros skrev:
Det löser ju bara problemet men det är ju fortfarande inte en godkänd korrekt
L Liljeros skrev:
Det löser ju bara problemet men det är ju fortfarande inte en godkänd korrekt anläggning.
Nej det blir helt klart jobbigare att lösa. Men tänkte om han fortfarande ville ha sin nolla ändå, som plåster på såren kanske 🤷‍♂️
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så svårt att fixa dock. Skär upp slang av rätt längd, trä på den och tejpa med eltejp.

Ännu hellre, anlita en elektriker som gör rätt.
Tack för alla svar och inspel!

Det vore enkelt att fixa på en plats, där jag nu kommer åt felet, MEN sedan igår har jag hittat 3 liknande fel och misstänker det på ytterligare en handfull platser som jag inte kommer åt att inspektera utan att bryta upp vägg/tak.
Jag misstänker starkt att detta är ett återkommande fel överallt där en övergång från ett ingjutet VP-rör går över til ett som är draget i golvbjälklaget eller upp i en vägg.

Har även funnit en annan konstighet, som inte har med el att göra, men som jag misstänker att samma elektriker ligger bakom. Det har tidigare varit en lösning där det gått COAX kabel till flertalet rum i villan från en antenn / parabol switch i källaren. Min tanke har varit att dra ut coax-kabeln och ersätta den med ethernet kabel. Men hur jag än gjorde så lyckades jag inte dra ut någon kabel. Efter att öppnat upp i taket mellan källaren och entreplan, så upptäkte jag en annorlunda lösning. Alla kablar går in i separata VP-slangar men i golvbjälklagret så går dom ut ur slangarna och där alla kablar buntats ihop med buntband innan de på nytt går in i olika VP-slangar.Jag kan inte låta bli att fundera vad det är för klåpare som gjort detta från start och vilka andra genvägar/fusk som gjorts.

PS. Jag har en elektriker till allt som kräver det. DS.
 
  • Gilla
  • Arg
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Bra att du hittade det iaf! Rekommenderar dig att fortsätta utreda. Vem vet, på några ställen kanske ledarna är dragna på ett sådant sätt att de blir utsatta för husets rörelser vid skiftande temperaturer m.m. Kan röra sig om rätt stora krafter..
 
Ja, mEn väldig små rörelser.
 
Jag skulle tro att slangarna räcker ända fram om de sträcks, problemet är nog främst (förutom avsaknaden av skarvdon) avsaknad av tillräckligt tät klamring (troligen inte någon). Om man skall använda VP-slang så skall man vara väldigt noggrann med klamringen.
 
Är huset ett elementhus eller byggt i lösvirke? Man kan förmoda att detta är nån form av elementhus med till viss del fördragen el där det inte blev så bra. Ska du bygga ett case behöver du en konstruktör/byggingengör för att peka ut skarvar i element samt en sakkunnig/besikningsman på EL för att dokumentera. Dom kommer nog behöva lägga en dag åtminstone för att finna samtliga brister och sammanställa detta. Därefter kan du ta hjälp av en advokat och bygga ett case att ta vidare, räkna med alla fall 8h för juristen också.

Det rör sig alltså om i storleksordningen 24-32h kvalificerad arbetstid, så räkna med alla fall 35.000-40.000kr. Tyvärr har du nog svårt att bygga ett juridiskt case utan denna hjälp.
 
Huset är ett arkitektritade hus och platsbyggt med löst virke. Det innebär att det inte finns en tillverkare att diskutera med. Har sökt gamla ägarna (som var de som byggde huset) för att få svar vem elektrikern var eller vilken firma som gjorde jobbet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.