En fråga till någon som kan regelverk runt el i bostad...

Vi köpte ett hus för ca 3 år sedan, som är byggt 2000/2001. Vid ett par tillfällen har vi försökt dra fram en nolla till strömbrytare (för att kunna använda smarta brytare som kräver en nolla), men har misslyckats. Vi har försökt att dra fram nolla både med en dragfjäder och genom att suga ett dragsnöre (murarsnöre med en liten bomullstuss i änden) med en dammsugare, men inget fungerade. Slutade med vi fick skaffa smarta brytare som inte krävde en nolla. I samband med att vi skulle renovera ett tak, så upptäckte jag en sak som troligen förklara våra tidigare utmaningar.

Man har lämnat "luckor" istället för att skarva VP-rören på rätt sätt. Detta omöjliggör i praktiken att addera eller byta några kablar i rören.

Så min fråga om detta verkligen kana vara OK att göra på detta sättet eller något vi kan hävda "dolda fel" runt?
 
  • Elledningar går genom skadat trä och betong; möjlig risk för skador eller säkerhetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
frause och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte okej.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Inte så svårt att fixa dock. Skär upp slang av rätt längd, trä på den och tejpa med eltejp.

Ännu hellre, anlita en elektriker som gör rätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kan ju vara en minst sagt stor utmaning att utreda omfattningen på detta…

Skulle säga att har du för avsikt att driva dolda fel för enstaka rör så är det bara att släppa, det blir för litet för att driva ekonomiskt helt enkelt.

Du skulle ju behöva kolla samtliga rör i huset, vilket inte kommer vara direkt gratis med risken att du hittar så få att det inte är värt att driva det…
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, fel, men troligtvis inte ett dolt fel.
Generellt så är el-fel extremt svåra att driva som dolda fel. (Det brukar även vara undantaget från alla vanliga besiktningar, med en hänvisning till att göra en separat elbesiktning om man så önskar)
Som bonus så har det ju inte något att göra med vad det kostar att åtgärda, utan bara vad skillnaden i huspriser hade varit om det hade varit känt.
Att vi är många som får utslag av att se det där påverkar nog tyvärr inte slutpriset nämnvärt om det hade stått något i stil med ”kan saknas VP-rör i vissa delar” i besiktningsprotokollet.

Dvs, surt och något du bör åtgärda varje gång du dyker på det, men det är inget som du behöver ödsla energi på att försöka få ersättning för. Du kommer lägga ner mer pengar på det själv än du ens teoretiskt kan få ut om du mot förmodan skulle få rätt.
 
Jo, jag vill påstå att det är ett dolt fel. Att det inte besiktas på många besiktningar medför inte att det inte räknas som dolt fel. Om man måste öppna en massa väggar för att korrigera kan det kosta en slant att fixa. Men det kan mycket väl vara så att det ändå anses påverka värdet av fastigheten så lite att man inte kan kräva ersättning.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, jag vill påstå att det är ett dolt fel. Att det inte besiktas på många besiktningar medför inte att det inte räknas som dolt fel. Om man måste öppna en massa väggar för att korrigera kan det kosta en slant att fixa. Men det kan mycket väl vara så att det ändå anses påverka värdet av fastigheten så lite att man inte kan kräva ersättning.
Som sagt, hur mycket det kostar att åtgärda spelar ingen roll, det är marknadsvärdet om felet varit känt som spelar roll. (Och det ska vara stort nog i förhållande till husets totala pris)

Att det inte ingår i besiktningen är helt riktigt inte något som gör att det inte är ett dolt fel.
Det jag avsåg med den kommentaren var att i och med att det *inte* ingår i besiktningen ligger *allt* ansvar för att kontrollera det på köparen.
Att man inte har kollat något är inte en ursäkt.
Hur långtgående en elbesiktning behöver vara är fortfarande omtvistat, den ska vara oförstörande om man inte misstänker något som föranleder en djupare kontroll. Att det inte går att dra en draglina genom rören är absolut en varningsflagga. Om det även fanns någon dosa där det inte såg ut som att rören var ordentligt anslutna om man lossar ett uttag är en annan varningsflagga.

Allt i allt så är det som TS visat inte något som kommer ge en ersättning värd arbetet att få den ens om han får rätt om några år.
Bättre att lägga energin på något värdefullt.
 
Jag skulle också vidhålla att detta är solklart dolt fel, det är inte ofta det sker men här pratar vi om ett fel som troligtvis inte en elbesiktningsman skulle upptäckt vid en besiktning. Även om man demonterar uttag, knappar och kontrollmäter hela anläggningen så märker man inte detta. Detta förutsätter att inte dom saknade rören kan ses från vanlig kallvind eller dylikt. För det räcker att detta syns på ett enda ställa för att hela caset skall falla. Då är det plötsligt att förvänta att det förekommer på fler ställen

Felet är i så fall varken att betäkna som upptäckbart eller förväntat i ett hus byggt 2001.

Vad det är värt ekonomiskt är en annan fråga, förutsatt att prisnivån på orten är relativt hög skulle jag ändå säga att det är rimligt att tänka att det förväntade slutpriset på huset hade varit lägre i storleksordningen med kostnaden för en elektriker att åtgärda detta…
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag skulle också vidhålla att detta är solklart dolt fel, det är inte ofta det sker men här pratar vi om ett fel som troligtvis inte en elbesiktningsman skulle upptäckt vid en besiktning. Även om man demonterar uttag, knappar och kontrollmäter hela anläggningen så märker man inte detta. Detta förutsätter att inte dom saknade rören kan ses från vanlig kallvind eller dylikt.
Notera att *inget* fel ska gå att upptäcka från dosa, kallvind eller via någon befintlig inspektionslucka.
Sannolikheten att en firma(?) som fuskar med VP-rör inte skulle gjort *något* som kan få en att få misstankar om att man kan behöva fördjupad undersökning som i sin tur hade lett till att man sett detta känns rätt låg.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Notera att *inget* fel ska gå att upptäcka från dosa, kallvind eller via någon befintlig inspektionslucka.
Sannolikheten att en firma(?) som fuskar med VP-rör inte skulle gjort *något* som kan få en att få misstankar om att man kan behöva fördjupad undersökning som i sin tur hade lett till att man sett detta känns rätt låg.
Förutsatt att det är förstörande att ta dom bilder TS tagit skulle jag säga. Självklart kan det finnas andra misstag men förutsatt att så inte är fallet så ingår inte detta. Att provdra dragttråd i rör med kabel är ingenting en besiktningsman sysslar med.

Jag tror nog att detta till och med skulle kunna hålla om man hade hittat tex brister i anläggningen, gjort en utökad besiktning och fått alla brister åtgärdade som upptäckts. Detta är inte förväntat och inte med icke förstörande åtgärder upptäckbart. Att man inte kan få en dragtråd igenom på tex 8 av 100 rör är varken ett fel eller något som är anmärkningsvärt och föranleder fördjupad besiktning.
 
Du ser inte det här från dosor. Inte heller från vinden om isoleringen ligger något så när som den ska. Jag tror inte ens att man förväntas öppna dosor om det inte finns orsak till det.
 
Skulle det gå att upptäcka med spegel och ficklampa inifrån en dosa? Finns det så små inspektionskameror att man kan skicka in en några centimeter tillsammans med tre FK i en dosas stos/ förmodade flexslang?
 
D Daniel 109 skrev:
Du ser inte det här från dosor. Inte heller från vinden om isoleringen ligger något så när som den ska. Jag tror inte ens att man förväntas öppna dosor om det inte finns orsak till det.
Som sagt, fuskar man såhär finns det ju rätt stor möjlighet att det finns annat som *går* att se som föranleder en fördjupad undersökningsplikt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, fuskar man såhär finns det ju rätt stor möjlighet att det finns annat som *går* att se som föranleder en fördjupad undersökningsplikt.
Bara för att det finns skäl för fördjupad undersökningsplikt blir inte samtliga brister på anläggningen ej aktuella för dolda fel.

Det är väldigt lätt med facit att komma på olika sätt att upptäcka detta men om man varit blind och bara jobbat från dosorna hade detta inte upptäckts vid en fördjupad kontroll om man inte specifikt letar efter detta fel.
 
M
Ja blir svårt att dammsuga eller dra med dragtråd där.. tejpa ihop de gamla kablarna med ny fas och tänd samt nollan du ville ha sen dra igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.