15 116 läst · 27 svar
15k läst
27 svar
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
Jag är dålig på elteknik rent allmänt men jag har svårt att tro på detta går ihop.
Är det bra sol så får du ca 400W per panel.S smen64 skrev:Hej. Sambon hade sett Mandelmann och berättade att de hade kört en Airfryer med ca 4 m2 solpaneler. Jag har svårt att tro det är möjligt att få ut 220 volt och minst 1000 w som väl skulle behövas för att driva en airfryer med så liten yta solpaneler.
Eftersom Mandelmann är mer av ett koncept än verkliga människor, så gäller inte så futtiga saker som vi andra måste leva efter. Om de så vill driva fyra airfryers på en kvadratmeter panel, så går det också bra.
Det är ju batterier emellan solcellerna och airfryern. Och en inverter också som gör om till 230v. Till exempel https://www.clasohlson.com/se/Renogy-vaxelriktare-12-V,-1000-W/p/46-1306
Har vänner som kör airfryers i sina båtar med endast solpaneler och batterier så vad skulle vara problemet?
4kvm borde kunna ge ca 600w, troligen var det mer än 4kvm och troligen batterier också.
Själv har jag bara ett litet batteri som inte levererar mer än 800w men har man två parallellade så borde ju inte det vara ett problem.
Jag driver bara kyl, belysning och diverse laddning med mina 250w men de är laddade innan kl 14 varje dag
4kvm borde kunna ge ca 600w, troligen var det mer än 4kvm och troligen batterier också.
Själv har jag bara ett litet batteri som inte levererar mer än 800w men har man två parallellade så borde ju inte det vara ett problem.
Jag driver bara kyl, belysning och diverse laddning med mina 250w men de är laddade innan kl 14 varje dag