6 330 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Är detta mögel eller något annat?
Du har mögelsporer överallt, alltid.U ullak40 skrev:Nu håller jag inte med dig. Hon säger inte riv hela huset eller riv hela badrummet om du hittar mögel, utan hon säger ta bort allt skadat material. Mögel går inte tvätta bort, sporer finns ändå kvar. Det är många som blivit väldigt sjuka av just mögel, och de är efter de flyttat till en mögelfri bostad ändå väldigt känsliga. Vet fler än hon som driver gruppen som säger samma. De har ingen som helst koppling till varandra. Mögel är inte att ”leka” med och bara tvätta bort. Får du mögel visar det ju på att något är fel. Ett friskt hus möglar inte. Givetvis gör du som du vill, men jag skulle aldrig chansa. Gör ett mögelDna-test då istället, då får du svart på vitt. Är det inte mögel då vet du ju. Finns att beställa från andra än denna byggdoktor som du inte gillar, men är samma som hon säljer. Ta in en firma som är certifierat från SBR , de är bäst och mest pålitliga/kunniga.
Människor som vistas i skogen är inte mer sjuka än de i hus.
Tack för alla svar!
Vid närmare undersökning så skulle jag gissa (eller iaf hoppas) att det sett likadant ut ganska många år.. Anledningen till det är att man kan se att påväxten "lossnat" på några ställen där man dragit rör/kablar. Och då träbjälkarna är torra så tänker jag att dammsugning/avtorkning + en avfuktare i källaren borde vara nog.
Vid närmare undersökning så skulle jag gissa (eller iaf hoppas) att det sett likadant ut ganska många år.. Anledningen till det är att man kan se att påväxten "lossnat" på några ställen där man dragit rör/kablar. Och då träbjälkarna är torra så tänker jag att dammsugning/avtorkning + en avfuktare i källaren borde vara nog.
Du behöver spränga huset.Intet skrev:Jo, det är det. Bara att tvätta bort. Det borde alltid vara första åtgärd om orsaken är okänd eller åtgärdad.
Jag påstår att alla hus, även ditt ullac40, har mögelpåväxt om man tittar lite noga i norrläge eller annan skuggig yta vilket är fullt normalt, då sporterna finns överallt. Medans du läser detta, har du med säkerhet andats in en drös av de helt livsnödvändiga svamparna.
Före internet, var mögel, mögel. Något som bara tvättades bort när det växt för mycket och inget mer med det.
Numera kommer det ut förstagångshusköpare som tydligen inte fått skolning genom föräldrarnas erfarenhet.
Istället söker de kunskap om problem som tidigare inte var några problem på nätet. Och så går det som det går, nu när varje mediakåt tonårig influerare blivit mögel och asbestexpert.
PS.
Här är lite livsfarligt Svartmögel jag snabbt hittade i min källare. Skall jag ringa saneringsfirma? 😃
[bild][bild]
Omfattas din fastighet av detaljplan, behöver du söka tillstånd hos polisen för att spränga kåken.
Sprängämnesgrossiter finns lite överallt i storstadsförorterna.
Lycka till & allt gott, mögel är inte att leka med
Vi hade likadant på vårt 40-talshus vi skulle byta papp på innan försäljning. Virket torrt där också. Olika svar när vi skulle sälja dock.
Anticimex sa inte helt oväntat mögelangrepp.
Takläggare sa att det såg bra ut. Behövde byta några plankor men för övrigt u.a. Satte fuktmätare och nya ägaren blev instruerad att inte isolera vinden i framtiden 🙂
Anticimex sa inte helt oväntat mögelangrepp.
Takläggare sa att det såg bra ut. Behövde byta några plankor men för övrigt u.a. Satte fuktmätare och nya ägaren blev instruerad att inte isolera vinden i framtiden 🙂
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Egentligen enda gången det är allvarligt med mögel är om det är väldigt mycket eller pågått lång tid. Pratar om hälsorisker för de flesta människor.
Att det sedan pekar på fuktproblem är en annan sak.
Noggrann rengöring och ev vädring ska räcka. Om ytorna är uppenbart skadade, dvs porösa ytor, kan man behöva byta ut dom men då harcdet pågått lång tid (se ovan).
Att det sedan pekar på fuktproblem är en annan sak.
Noggrann rengöring och ev vädring ska räcka. Om ytorna är uppenbart skadade, dvs porösa ytor, kan man behöva byta ut dom men då harcdet pågått lång tid (se ovan).
Alltid svårt att säga något om olika påväxten/utfällningar.. det kan vara så mycket ibland!
Men det påminner lite om vitmöglet vi har i källartaket.. vår "besiktningsman" (minns inte om det var försäkringsbolagets eller vår egen, eller båda..) nämnde det vid en check-up.. inte så mycket för att vi var tvungna att riva något, utan för att det visar att miljön är för fuktig och skapar påväxt som KAN skapa problem.. (nu, senare eller inte alls..)
Utrymmet vi har det främst i.. är den delen av "källaren" som har jordgolv (som dock är snustorrt).. den andra halvan.. som har betonggolv och värme.. har ingen direkt påväxt. Tanken är väl att vi ska försöka rätta till "ventilationen" i det drabbade området så småningom.. (antingen pumpa in betong.. eller plast/grus.. och kanske trygghetsvakt..)
Just nu är dock beläggningen där den är.. dvs på våra skivor i taket därnere.. och vi lär väl byta ut dem så småningom iaf.. minst.
Men det påminner lite om vitmöglet vi har i källartaket.. vår "besiktningsman" (minns inte om det var försäkringsbolagets eller vår egen, eller båda..) nämnde det vid en check-up.. inte så mycket för att vi var tvungna att riva något, utan för att det visar att miljön är för fuktig och skapar påväxt som KAN skapa problem.. (nu, senare eller inte alls..)
Utrymmet vi har det främst i.. är den delen av "källaren" som har jordgolv (som dock är snustorrt).. den andra halvan.. som har betonggolv och värme.. har ingen direkt påväxt. Tanken är väl att vi ska försöka rätta till "ventilationen" i det drabbade området så småningom.. (antingen pumpa in betong.. eller plast/grus.. och kanske trygghetsvakt..)
Just nu är dock beläggningen där den är.. dvs på våra skivor i taket därnere.. och vi lär väl byta ut dem så småningom iaf.. minst.
Produkter som diskuteras i tråden