EKLK-kabeln har ju fem ledare, så man ska inte multiplicera avståndet med 5. Fråga vart resten av kabeln är...

Jag gissar att han har tagit betalt för en sprättad 25-meters ring, trots att bara 5 meter har använts. Gör han samma sak hos nästa 4 kunder så blir det en bra förtjänst...

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Beskriv gärna lite mer av tokigheterna. Bilden av trådarna med synlig koppar är väl inte bevis för ett toppenjobb, men inte katastrof heller.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Hemma hos mig var isoleringen klämd, så om jag får välja så är det bättre med nån mm synlig koppar...

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Två stycken FK i en förskruvning på säkringen är väl heller inte enligt "boken".... i allafall inte enligt "min" elektriker som gjorde jobb hemma hos mig när vi byggde.

• Gilla
jac
  • Laddar…
R roli skrev:
Två stycken FK i en förskruvning på säkringen är väl heller inte enligt "boken".... i allafall inte enligt "min" elektriker som gjorde jobb hemma hos mig när vi byggde.
Han satt golvärmen och tvättmaskinen på samma säkring för att det fattades 2st säkringar. Och han skulle debitera 1 timme extra för att gå ner till bilen och hämta 2st säkringar. Så jag sa tack och hej.

Så det "problemet" är jag fullt medveten om och 2 nya säkringar ska givetvis sättas in av någon annan elektriker.

H hempularen skrev:
Beskriv gärna lite mer av tokigheterna. Bilden av trådarna med synlig koppar är väl inte bevis för ett toppenjobb, men inte katastrof heller.
Jag tänkte göra en lista ikväll när jag kommer hem från jobbet. Framför allt för att skicka till dom när jag meddelar
att jag tänker bestrida fakturan. (delvis iaf)

R roli skrev:
Ni som kopplar varje dag, hur gör ni med två FQ i samma säkring?

1. Stoppar in båda bredvid var andra och litar på att hissklämman klämmer lika?
2. Tvinnar dom två hårt så det bildas en ”RQ” att klämma fast?
3. Skalar dubbelt så långt och viker kopparen för att få mer area att kläms om?
Vad är rätt och vad är mest säkert?

På 80-talet när man stod och kopplade automatskåp, så när man var färdig tog man tag i kabelhärvan och ruskade så hårt man kunde, och man blev inte förvånad om någon tråd släppte och hoppade ut från en skruvplint. Men det hände aldrig från fjäderplintar typ WAGO

En variant på alternativ 1: Lägger dem bredvid varandra, drar åt lagom hårt, kontrollerar visuellt och känner på dem enskilt att de sitter bra.

En fjärde variant är att helt undvika detta genom att välja en tillräckligt stor centralkapsling och ha tillräckligt många dvärgar med sig... Det kräver dock lite planering ;)

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
God elpraxis är att aldrig ha två utgående ledare från en säkring även om man kan få en bra anslutning.
Det kan skapa förvirring.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Hornbach tar 3.88/m för FK 2,5. Har dålig koll på FQ, den kanske är värd 40% extra?
Det är faktiskt så, att elbutik, hornbach, jula, bauhaus osv är billigare på en del produkter än vad elfirmorna köper de för på grossen, även om elfirman har en årlig inköpsvolym på över en miljon.

Inte alla produkter, men på vissa som antagligen elbutik och de andra profilerar sig på.
Ungefär som att byggmax har helt oslagbart pris på några varor, som kunderna ofta bedömer prisnivån efter, åtminstone hade de så förut, en dimension av tryckt virke, av regelvirke, en slags gipsskiva och en dimension på isolering osv.

Jag har köpt ut på firmans rabattkonto för privata saker någon gång (och betalt med kort), och då jämfört efteråt. Blivit irriterad på att t.ex. ELKO tvåvägs utanpåliggande var typ en tia billigare på elbutik, osv.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Gällande kabel typ FK (alla kablar innehållande PVC) så säljs denna inte hos elgross. Den enkla anledningen är nya krav på brandspridningsklass (CPR) inte bara på kablar utan på allt byggnadsmaterial. Kabel innehållande PVC är inte tillåten i offentliga lokaler då den inte uppfyller den brandsprdningsklassen. Kabel innehållande PVC kan dock vara tillåten i bostäder. Av denna anledning kan inte elektriker ha PVC-kabel i bilen, då skulle de behöva ha dubbla uppsättningar av kabel.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja och "breaking point" hos grossisterna kom när FQ blev nästan lika billig som FK, när det bara var typ 10% dyrare så rationaliserade även de sista snålaste elektrikerna sortimentet i sina bilar.
Samma öde gick EKLK och EKK till mötes.

Idag frågade jag varför det var så stor skillnad i mjukhet på två olika ACEFLEX i samma dimension.
Jodå, det som låg på den där på trumman var den sista lagerförda snutten ACEFLEX som inte var halogenfri och var i mjukare plast, så ville jag köpa den gamla (som nu var dyrare) så skulle jag passa på, men den skulle finnas som beställningsvara i framtiden, osäkert hur länge dock.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jag tror många fortfarande säger 'FK', 'EKLK', etc fast man i verkligheten använder FQ, EXLQ, etc. Det tar tid att ändra invanda mönster...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och "breaking point" hos grossisterna kom när FQ blev nästan lika billig som FK, när det bara var typ 10% dyrare så rationaliserade även de sista snålaste elektrikerna sortimentet i sina bilar.
Samma öde gick EKLK och EKK till mötes.

Idag frågade jag varför det var så stor skillnad i mjukhet på två olika ACEFLEX i samma dimension.
Jodå, det som låg på den där på trumman var den sista lagerförda snutten ACEFLEX som inte var halogenfri och var i mjukare plast, så ville jag köpa den gamla (som nu var dyrare) så skulle jag passa på, men den skulle finnas som beställningsvara i framtiden, osäkert hur länge dock.
Just Aceflex är väl en typ av N1XV och iaf N1XE gul används ju i vägbelysningssammanhang. Även nätägare kör med N1XV och i marken är PVC tillåtet.

J Johan456 skrev:
Just Aceflex är väl en typ av N1XV och iaf N1XE gul används ju i vägbelysningssammanhang. Även nätägare kör med N1XV och i marken är PVC tillåtet.
Nätägare kör mest N1XE pga de bättre egenskaperna hos polyeten sett till förläggning via plöjning osv plus den bättre tätheten mot vatteninträngning. Aceflex är väl på sin höjd N1XV light, intressant att se utvecklingen där omvärlden trycker sig in i SE. Ingen av dessa kablar skulle accepterats för inte så många decennier sen här hos oss men fanns söderöver. Tänk vilket ramaskri det skulle blivit om BH elforum funnits då och någon föreslagit lägga en sminkad gummikabel i mark.

Om någon skulle opponera sig numera fås "tillverkarens anvisning" istället upptryckt i plytet. Människan är ett verkligt lättlett får som med mössan i hand bugar och tar emot om rättaren talar från trappan.

• Gilla
  • Haha
tommib och 4 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
God elpraxis är att aldrig ha två utgående ledare från en säkring även om man kan få en bra anslutning.
Det kan skapa förvirring.
Bara för att opponera mig lite så vill jag säga att man visst kan ha två ledare ut. På mina Hager MCS dvärgar är det två snabbplintar på utgående sida. I mitt fall använder jag det för fast+bruten fas till ett antal grupper där den brutna fasen går via ett relä i centralen och sedan tillsammans med resten av gruppen ut i röret.

Jag inser dock att detta är ett udda fall. Jag ville mest vara lite tvär :)

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.