Z Zakalwe skrev:
Oki, så får det bli!

Edit:
I denna hörn sitter skivorna dikt mot fyrkantsbrädan men glipar från trekantsläkten? Jag har svårt att se hur man kan justera detta utan demontering?
Ligger pappen lös ?
Den bör/skall vara limmad mot plåten.

Och jag som trodde att man alltid vid läggning av tak ser till att :
A, Pannorna läggs i sidled så att man inte behöver klyva några pannor.
B, Alla pannor i de yttre två raderna runt om spikas.

Det ser liiite grann ut som att firman egentligen inte ska hålla på med tak...

• Gilla
AdamG82 och 1 till
  • Laddar…
Pannor vilket meck.
Lite sent nu men till nästa som funderar.
Sött plåt ist, då kan ni troligtvis göra jobbet själv också.
Finns många plåttak som ser ut som pannor :)
Inget som blåser av heller

optimum
Antalet pannor som ska fästas beror på takvinkeln.
Man skall alltid fästa 2 st runt om, alltså de två nedersta raderna, de två övre raderna mot nock och 2 rader mot respektive gavel.
Samt två rader runt alla öppningar i taket, t.ex. ventilation och takfönster.
Dessutom vid större taklutningar...

Från Benders instruktioner
"Vid taklutningar över 45° skall en tätare fastsättning utföras (var 5:e panna). Vid brantare taklutning än 55° och i väderutsatta lägen skall samtliga takpannor fästas."

lärjungen
optimum optimum skrev:
Samt två rader runt alla öppningar i taket, t.ex. ventilation och takfönster.
De flesta tillverkare kräver inte att två rader runt ventilationer/skorstenar/takfönster etc skall fästas. Där räcker det i regel med en rad. Kolla bilden från bender som någon postade ovan. I övrigt är jag helt enig med dig.

optimum
lärjungen lärjungen skrev:
De flesta tillverkare kräver inte att två rader runt ventilationer/skorstenar/takfönster etc skall fästas. Där räcker det i regel med en rad. Kolla bilden från bender som någon postade ovan. I övrigt är jag helt enig med dig.
Stämmer, att det bara är en rad runt öppningar.

Beroende på typ av panna är det olika infästning. Betongpannor skruvas och lertegel har en trådbygel.

En fundering. Det är väl rimligt att man inte sätter vindskivorna enligt den bild som finns i denna tråd som påvisar "rätt tillvägagångssätt" eftersom det skulle krävas att takfotsbrädan är anpassad till det genom att vara 22 mm kort. Gör man en takrenovering har man ju då en takfotsbräda att förhålla sig till och om den ska vara kvar blir det rimligt att lägga vindskivan dikt an mot den?

Även när man bygger nytt så verkar ett vanligt tillvägagångssätt vara att sätta takfotsbrädan hela vägen ut i linje med råsponten och (om man inte planerar för det från början) då ryms ju inte den undre vindskivebrädan under råsponten. Eller tänker jag fel?

Status hittills:

Fel: Vindskivor var vinda och bågnade.
Åtgärd: Företaget kom och skruvade fast vindskivor mot 45x45 fyrkantsbrädan under så de sitter någorlunda rakt. Detta är nu färdigt.

Fel: En kapad panna på kanten (under täckplåten) gled ner av sig själv. Det visade sig att hela pannraden inte var säkrad alls och att det inte går heller då bärläkten var för kort kapad.
Åtgärd: företaget säger att de tänker köpa in speciella "ändpannor", förlängda läkten och skuva fast hela pannraden. Detta är inte gjort än.

Idag regnade det hårt för första gången och jag gjorde en ny upptäckt:

Inhyrda arbetarna som genomförde takbytet har försökt "kapa rent" råsponten på kanten innan montering av vindskivor. Tyvärr gjorde han det lite snett mot nocken. Resultatet är att det uppstod en glipa mellan pannor högst upp och kanten. Tyvärr blottar det "dalsidan" på pannorna högst upp så nu regnar det in och rinner vatten på takpappen utmed kanten.

Jag antar att det inte går att åtgärda utan demontering av vindskivor or rakkapning av råsponten/skarvning av takpapp? :worried:
Visst, takpappen kan antagligen ta att det rinner lite vatten på den men det är inte vad jag förväntar mig efter att man har betalat 200' för ett nytt tak...jag börjar bli lite ledsen över detta.

Pannorna i toppen som är en bit bort från kanten:
Vattenläckage på tak vid glipa mellan takpannor och vindskiva, röd cirkel markerar problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattendroppar som glider ner utmed takpappen (detta är taget vid nedre kanten). Det gula är pollen, så kan kunde se ränderna i där vattnet har sipprat ner.:
Närbild på en glipa mellan takpannor och kant med vattendroppar och pollen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lärjungen
Z Zakalwe skrev:
Status hittills:

Åtgärd: Företaget kom och skruvade fast vindskivor mot 45x45 fyrkantsbrädan under så de sitter någorlunda rakt. Detta är nu färdigt.

Fel: En kapad panna på kanten (under täckplåten) gled ner av sig själv. Det visade sig att hela pannraden inte var säkrad alls och att det inte går heller då bärläkten var för kort kapad.
Åtgärd: företaget säger att de tänker köpa in speciella "ändpannor", förlängda läkten och skuva fast hela pannraden. Detta är inte gjort än.

Inhyrda arbetarna som genomförde takbytet har försökt "kapa rent" råsponten på kanten innan montering av vindskivor. Tyvärr gjorde han det lite snett mot nocken. Resultatet är att det uppstod en glipa mellan pannor högst upp och kanten. Tyvärr blottar det "dalsidan" på pannorna högst upp så nu regnar det in och rinner vatten på takpappen utmed kanten.

Jag antar att det inte går att åtgärda utan demontering av vindskivor or rakkapning av råsponten/skarvning av takpapp? :worried:
Visst, takpappen kan antagligen ta att det rinner lite vatten på den men det är inte vad jag förväntar mig efter att man har betalat 200' för ett nytt tak...jag börjar bli lite ledsen över detta.

[bild]

Vattendroppar som glider ner utmed takpappen (detta är taget vid nedre kanten). Det gula är pollen, så kan kunde se ränderna i där vattnet har sipprat ner.:
[bild]
Även om vattnet rinner ned bakom vindskiveplåten borde det ju rinna ned i dalen på nästa panna och således inte på pappen. Eller finns det inga pannor under plåten? Om det finns en pannrad till under plåten är orsaken sannolikt någon annan. Exempelvis kan det vara så att vattnet rinner längsmed sista nockpannan och in under plåten, och därifrån ned på pappen. Den ser ju ut att luta ganska mycket. Kanske bildens perspektiv som lurar mig.

Ett alternativ är att hitta bredare plåtar. Det finns ju i olika bredd, bla 120mm och 140mm. Kanske även bredare. Utifall att dina är 120mm kan du ju be firman byta ut dem mot 140mm.

Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Även om vattnet rinner ned bakom vindskiveplåten borde det ju rinna ned i dalen på nästa panna och således inte på pappen. Eller finns det inga pannor under plåten?
Det finns inga pannor under plåten högst upp. Det är alltså tomt under plåten efter "dalen".Jag har varit i kontakt med entreprenören igen och de har erbjudit sig att åtgärda återstående felen. (det finns lite annat som är fel: för kort bärläkt på andra kanten av taket, ingen hålplatta för avluftning osv.)

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
M
Z Zakalwe skrev:
Företaget kommer på måndag för åtgärd, jag undrar bara om jag bara ska be dem skruva åt allt som det är eller är monteringen felaktig och kommer att leda till ytterligare problem? (skivor är redan vinda och buktar utåt inte bara längst ner utan även mot nocken.)

Jag undrar också varför de inte bytte ut 42-år gamla stödbrädan utan valde att kapa yttersta 2cm av råsponten och montera vindskivor enligt oortodox metod bara för att slippa ta av brädan som kostar typ 100:- .:worried:
känns som du verkligen kan hitta alla möjliga fel då du förmodligen tokletar,vindskivan ok,den ska skruvas fast mot takfotsbrädan i nederkant,Men måla över skruvskallar??träfärg sitter som bekant inte bra på stål,Därför kletar man på annat,Vi sätter på vit byggfog som sitter bra o gulnar ej.

M
M Ronny takläggare1 skrev:
känns som du verkligen kan hitta alla möjliga fel då du förmodligen tokletar,vindskivan ok,den ska skruvas fast mot takfotsbrädan i nederkant,Men måla över skruvskallar??träfärg sitter som bekant inte bra på stål,Därför kletar man på annat,Vi sätter på vit byggfog som sitter bra o gulnar ej.
eller hur,snacka om att tokbeskåda taket,låt det vara o kommer problem så finns väl garantitid på minst 10 år.

M
Z Zakalwe skrev:
Status hittills:

[bild]

[bild]
det jag retar mig på är vindskivsskruven är fel modell som dom satt fast vindskivsplåtarna med,det finns mindre inte lika höga skruv för det,o man sätter max 3 skruv på varje 2 meter vindskivsplåt.

M Ronny takläggare1 skrev:
eller hur,snacka om att tokbeskåda taket,låt det vara o kommer problem så finns väl garantitid på minst 10 år.
Du inser att du citerar dig själv?

• Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
M
F falkn skrev:
Du inser att du citerar dig själv?
nä,Gjorde jag,Är ny här så inte fått in snitsen än

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.