H Harald Blåtumme skrev:
Vår anläggning kan aldrig ge särskilt mycket innan lunch av förklarliga skäl (orienteringen). När det gäller den totala produktionen spelar det även in om panelerna är helt rena som efter en regnskur, eller som det i mitt fall har en beläggning av pollen för tillfället - det var ett tag sedan vi fick något regn här och de behöver spolas av.

Men förklarar inte taggighet i kurvorna utan detta får du söka i noggrann observation av skyn och om du har vandrande skuggor över dina paneler beroende på vegetation, ventilationshuvar takutsprång etc.

Kort sagt: tror inte det är något fel på din anläggning, verkar producera fint!
inget som ger skugga över huvud taget vad jag förstår. Jag får bli lite mer noga att kolla molnen, när det finns några. Och soldis mm

Tack för ert engagemang !
 
@Jannis54: hur har det gått här för dig, hur ser allt ut nu ?
 
M mortimer skrev:
@Jannis54: hur har det gått här för dig, hur ser allt ut nu ?
hej!
Under riktigt soliga dagar ser det ut som nedan; inga hack i kurvan. Så ser bra ut. Ska ändå ta hit en som får kolla på om anläggningen är inställd (optimerad) på rätt sätt.
Hälsar Jan
 
  • Solenergiproduktion per dag, graf, topp vid middag, totalt 67.41 kWh, applikationsskärmbild, Wi-Fi och batteriindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jannis,

kan du inte se vad varje sträng ger? Du visar väl nu med dina bilder ovan endast totalen, dvs vad båda strängarna tillsammans ger. Växelriktaren har väl 2 st MPPTingångar?

Du nämner du har 2 strängar.
Och totalt 27 paneler på 10,7 kWp, är 395 Wp per panel.
9 paneler mot söder och
18 paneler mot väst.
Taklutningen är liten(vad det nu kan betyda?)

Då borde söderpanelerna var kopplade på t.ex. MPPT 1 och västpanelerna på den andra MPPT 2, eller tvärt om.
Då kan du väl titta på vad varje enskild sträng ger under dagen.

mortimer,
kommentar till att firma Solsystem på eget initiativ nämnde att du fick gärna ta in oberoende besiktningsman. Tacka för att de vill det, Solsystem monterare ju inget själva nämner du utan har underentreprenörer som du då får bekosta granskning av med din besiktningsman. Hittar besiktningsmanenn fel, är det inget Solsystem får rätta till eller bekosta, utan deras underentreprenör.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
jannis,

kan du inte se vad varje sträng ger? Du visar väl nu med dina bilder ovan endast totalen, dvs vad båda strängarna tillsammans ger. Växelriktaren har väl 2 st MPPTingångar?



Du nämner du har 2 strängar.
Och totalt 27 paneler på 10,7 kWp, är 395 Wp per panel.
9 paneler mot söder och
18 paneler mot väst.
Taklutningen är liten(vad det nu kan betyda?)

Då borde söderpanelerna var kopplade på t.ex. MPPT 1 och västpanelerna på den andra MPPT 2, eller tvärt om.
Då kan du väl titta på vad varje enskild sträng ger under dagen.
hej!
Nedanstående är årets hittills bästa dag!
Hälsar Jan
 
  • Mobilskärm med solenergiproduktionsdata och graf för en dag; varning om inverterns DC-kapacitet, datum: 2023-06-10.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
jannis,

kan du inte se vad varje sträng ger? Du visar väl nu med dina bilder ovan endast totalen, dvs vad båda strängarna tillsammans ger. Växelriktaren har väl 2 st MPPTingångar?

Du nämner du har 2 strängar.
Och totalt 27 paneler på 10,7 kWp, är 395 Wp per panel.
9 paneler mot söder och
18 paneler mot väst.
Taklutningen är liten(vad det nu kan betyda?)

Då borde söderpanelerna var kopplade på t.ex. MPPT 1 och västpanelerna på den andra MPPT 2, eller tvärt om.
Då kan du väl titta på vad varje enskild sträng ger under dagen.

mortimer,
kommentar till att firma Solsystem på eget initiativ nämnde att du fick gärna ta in oberoende besiktningsman.
Tacka för att de vill det, Solsystem monterare ju inget själva nämner du utan har underentreprenörer som du då får bekosta granskning av med din besiktningsman. Hittar besiktningsmanenn fel, är det inget Solsystem får rätta till eller bekosta, utan deras underentreprenör.
Som svar på kommentaren @Arnodt: Huruvida de använder UE eller inte är ärligt talat mer än vad jag minns om jag har skrivit något om och har inget minne av att säljaren sa något om att de använde UE när jag frågade, MEN jag kan ha fel så låter den biten vara osagd. Vet dock att jag läst andra som valt Solsystem så har UE varit där.
OM jag hade valt de och besiktnignsmannen hade hittat fel så hade ju det varit sådant som Solsystem hade fått åtgärda och bekosta då det är de som jag isåfall hade haft en affär med; om de sedan väljer att anlita 100st olika UE som är hos mig och installerar är ju oväsentligt, det är ju ett "avtal" som Solsystem isåfall har med resp. UE och inte mig. Jag har ju inget avtal med resp. UE utan besiktningsmotpart skulle isåfall vara Solsystem.
 
mortimer,
se ditt inlägg Nr 11 i denna tråd! Där nämns att firma Solsystem säger att kunden gärna får ta in oberoende besiktningsman.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
mortimer,
se ditt inlägg Nr 11 i denna tråd!
Ser inget i inlägg #11 om UE från min sida!

Men vi kan släppa det, så behöver vi inte "kapa" tråden från TS till annat.
 
J Jannis54 skrev:
hej!
Nedanstående är årets hittills bästa dag!
Hälsar Jan
Är:
röd kurva 18st 395w paneler åt väst, 7,11kwp
grön kurva 9st 395w paneler åt söder; 3,55kwp

Effekten ser ju isåfall korrekt ut på kurvorna utifrån detta

Det man kan se i hacket på kurvorna kring 19.00 är ju att det förekommer både på västpanelerna och sydpanelerna och därmed också bägge MPPTerna, något tidsförskjutet och mest på de panelerna åt söder.
 
M mortimer skrev:
Är:
röd kurva 18st 395w paneler åt väst, 7,11kwp
grön kurva 9st 395w paneler åt söder; 3,55kwp

Effekten ser ju isåfall korrekt ut på kurvorna utifrån detta

Det man kan se i hacket på kurvorna kring 19.00 är ju att det förekommer både på västpanelerna och sydpanelerna och därmed också bägge MPPTerna, något tidsförskjutet och mest på de panelerna åt söder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.