K Kardan79 skrev:
Jag får inte ihop det här.
Ingen aning , man vågar ju inte göra någonting själv utan hyresvärdens samtycke. Jag tror den är gammal för jag tvättade i diskmaskinen och torkade och satte på plats ca. 1 1/5 månad sedan men det har inte hjälpt.

K
F F Rafiei skrev:
Nej det har man inte gjort, iallafall inte så länge jag har bott här, kanske det är tid
Börja med att kolla upp om din fläkt överhuvudtaget läkt kan förses med kolfilter.
Bilden av fläktens ovansida visar bara anslutning för rör/slang.
Du måste titta i fläkten.
Ta bort galler/filter på undersidan.

Edit - byte av kolfilter, om sånt finns, brukar vara hyresgästens ansvar.

Redigerat:
  • Gilla
F Rafiei
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Ingen aning , man vågar ju inte göra någonting själv utan hyresvärdens samtycke. Jag tror den är gammal för jag tvättade i diskmaskinen och torkade och satte på plats ca. 1 1/5 månad sedan men det har inte hjälpt.
K Kardan79 skrev:
Det är skitigt. Det löser du inte genom att tejpa igen ventilen. Bättre då att rengöra/byta filter och städa ur skåpet. Har du inte gjort det på ett år är det dags.

Den aktuella fläktlösningen framstår, enligt mig, som långt från ändamålsenlig. Det borde vara en kolfilterfläkt. Det finns visserligen frånluft i skåpet, men den skitiga luft som passerar igenom fläkten kommer inte fullt ut att evakueras och utan kolfilter kommer det bli snuskigt i skåpet rätt fort.

Edit - det var nog ett tag sedan det städades. Ett bra tag sedan...
nu har jag städat där, vi får se vad som händer härnäst.

K
F F Rafiei skrev:

nu har jag städat där, vi får se vad som händer härnäst.
Ett kolfilter tvättar man inte. Det byter man.
Det kan vara så att du inte har en fläkt med kolfilter, men kanske borde ha det.

Är det ett tvättbart metallfilter i botten?
Finns det något filter innanför det?
För att slippa alla spekulationer kan du kanske kolla vilken fläktmodell du har? Sen vet du/alla andra om det är en kolfilterfläkt eller inte.

Det där om hyresvärdens samtycke tycker jag var lite larvigt. Du har slipat och oljat ett lackat fanerat golv, men vågar inte städa eller byta/rengöra filter? Låter otroligt märkligt i mina öron.
Observera att städning och rengöring av köksfläkt/filter är någonting man ägnar sig åt regelbundet.

• Köksfläkt av märket Electrolux inringad i rött, ovanpå finns kryddburkar och nedanför glasbehållare och flaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
Vad är "kudden" då?
F F Rafiei skrev:
Hej! Nej det finns bara en kudde där

K Kardan79 skrev:
Det finns fläktar med kolfilter som kan tvättas i diskmaskinen och återaktiveras i ugnen. Vi har ett sådant.

K
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns fläktar med kolfilter som kan tvättas i diskmaskinen och återaktiveras i ugnen. Vi har ett sådant.
Fel av mig. Du har rätt. Det är dock BETYDLIGT mycket vanligare att de ska bytas ut.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
K Kane skrev:
Vad är "kudden" då?
Va? Jag förstår inte vad du försöker säga.
Ditt sätt att citera är obegripligt.

Med tanke på att TS inte verkar veta någonting om någonting kan väl "kudden" vara vad som helst. Kanske ett vanligt hederligt gammalt fläktfilter? Med tanke på att fläkten ser skitgammal ut, så skulle det vara rimligt.

• Diskussionsforum där användare granskar inlägg om möjligt kolfilter och dess relevans, med kommentarer från Kane och reflektion från Kardan79.
    Skapa konto
  • Svart skumfilter, potentiellt ett gammalt fläktfilter, vikt på mitten och fotad mot vit bakgrund.
    Skapa konto
K
TS kan du snälla lägga upp en bild av fläktens insida eller någonting som avslöjar modellbeteckning, så vi slipper fortsätta med gissningsleken?

Om utrymmet som fläkten blåser ut till inte är slutet, dvs inte kan uppnå övertryck så ska det vara godkänt.

Så tejpen där får du ta bort, om det är en lägenhet.

K
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om utrymmet som fläkten blåser ut till inte är slutet, dvs inte kan uppnå övertryck så ska det vara godkänt.

Så tejpen där får du ta bort, om det är en lägenhet.
Frågar för att förstå. Ifrågasätter inte.

Är det ok att ha vilken fläkt som helst, kolfilter eller ej, så länge det inte kan bli övertryck i fläktskåpet?
Med frånluften inbyggd i skåpet och dessutom ventilgaller så skulle det kunna sitta vilken fläkt som helst monterad?

K Kardan79 skrev:
Frågar för att förstå. Ifrågasätter inte.

Är det ok att ha vilken fläkt som helst, kolfilter eller ej, så länge det inte kan bli övertryck i fläktskåpet?
Med frånluften inbyggd i skåpet och dessutom ventilgaller så skulle det kunna sitta vilken fläkt som helst monterad?
Ja, i teorin. Men i det fallet så skulle jag föredra kolfilter för all os stannar inte där.

Japp, hjälpte en kompis att bygga precis såhär för många år sedan. Godkänt av alla, BRF samt ventilationskilen.

K
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, i teorin. Men i det fallet så skulle jag föredra kolfilter för all os stannar inte där.

Japp, hjälpte en kompis att bygga precis såhär för många år sedan. Godkänt av alla, BRF samt ventilationskilen.
Tack!!!

Jag tror ju personligen inte att den där gamla fläkten kan utrustas med kolfilter. Är den >25 år gammal så är oddsen för att jag har rätt på den punkten och att fläkten har en kapacitet som idag är skitkass inte helt tokiga.

En lösning av aktuellt slag utan kolfilter kommer, såvitt jag kan bedöma, ställa höga krav på regelbunden rengöring av de filter som trots allt finns och av fläktskåpet (invändigt). Trots rengöring av filter med hög frekvens kommer det dock troligen att bli redigt fett och äckligt om det steks mycket mat. I skåpet såklart, men därutöver även i taket.

Jag hade varit noga med att filtren alltid var i ok skick, och hade troligen kompletterat ventilgallret med ett universalfilter (ej för tätt).

K Kardan79 skrev:
Det kan vara så att du inte har en fläkt med kolfilter, men kanske borde ha det.

Är det ett tvättbart metallfilter i botten?
Finns det något filter innanför det?
För att slippa alla spekulationer kan du kanske kolla vilken fläktmodell du har? Sen vet du/alla andra om det är en kolfilterfläkt eller inte.

Det där om hyresvärdens samtycke tycker jag var lite larvigt. Du har slipat och oljat ett lackat fanerat golv, men vågar inte städa eller byta/rengöra filter? Låter otroligt märkligt i mina öron.
Observera att städning och rengöring av köksfläkt/filter är någonting man ägnar sig åt regelbundet.
Ju ja det är tvätt metall eller galler i botten , jag vet hur det lätt 🫣 men jag var osäker efter incidenten med golvet, men nu har jag vågat att städa där uppe, inne och även beställt gallermattan så hoppas jag det ordnar sig, annars hör jag av mig, men Tack för svaret väldigt hjälpsam 🙏🏻🙏🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.