Hej allihopa! Nu ett och ett år senare på en slump hittade jag ventilation bakom ett köksskåp , det kom hela tiden såna svarta ludd och annat på matbordet och jag visste inte vad de var eller kommit ifrån tills nu förgår , med tanke på problem med golven och sån , jag avvaktade och göra en felanmälan, undrar om det ska vara så och hur ska jag ta väggarna med hyresvärden ? Nu har jag satt tape där som sot och annat kommer ut , är det någon som har något förslag till , ska jag bara städa där? Mvh

• Kökshylla med kryddor och ett dolt ventilationsutlopp, täckt med tejp. Ventilationsproblem upptäckt bakom skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör med sladdar bakom ett köksskåp, synligt sot och smuts runtom.
    Skapa konto
  • Öppen köksskåp med synlig ventil på insidan, smuts och sot syns runt öppningen, samt hyllor med damm.
    Skapa konto
  • Bild av en vit yta bakom ett köksskåp med svarta ludd och smuts som kommer från ventilationen.
    Skapa konto
  • Bild på en kökshylla med svarta fläckar som antyder sot eller damm.
    Skapa konto
  • Ventilationsuttag bakom köksskåp med synligt rött rör och svart ludd, del av en diskussion om hur man hanterar ventilation och smuts i köket.
    Skapa konto
  • En avflyttningsbesiktning med olika kontrollpunkter och utlåtanden för ett boende, inklusive badrum och hall.
    Skapa konto
  • Bild av ett avflyttningsbesiktningsprotokoll som visar godkända kontroller för ventilation, väggar, dörrar, golv, och fönster i ett vardagsrum.
    Skapa konto
  • Besiktningsprotokoll för avflyttning med godkända kontroller av kök och sovrum, inklusive dörrar, fönster, golv och ventilation.
    Skapa konto
  • Besiktningsprotokoll för en lägenhet med olika kontrollpunkter och godkännanden, inklusive ventilation och eluttag.
    Skapa konto
Det som kommer ut från gallret du tejpat igen är med största sannolikhet damm från utrymmet innanför kryddhyllan.
Städar du rent där innanför så slutar det nog.
Jag gissar att det blåser ut i samband med att du använder köksfläkten?
Det känns som att det borde sitta ett filter där innanför, eller ev. innan fläktmotorn som tar hand om matoset, då fastnar nog allt damm däri också.

Edit: finns det förresten någon mer frånluftsventil i utrymmet innanför kryddhyllan än den vi ser på bild3?

Lostmoose Lostmoose skrev:
Det som kommer ut från gallret du tejpat igen är med största sannolikhet damm från utrymmet innanför kryddhyllan.
Städar du rent där innanför så slutar det nog.
Jag gissar att det blåser ut i samband med att du använder köksfläkten?
Det känns som att det borde sitta ett filter där innanför, eller ev. innan fläktmotorn som tar hand om matoset, då fastnar nog allt damm däri också.

Edit: finns det förresten någon mer frånluftsventil i utrymmet innanför kryddhyllan än den vi ser på bild3?
Ja, det finns det jag laddar bild på den

• Kryddhylla i kök med burkar och flaskor, knivställ, glasbehållare och en flaska Blossa glögg på bänken under en spisfläkt.
    Skapa konto
F F Rafiei skrev:
Ja, det finns det jag laddar bild på den
Oj förlåt nej, det är bara det som finns på bilder

P Patrik Hazard skrev:
Finns det kolfilter i fläkten?
Hej! Nej det finns bara en kudde där

K
Det är skitigt. Det löser du inte genom att tejpa igen ventilen. Bättre då att rengöra/byta filter och städa ur skåpet. Har du inte gjort det på ett år är det dags.

Den aktuella fläktlösningen framstår, enligt mig, som långt från ändamålsenlig. Det borde vara en kolfilterfläkt. Det finns visserligen frånluft i skåpet, men den skitiga luft som passerar igenom fläkten kommer inte fullt ut att evakueras och utan kolfilter kommer det bli snuskigt i skåpet rätt fort.

Edit - det var nog ett tag sedan det städades. Ett bra tag sedan...

• Översikt av överskåp med synlig ventil och smutsig köksfläkt utan kolfilter.
    Skapa konto
  • Bild av en smutsig ventil i ett köksskåp med behov av rengöring eller filterbyte.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
F Rafiei och 1 till
  • Laddar…
F F Rafiei skrev:
Oj förlåt nej, det är bara det som finns på bilder
Okej, den där "kudden" du skriver om, kan det kanske vara ett kolfilter?

Är det inte rester från kolfiltret? Har du bytt det någon gång?

K
Lostmoose Lostmoose skrev:
Okej, den där "kudden" du skriver om, kan det kanske vara ett kolfilter?
Det där ser inte ut som en fläkt som ska användas med kolfilter, men det är lika bra att be om en bättre bild av fläkten eller en modellbeteckning.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
K
K Kane skrev:
Gäller din fråga det vi kan se på bilderna? Det är damm och skit som sitter fast i mängder av fett.

K Kardan79 skrev:
Gäller din fråga det vi kan se på bilderna? Det är damm och skit som sitter fast i mängder av fett.
Min fråga gällde om det eventuella kolfiltret är bytt någon gång.

I en hyresrätt är det hyresgästens ansvar att rengöra kring ventilationen, samt byta kolfilter. Den där fläkten kan även ha en 'gallermatta' som samlar fett och behöver diskas.
Ta genast bort tapen från ventilen - i nuläget flyttas luften från spisen med fläkten in i den där smutsiga frånluftskanalen, det är inte tillåtet pga att den då gärna går rätt in till grannarna!
Jag har själv bott med slik granne... :(.
Konstruktionen i skåpet är en idé skapad för att ge maximal förvaring. Frånluftsventilen skulle annars ha en öppning direkt till rummet och fläkten blåsa ut i överkant av maskinen.
Jag har i stött på fläktar där tidigare boende tagit bort filter och nät för att det var smutsigt och inte satt dit nytt, det kan du ha råkat ut för. Tips butiken Clas O. har relativt stort utbud.

• Gilla
F Rafiei
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej det har man inte gjort, iallafall inte så länge jag har bott här, kanske det är tid

K
K Kane skrev:
Är det inte rester från kolfiltret?
K Kane skrev:
Min fråga gällde om det eventuella kolfiltret är bytt någon gång.
Jag får inte ihop det här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.