1 037 läst · 30 svar
1k läst
30 svar
Är detta en godkänd ventilation och avflyttningsprotokoll
Hej allihopa! Nu ett och ett år senare på en slump hittade jag ventilation bakom ett köksskåp , det kom hela tiden såna svarta ludd och annat på matbordet och jag visste inte vad de var eller kommit ifrån tills nu förgår , med tanke på problem med golven och sån , jag avvaktade och göra en felanmälan, undrar om det ska vara så och hur ska jag ta väggarna med hyresvärden ? Nu har jag satt tape där som sot och annat kommer ut , är det någon som har något förslag till , ska jag bara städa där? Mvh
Finns det kolfilter i fläkten?
Det som kommer ut från gallret du tejpat igen är med största sannolikhet damm från utrymmet innanför kryddhyllan.
Städar du rent där innanför så slutar det nog.
Jag gissar att det blåser ut i samband med att du använder köksfläkten?
Det känns som att det borde sitta ett filter där innanför, eller ev. innan fläktmotorn som tar hand om matoset, då fastnar nog allt damm däri också.
Edit: finns det förresten någon mer frånluftsventil i utrymmet innanför kryddhyllan än den vi ser på bild3?
Det känns som att det borde sitta ett filter där innanför, eller ev. innan fläktmotorn som tar hand om matoset, då fastnar nog allt damm däri också.
Edit: finns det förresten någon mer frånluftsventil i utrymmet innanför kryddhyllan än den vi ser på bild3?
Ja, det finns det jag laddar bild på denLostmoose skrev:Det som kommer ut från gallret du tejpat igen är med största sannolikhet damm från utrymmet innanför kryddhyllan.
Det är skitigt. Det löser du inte genom att tejpa igen ventilen. Bättre då att rengöra/byta filter och städa ur skåpet. Har du inte gjort det på ett år är det dags.
Den aktuella fläktlösningen framstår, enligt mig, som långt från ändamålsenlig. Det borde vara en kolfilterfläkt. Det finns visserligen frånluft i skåpet, men den skitiga luft som passerar igenom fläkten kommer inte fullt ut att evakueras och utan kolfilter kommer det bli snuskigt i skåpet rätt fort.
Edit - det var nog ett tag sedan det städades. Ett bra tag sedan...
Den aktuella fläktlösningen framstår, enligt mig, som långt från ändamålsenlig. Det borde vara en kolfilterfläkt. Det finns visserligen frånluft i skåpet, men den skitiga luft som passerar igenom fläkten kommer inte fullt ut att evakueras och utan kolfilter kommer det bli snuskigt i skåpet rätt fort.
Edit - det var nog ett tag sedan det städades. Ett bra tag sedan...
Redigerat:
Husägare
· Stockholm/Östergötland
· 14 inlägg
I en hyresrätt är det hyresgästens ansvar att rengöra kring ventilationen, samt byta kolfilter. Den där fläkten kan även ha en 'gallermatta' som samlar fett och behöver diskas.
Ta genast bort tapen från ventilen - i nuläget flyttas luften från spisen med fläkten in i den där smutsiga frånluftskanalen, det är inte tillåtet pga att den då gärna går rätt in till grannarna!
Jag har själv bott med slik granne... .
Konstruktionen i skåpet är en idé skapad för att ge maximal förvaring. Frånluftsventilen skulle annars ha en öppning direkt till rummet och fläkten blåsa ut i överkant av maskinen.
Jag har i stött på fläktar där tidigare boende tagit bort filter och nät för att det var smutsigt och inte satt dit nytt, det kan du ha råkat ut för. Tips butiken Clas O. har relativt stort utbud.
Ta genast bort tapen från ventilen - i nuläget flyttas luften från spisen med fläkten in i den där smutsiga frånluftskanalen, det är inte tillåtet pga att den då gärna går rätt in till grannarna!
Jag har själv bott med slik granne... .
Konstruktionen i skåpet är en idé skapad för att ge maximal förvaring. Frånluftsventilen skulle annars ha en öppning direkt till rummet och fläkten blåsa ut i överkant av maskinen.
Jag har i stött på fläktar där tidigare boende tagit bort filter och nät för att det var smutsigt och inte satt dit nytt, det kan du ha råkat ut för. Tips butiken Clas O. har relativt stort utbud.