Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lagstadgad löneökning är ju inte bättre. Det är ingen mänsklig rättighet ha lika lön som kollegan som är dubbelt så bra på jobbet. Om något ska vi göra det lättare sparka sådana
Nej nej. Jag menade mer en lagstadgad grundlön och att alla får tjänstepension, samma % av lönen, från 18år resten får man förhandla om. Så då var det klart med den fackliga verksamheten.
 
M mlb88 skrev:
Nej nej. Jag menade mer en lagstadgad grundlön och att alla får tjänstepension, samma % av lönen, från 18år resten får man förhandla om. Så då var det klart med den fackliga verksamheten.
Bara det inte blir samma hämmande effekt som på anslutna bolag idag.
 
M mlb88 skrev:
För att återgå till diskussionen så kunde ju mycket av det som finns i de olika avtalen vara lagstadgat istället = inga pengar till fackelifackpampar.

Sen kan man ju fundera över varför tex avsättning till tjänstepension inte börjar vid samma ålder inom alla avtalsområden? Varför har tex SAF-LO misslyckats så totalt med den delen?
Tänker du bara på löner eller allt annat som facken förhandlat fram?

Allt kunde ju vara lagstadgat men någonstans betalas det för det. Om lagstiftare och politiker ska ordna lagar som passar varje bransch så blir det ganska mycket skattepengar som går till det.
Nu gör facken det för dom pengar som medlemmarna betalar.

Maktgalna fackpampar borde sägas upp. Facken borde definitivt vara mycket självkritiska.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tänker du bara på löner eller allt annat som facken förhandlat fram?

Allt kunde ju vara lagstadgat men någonstans betalas det för det. Om lagstiftare och politiker ska ordna lagar som passar varje bransch så blir det ganska mycket skattepengar som går till det.
Nu gör facken det för dom pengar som medlemmarna betalar.

Maktgalna fackpampar borde sägas upp. Facken borde definitivt vara mycket självkritiska.
Jag kan tycka att det borde finnas en grundlön, samma rätt till föräldraledighet, sjukskrivning osv samt samma pensionsavsättning oavsett vad du jobbar med som är lagstadgad samt ett visst anställningsskydd.

När det gäller facken kanske de gör bra saker men när det kommer till att förhandla, individuell, lön är de mest i vägen tycker jag.
 
BirgitS
M mlb88 skrev:
Jag kan tycka att det borde finnas en grundlön, samma rätt till föräldraledighet, sjukskrivning osv samt samma pensionsavsättning oavsett vad du jobbar med som är lagstadgad samt ett visst anställningsskydd
Det finns lagar om rätt till föräldraledighet, sjukskrivning med ersättning, pension och anställningsskydd (LAS). I de fallen har en del fack förhandlat fram bättre villkor. Däremot finns det i Sverige ingen lagstadgad minimilön, vilket finns i många länder.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns lagar om rätt till föräldraledighet, sjukskrivning med ersättning, pension och anställningsskydd (LAS). I de fallen har en del fack förhandlat fram bättre villkor. Däremot finns det i Sverige ingen lagstadgad minimilön, vilket finns i många länder.
Det är jag fullt medveten om att det gör. Syftet med mitt svar var att klargöra vilken/vilka delar jag tyckte skulle vara lagstadgade inte vilka som redan är det.
 
M mlb88 skrev:
...Jag menade mer en lagstadgad grundlön och att alla får tjänstepension, samma % av lönen, från 18år resten får man förhandla om. Så då var det klart med den fackliga verksamheten.
Du har uppenbarligen inte läst några olika kollektivavtal. Det är rätt mycket olika regleringar i dem, allt från Verkstadsindustrins detaljregleringar till Fremias mycket tunnare.
Att arbetstagare organiserat sig och förhandlat fram bättre villkor än lag, ofta genom att avstå löneutrymmem, är vl inget som går att lagstifta bort om vi vill behålla föreningsfriheten.
Sedan begriper jag inte snacket om "fackpampar", jag får ersättning för förlorad arbetsinkomst plus 1000kr brutto per mötesdag. Visst har jag stort inflytande, men ingen hög ersättning och medlemsavgifterna bestäms av de ombud medlemmarna valt.
Att några vill ta ansvar för att förvalta medlemmarnas pengar på bästa sätt är vl en bra sak?
Sedan är jag minst lika kritisk som alla andra mot avarter som dildoinköp, nattklubbsprojekt och bostadsmygel.

Ett exempel på lagstiftning är arbetstidslagen som säger att ingen får jobba mer än 200h övertid per år. Vid kollektivavtal så får dock lokalt fack ge dispens i två steg, mellan 150-225 timmar (ganska vanlig) och 226-300 timmar (rätt ovanligt)
Arbetsgivare med kollektivavtal kan alltså pressa ur fler arbetstimmar ur några synnerligen viktiga arbetstagare.
I princip varje område inom arbetsrätten är reglerat i lag, dock inte lönenivåer. Kollektivavtalen kompletterar, men det är endast facken som kontrollerar att dessa lagar och avtal följs på arbetsplatsen.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
C
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Arbetsgivare med kollektivavtal kan alltså pressa ur fler arbetstimmar ur några synnerligen viktiga arbetstagare.
Även LAS är på flera punkter dispositiv gentemot kollektivavtal. Även om kollektivavtalen sammantaget naturligtvis är "bättre villkor än lag" är det många som inte har koll på att det i enskilda avseenden faktiskt kan vara sämre villkor. Möjligheten till avsteg från turordningsreglerna är ju en klassiker, men har själv t.ex. jobbat under kollektivavtal med väsentligt sämre uppsägningstider än LAS. Något jag personligen kan tycka är ett lite konstigt system.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Även LAS är på flera punkter dispositiv gentemot kollektivavtal. Även om kollektivavtalen sammantaget naturligtvis är "bättre villkor än lag" är det många som inte har koll på att det i enskilda avseenden faktiskt kan vara sämre villkor. Möjligheten till avsteg från turordningsreglerna är ju en klassiker, men har själv t.ex. jobbat under kollektivavtal med väsentligt sämre uppsägningstider än LAS. Något jag personligen kan tycka är ett lite konstigt system.
Långa uppsägningstiden gagnar bara arbetsgivaren
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Långa uppsägningstiden gagnar bara arbetsgivaren
Beror väl på om man blir uppsagd eller om man själv säger upp sig?
 
C cpalm skrev:
Beror väl på om man blir uppsagd eller om man själv säger upp sig?
Jo men uppsagd blir man aldrig. Men byta jobb kan man vilja göra
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men byta jobb kan man vilja göra
Precis, och i mitt fall var jag då tvungen att stanna kvar betydligt längre än enligt LAS, vilket precis som du säger är till arbetsgivarens fördel.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men uppsagd blir man aldrig. Men byta jobb kan man vilja göra
Uppsagd kan man bli av diverse olika anledningar:
- elpriset går upp såpass mycket att produktionen blir olönsam
- bolaget säljs till en konkurrent som lägger ner
- man blir långtidssjukskriven efter att ha blivit påkörd av en elsparkcykel nära Stureplan
...utöver ovanstående kan man bli uppsagd utan saklig grund, eller som det heter efter årets förändringar av LAS sakliga skäl.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, och i mitt fall var jag då tvungen att stanna kvar betydligt längre än enligt LAS, vilket precis som du säger är till arbetsgivarens fördel.
Ett typexempel på därnde två parterna förhandlat och priset för att få längre uppsägningstid vid uppsägning från motparten var att ge längre uppsägningstid mellan egna parten.
I inget fall blev det kortare uppsägningstid än lagen som sätter miniminivån.

Gnäller låter lite som de arbetsgivare som inte vågar anställa folk för att det är så dyrt atr säga upp folk, vilket innebär en veckas uppsägningstid under 6 månaders provanställning och en hel månad under de första två årens arbetstid, båda givetvis med arbetsplikt. Hur dyrt är det?
Sjuklön dag 2-14 är dyrt, fast det argumentet hörs sällan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men uppsagd blir man aldrig. Men byta jobb kan man vilja göra
Som sagt. Vem den här Anders än är så har han aldrig haft något riktigt arbete det är säkert.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.