120 942 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Även de gamla romarna hade nån sorts "fackförening". Det är ju en fri marknad och arbetarna har i en fri marknad både friheten och rätten att organisera sig och sälja sitt arbete enligt ett utsatt pris som vilket annat företag som helst gör.
Men jag kan tro det sticker i ögonen på de som ofta och högljutt påstår sig värna om sånt, dom menar frihet för mig, inte för dig.
Men jag kan tro det sticker i ögonen på de som ofta och högljutt påstår sig värna om sånt, dom menar frihet för mig, inte för dig.
Tja, med din traditionella svart-vita syn på saker så kan jag förstå att sossarna är bruna. Då är ju såklart alla partier bruna också, men jag tvivlar på att du ser det så. Då hittar du nog lite aceton att tvätta rent dina favoriter. Lite väl mycket whataboutism från dig i huvud taget. Utmana dig någon gång och se lite utanför din bubbla.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Behöver jag upprepa mig?AndersMalmgren skrev:
Denna gång med fetstil så att du lättare ska kunna få ordning på tidsordningen. Naturligtvis kunde inte Branting neka att fullfölja ett riksdagsbeslut, det var demokrati då och inte diktatur. Sen kan han mycket väl stå bakom det också men det är irrelevant eftersom det gjorde folk i alla partier, inkl. konservativa till höger. Det finns alltså ingen anledning att skylla på socialdemokrater för att institutet bildades. Det hade dessutom som sagt redan en historia i och med att det sen 1915 hade funnit sen en docent i rasbiologi på ett borgerligt präglat universitet.
Ska du brunmåla socialdemokratin för det får du in ändå större utsträckning brunmåla konservativa och liberala partier eftersom det var under deras tidsperiod som rasbiologin etablerades i Sverige.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Du hävdar att något annat parti än sossarna hade makten majoriteten av tiden mellan 1920 och 1960?BirgitS skrev:Behöver jag upprepa mig?
Denna gång med fetstil så att du lättare ska kunna få ordning på tidsordningen. Naturligtvis kunde inte Branting neka att fullfölja ett riksdagsbeslut, det var demokrati då och inte diktatur. Sen kan han mycket väl stå bakom det också men det är irrelevant eftersom det gjorde folk i alla partier, inkl. konservativa till höger. Det finns alltså ingen anledning att skylla på socialdemokrater för att institutet bildades. Det hade dessutom som sagt redan en historia i och med att det sen 1915 hade funnit sen en docent i rasbiologi på ett borgerligt präglat universitet.
Ska du brunmåla socialdemokratin för det får du in ändå större utsträckning brunmåla konservativa och liberala partier eftersom det var under deras tidsperiod som rasbiologin etablerades i Sverige.
Snart hävdar du väl att 70 och 80 talets katastrof inte var sossarnas fel. Och du var inte sosse sa du
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Nej, varför skulle jag det när det är ovidkommande. Det räcker ju med att konstatera att Allmänna valmansförbundet, Frisinnade folkpartiet och Bondeförbundet inte gjorde något åt rasbiologiska institutet när de innehade regeringsmakten.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Jag har inte påstått något om den tiden och den enda jag har skrivit i den här tråden idag är att du kommer med felaktiga fakta. Det har inget att göra med mina politiska åsikter.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Men det är ändå sossarna som suttit på makten längst under denna period dessutom helt själva. Över flera mandatperioder.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Att sossarna lade grunden för rasbiologiska institutet är helt sant och riktigt. Det var tom en sosse vid namn Alfred Petren som var tongivare och Hjalmar som cementerade det hela. Med hjälp från Bondeförbundet. Men det var sossarna som var huvudansvariga.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Och på vilket sätt är det relevant för andra partiers åsikter?AndersMalmgren skrev:
Du påstår att det endast var socialdemokraterna som var rasistiska medan jag visar att det förekom i stor utsträckning i de borgerliga partier också, så mycket att de var med och såg till att det rasbiologiska institutet bildades och fortlevde.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det krävs två mandatperioder för att riva upp sådant. Hur många gånger har det skett? Som sagt sossarna hade alla chanser i världen då de slapp koalitionsregeringar som hade interna splittringar. Bondeförbundet som var medbrottslingar är heller inte traditionella borgare. De bytte senare namn till Kappvändarpartiet, förlåt CenternBirgitS skrev:Och på vilket sätt är det relevant för andra partiers åsikter?
Du påstår att det endast var socialdemokraterna som var rasistiska medan jag visar att det förekom i stor utsträckning i de borgerliga partier också, så mycket att de var med och såg till att det rasbiologiska institutet bildades och fortlevde.
Somliga skulle hävda att M anpassat sin politik till SD på vissa områden. T.ex. deras senaste statsminister som hade dubbelt så höga opinionssiffror än vad M har idag.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Som sagt motionen undertecknades av medlemmar i samtliga partier.AndersMalmgren skrev:Det krävs två mandatperioder för att riva upp sådant. Hur många gånger har det skett? Som sagt sossarna hade alla chanser i världen då de slapp koalitionsregeringar som hade interna splittringar. Bondeförbundet som var medbrottslingar är heller inte traditionella borgare. De bytte senare namn till Kappvändarpartiet, förlåt Centern
Det anses också att motionen var författad av Herman Lundborg som alltså var docent i rasbiologi vid Uppsala universitet. Vilket han alltså blev redan 1915 och det då vid ett borgerligt universitet i en borgerligt dominerad tidsperiod.
Varför ska det krävas två mandatperioder för att lägga ner ett institut, det är ingen grundlagsändring som behövs för det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nya Moderaterna är verkligen inte vad Moderaterna en gång var. Carl Bildt var äkta moderat. Reindfeldt var hobbysosse. Tyvärr var det ju nödvändig för de skulle få makten, Sverige är försozzat efter 100 av socialdemokrati. Jag tror vi aldrig kommer kunna återhämta Sverige tyvärr.Björkisvägen skrev: