Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
M Morgonskiftet skrev:
Ditt resonemang är väldigt konstigt. Vad hindrar ditt föredrag att premiera duktiga medarbetare utöver den fastslagna ”ramen”? Jag har mycket svårt att se att någon fackligt förtroendevald skulle bli missnöjd när friska pengar tillförs lönepotten :D
Allt utanför potten måste förhandlas med facket. Anledningen till detta är att det kan finnas andra medarbetare på andra avdelningar som potentiellt facket anser vara mer berättigade till denna löneförhöjning. Just nu har vi löst detta problem med att vi sätter orimligt höga ingångslöner för nyanställda juniora individer för att de inte ska halka efter, då har facket inga åsikter.
 
  • Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Allt utanför potten måste förhandlas med facket. Anledningen till detta är att det kan finnas andra medarbetare på andra avdelningar som potentiellt facket anser vara mer berättigade till denna löneförhöjning. Just nu har vi löst detta problem med att vi sätter orimligt höga ingångslöner för nyanställda juniora individer för att de inte ska halka efter, då har facket inga åsikter.
om ni har i-löner så är ni väl som ag fria att lägga på hur mycket ni vill på enstaka individer? Så länge potten är ute. Konstigt annars. Vad skulle facket stödja sig på för att försöka hindra löneförhöjning för medarbetare utöver ramen?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De skapar väldigt mycket byråkrati och admin inte tvärt om

…Sa han med tafatt ett försök att inbilla pöbeln att han visste vad han pratade om.

Du behöver inte käfta om det, det faktum att arbetsgivarorganisationerna och de centrala fackliga organisationerna kommer överens om ett avtal och automatiskt skummar av en jävla massa kreativa lösningar och har koll på vad som är dispositivt och inte är en extremt stor hjälp för företagen

. Jag tror du lever i nån form av skyddad verkstad där folk levererar och får betalt för det men glöm inte att att en övervägande del är trötta sossar i foppatofflor, husvagn och färdigblandad grogg på burk.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Nu är du lite sådär medmänsklig igen.

Du menar att underhållningsföretag inte har existenberättigande?
Du gillar inte musik och dans ? Detta är ett företag där en man köpt in och betalt löner och inte har någon större vinst.
Han bor i en husbil :p

Du vet, allt sånt avbokades ju pga nånting.
lap dance eller?
 
F fsn skrev:
lap dance eller?
Sång mat och dans för vanliga människor. Inte sådana som Anders, han skulle aldrig förstå då han inte verkar vara ute i landsbygdens evenemang.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
wildeside
Är bara med i a-kassan pga att jag inte är socialdemokrat och facket öser pengar till socialdemokraterna.
Så valet är ganska lätt om man inte är socialdemokrat iaf för min del.
 
  • Gilla
Dheri och 6 till
  • Laddar…
F
wildeside wildeside skrev:
Är bara med i a-kassan pga att jag inte är socialdemokrat och facket öser pengar till socialdemokraterna.
Så valet är ganska lätt om man inte är socialdemokrat iaf för min del.
Så är det ju med de tvångsanslutna sosseförbunden men långt ifrån alla sponsrar sossarna. Skaffa dig en akademisk utbildning och gå med i ett SACO-förbund.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Så är det ju med de tvångsanslutna sosseförbunden men långt ifrån alla sponsrar sossarna. Skaffa dig en akademisk utbildning och gå med i ett SACO-förbund.
För arbetare har ju facket iallafall något litet existensberättigande då alla på bygget har mer eller mindre samma kunskap. Men tjänstemän, där har facket exakt noll funktion.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För arbetare har ju facket iallafall något litet existensberättigande då alla på bygget har mer eller mindre samma kunskap. Men tjänstemän, där har facket exakt noll funktion.
hur vet du det, har du öht varit på nån arbetsplats med blå-kragar?
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
hur vet du det, har du öht varit på nån arbetsplats med blå-kragar?
Stundom undrar jag om han någonsin har haft ett vanligt hederligt arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
LaoLars och 13 till
  • Laddar…
Blodsoppen
wildeside wildeside skrev:
Är bara med i a-kassan pga att jag inte är socialdemokrat och facket öser pengar till socialdemokraterna.
Så valet är ganska lätt om man inte är socialdemokrat iaf för min del.
Det är bra att fler och fler börja inse detta.:D
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Nackdelen är att man då också stöder arbetsgivarsidan i löneförhandlingarna och avstår från juristhjälp när lönen uteblir.
 
  • Gilla
  • Älska
LaoLars och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hur vanligt är det att lönen uteblir om man jobbar åt ett seriöst företag?

På ett tidigare jobb så hade Unionen 5 heltidsanställda som hade jobb över öronen, medan Sveriges ingenjörers representant knappt hade något att göra. Då var det ett rätt ingenjörstätt företag (jag vet att det förekommer en hel del ingenjörer även i unionen).

Jag vet inte om jag har så stort förtroende för deras ”arbete”, när vi på ett tidigare jobb blev uppköpta och allt blev sämre så var förhandlingen rätt kass gällande kompensationen vi skulle få för detta.

Jag är ju med i Sveriges Ingenjörer, de lyckades få med mig som student, sen har man blivit kvar
 
Malmgren vet väl med säkerhet också att det var arbetsköparnas allmänna kärlek och omtanke till sina arbetssäljare som gjorde att man gick ner till femdagarsvecka, införde betald semester och annat sånt som bara kostar och inte ger något alls. Samtidigt går det nog ändå inte ihop för honom, det är något som gnager. Arbetarjävlarna ska ju fan i mig hållas kort så att de vet vem som bestämmer och vem som egentligen förstår vad de behöver.

Troligen så minns han tydligt när nuvarande M stod på barrikaderna för koncept som allmän rösträtt...

Texten ovan kan innehålla spår av sarkasm.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
LaoLars och 22 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nackdelen är att man då också stöder arbetsgivarsidan i löneförhandlingarna och avstår från juristhjälp när lönen uteblir.
Man ger sig till en arbetsgivare som stödjer sina arbetare.

På alla industrijobb jag varit på så har facket hotat ickemedlemmar och varit otrevliga, deras ombud ljuger och hittar på egna saker.
Och sista löneförhandlingen så var de inte facket hos oss som förhandlade utan chefen ansåg att vi skulle få mer än vad facket ville ge oss och så blev det.

Lön där jag jobbar har inte hållits inne sedan det startade trots konflikter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.