120 937 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ett tips:AndersMalmgren skrev:
Ingen bryr sig och Ingen är speciellt imponerand.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Huvuddelen av A-kasseersättningar betalas av staten (skattemedel). Avgifterna täcker bara en mindre del. Det tar i runda slängar 10-20 års avgifter för att betala för en månads A-kasseutbetalning. Som du säkert förstår räcker det inte.T Titagurgi skrev:
Så även om man står utanför A-kassan så betalar man ändå för den.
Sen är det inget att bli upprörd eller bråka om. Det är bara så det är.
Ja jag har inga problem med de.Kilrain skrev:Huvuddelen av A-kasseersättningar betalas av staten (skattemedel). Avgifterna täcker bara en mindre del. Det tar i runda slängar 10-20 års avgifter för att betala för en månads A-kasseutbetalning. Som du säkert förstår räcker det inte.
Så även om man står utanför A-kassan så betalar man ändå för den.
Sen är det inget att bli upprörd eller bråka om. Det är bara så det är.
Men Anders som har så mkt pengar med tanke på hans inlägg är ju fly förbannad att hans skattepengar går t andra istället för en oxfilé bit t han själv
Det är helt okej att tycka att det är fel. Jag tycker själv att det är fel att A-kassan inte är självfinansierad, det borde den vara.T Titagurgi skrev:
Men man behöver inte köra med personangrepp hit eller dit. Oavsett hur mycket pengar man har, eller tror att andra har.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Mitt första jobb, ett industrijobb som 17-åring. Där var grupptrycket starkt. Hade jag inte gått med i facket hade jag inte fått använda fikarummet. Det visade sig att vår representant åkte på diverse fylleslag på vår bekostnad. Han berättade frikostigt själv. Pga dåliga tider blev jag av med jobbet (vilket på sätt och vis var en befrielse) och har sedan dess inte varit med i något fack. A-kassan var däremot bra att ha. Ett tag var jag arbetslös utan A-kassa. Det var surt. Sedan dess betalar jag den där hundralappen till A-kassan även om det känns osannolikt att jag blir ofrivilligt arbetslös idag.
I vissa fall kan facket hjälpa till att förhandla. Men det handlar nog i första hand om ojusta avsked eller liknande där arbetsgivare begår fel. Lön. Njäe.
I vissa fall kan facket hjälpa till att förhandla. Men det handlar nog i första hand om ojusta avsked eller liknande där arbetsgivare begår fel. Lön. Njäe.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg