Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag maxar min tjänstepension på 30 procent av lönen (över det är inte avdragsgill).


Edit: mitt bolag kommer aldrig vara ansluten. De som inte gillar det får söka jobb på annan plats. När jag var anställd så var inte arbetsgivaren ansluten vilket jag såg som positivt
Hej
På ”min tid var det 35 %, är detta ändrat ?
/ B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
På ”min tid var det 35 %, är detta ändrat ?
/ B
Oj det var visst 35 :) Good Catch
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Egentligen en sjukt ointressant diskussion men eftersom du drar upp din ekonomi och ditt bolag i alla trådar blir man ju lite nyfiken.

Enligt förra bokslutet har bolaget 1114 tkr i tillgångar och två anställda. Ganska blygsamt med tillgångar kan jag tycka eftersom du kämpat på ett antal år. Tar för givet att det var du och en anställd till. Jag antar att du har anställt minst en person till i år efter som du refererar till "dina anställda" och inte "din". Vidare var personalkostnaderna 1148 tkr per anställd förra året.

Om vi gissar att du nu har 2 anställda utöver dig själv behöver du rimligtvis en bit över 3 miljoner kronor för att betala personalen ett år. Då är ingen aktieutdelning inräknad, där fattas ju minst 400 tkr till. Plus övriga omkostnader.

Vad missar jag?
Tillgångarna är ju inte det viktiga, då det finns skulder oxå. Så ett Eget Kapital om 640 tkr är ju den reella tillgången som finns att nyttja, utöver upparbetat under 2022.
Så det är ju inga mängder direkt. Men avslutar man de anställda på 3 månader, så blir ju en liten slant över, dock lär det ju absolut inte räcka ett år med oförändrad livsstandard.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Tillgångarna är ju inte det viktiga, då det finns skulder oxå. Så ett Eget Kapital om 640 tkr är ju den reella tillgången som finns att nyttja, utöver upparbetat under 2022.
Så det är ju inga mängder direkt. Men avslutar man de anställda på 3 månader, så blir ju en liten slant över, dock lär det ju absolut inte räcka ett år med oförändrad livsstandard.
Nu tror jag iof att du läser skulderna åt fel håll. Men annars har du nog helt rätt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oj det var visst 35 :) Good Catch
Ja det är aldrig fel med bra pension, jag vet ss pensionär, man kan ju resa och ha det bra.
Ursäkta ot.
/ B
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Nu tror jag iof att du läser skulderna åt fel håll. Men annars har du nog helt rätt.
Hur menar du med fel håll? Tillgångarna är ju stora för att det det finns stora skulder, lånar jag en millle av dig så får jag ju en miljon i tillgångar, dock har jag ju en motsvarande skuld så egentligen har jag ju inget alls?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju räknat på att jag får göra mig av med mina anställda. Men allt detta är ju högst teoretiskt då uppdragen inte kommer sina.
Se där. Så tolkade inte jag det du skrev tidigare. Även om jag brydde mig skulle jag inte vara imponerad. Den lokala rörmokaren här i byn tjänar mer pengar, och då snackar vi glesbygd.

Jag gissar att det finns minst ett tiotal användare här på forumet som driver verksamheter som är lika eller mer mer lönsamma än din lilla låda. Ändå är det ingen annan som skryter om det i var och varannan tråd.

Patetiskt tycker jag.
 
  • Gilla
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Se där. Så tolkade inte jag det du skrev tidigare. Även om jag brydde mig skulle jag inte vara imponerad. Den lokala rörmokaren här i byn tjänar mer pengar, och då snackar vi glesbygd.

Jag gissar att det finns minst ett tiotal användare här på forumet som driver verksamheter som är lika eller mer mer lönsamma än din lilla låda. Ändå är det ingen annan som skryter om det i var och varannan tråd.

Patetiskt tycker jag.
Jag skryter inte, Karlsson fråga
 
T TreeView skrev:
Hur menar du med fel håll? Tillgångarna är ju stora för att det det finns stora skulder, lånar jag en millle av dig så får jag ju en miljon i tillgångar, dock har jag ju en motsvarande skuld så egentligen har jag ju inget alls?
Jag menar att skulderna på tillgångsidan är direktör Malmgrens kunder som hade obetalda fakturor vid årets slut. Alltså tillgångar för bolaget.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skryter inte, Karlsson fråga
Så var det förstås denna gång.
 
T
N nybyggarn3 skrev:
Jag menar att skulderna på tillgångsidan är direktör Malmgrens kunder som hade obetalda fakturor vid årets slut. Alltså tillgångar för bolaget.
Du verkar ha mer detaljer än mig, men oavsett så kanske vi kan vara överens om att reellt kapital för Direktör Malmgren inte överensstämmer med Balansräkningens Tillgånger på 1,1 miljoner?
 
T TreeView skrev:
Du verkar ha mer detaljer än mig, men oavsett så kanske vi kan vara överens om att reellt kapital för Direktör Malmgren inte överensstämmer med Balansräkningens Tillgånger på 1,1 miljoner?
Min tolkning är att att kapitalet är just 1.1 miljoner, vilket väldigt blygsamt enligt mig mening. Värt att notera är att det helt saknas obesvarade reserver, vilket förstås skulle sitta fint om intäkterna inte täcker alla löner ett år. Men är man bara nog snabb med att fimpa a ställda så är nog risken liten.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Så här kan det se ut om man driver en rörfirma i norrländska glesbygden med tre anställda. Värt att notera är att är att vinsten är högre än it-proffsen i Stockholms innerstad. Lön och utdelning till ägare är svårt att jämföra då det inte framgår av allabolag. Jag gissar att det skiljer marginellt.

Med det sagt är jag färdig med ämnet.

Edit: En snabb koll visar att även den lokala grävfirman, elfirman och ventilationsfirman gör liknande resultat. Bara snickarna som inte når upp i nivån.
 
  • Skärmbild av en ekonomisk översikt på allabolag.se med stapeldiagram och nyckeltal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
N nybyggarn3 skrev:
Så här kan det se ut om man driver en rörfirma i norrländska glesbygden med tre anställda. Värt att notera är att är att vinsten är högre än it-proffsen i Stockholms innerstad. Lön och utdelning till ägare är svårt att jämföra då det inte framgår av allabolag. Jag gissar att det skiljer marginellt.

Med det sagt är jag färdig med ämnet.
Katten Jansson. Katten Jansson. skrev:
Jag skulle av rent solidariska skäl vilja vara med i facket men med tanke på hur politiskt ideologiska dem är så kommer jag aldrig gå med i facket. Dessvärre så gäller detta i stort sett alla svenska fack då nästan alla är anslutna till LO.
Du tror inte generellt att lönerna skiljer sig mellan Stockholm och Norrländsk glesbygd?
 
F fsn skrev:
Du tror inte generellt att lönerna skiljer sig mellan Stockholm och Norrländsk glesbygd?
Det är ju självklart. Men vad dom anställda tjänar är ju lite skit samma. Lön och utdelning till ägaren är ju det man är ute efter när man driver verksamhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.