Vill bara hylla FTX aggregaten.
Man förstå inte hur bra de är, förrän man upplever dem.
Badrummen torkar upp snabbt efter en dusch.
Man kan ställa en tvätt på tork vid en frånluften och ställningen med tvätt torkar på nolltid.
Luften är fräsch i huset som inte går annars.
Har man många människor i huset samtidigt vid högtider trycker man på en knapp så ökar luftbytet avsevärt. Vilket gör att det aldrig blir varmt och kvalmig.
Är man lite känslig mot pollen gör FTX aggregatet livet avsevärt lättare att leva, då filtret tar hand om pollen.

Men det absolut billigaste, tystaste aggregatet är det som inte finns. Ventilering kostar pengar, stänger man igen huset spar man mest pengar utan tvekan.
Men i längden har man det friskaste huset och människorna med FTX ventilation. Så jag skulle utan tvekan trycka in FTX i en gammalt hus. Se upp med priserna vid installation, i mitt fall sparade jag 100 000 kronor på att organisera arbetet själv. Kontaktade en ventilationsfirma på nätet som ritade upp anläggningen. En annan butik där jag köpte hjärtat. Och till sist en annan som installerade rören och anläggningen.
Till sist hade jag en OVK besiktningsgubbe som vägde in anläggningen och bedömde att de skulle tagit 160 000 för min anläggning.
- Som jag gett 60 000 vita sek för totalt, men då fick jag inga garantier utan bara en bra anläggning.
Ska tillägga att detta innebar några timmars arbete med en hyfsad timpenning.
 
S Segge skrev:
Oldboy, vilket kvalificerat skitsnack om FTX. Har ett 60-talshus som hade självdrag men som stannade av när fjärrvärme installerades. Installerade FTX för en månad sedan och tog inte alls mycket mer tid än beräknat, en helg och kanske en dag för vent, sen gjorde jag lite annat samtidigt på vinden. Hade ingen som helst erfarenhet av att jobba med spiro tidigare. Ljudmässigt är det ingen skillnad mot självdrag i sovrummen. Slipper kallas och har mindre kalla golv nu. Filtrerad tilluft. Bortsett från installationskostnaden så ser jag bara fördelar.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Segge kommer du ihåg vad hela installationen kostade inklusive både material och installation? Jag går i samma tankar som diskuteras i denna tråd men vill förstå ungefär vad det kostar.
 
R Roslagen11 skrev:
Segge kommer du ihåg vad hela installationen kostade inklusive både material och installation? Jag går i samma tankar som diskuteras i denna tråd men vill förstå ungefär vad det kostar.
Den stora kostnaden är ju aggregatet, sen lite rör och böjar och någon ljuddämpare. Nu fick jag bra pris då jag hade bra inköpskanal så jag fick hela installationen för ungefär samma pris som aggregatet, tror det var 24-25 tusen för materialet. Jobbet gjorde jag själv, och injusteringen bjöd jag en kompis på en flaska whiskey som kunde den biten. Nu har jag köpt ett annat hus (köpt nytt känns fel att säga då det är från 1930 och håller på att totalrenovera det) och ska precis börja ta tag i ventilation, har mycket lärdom från detta projekt som jag tar med mig.
 
Redigerat:
E exerg skrev:
[...]För 8 år sen hade jag ett fast elpris på 14 öre/kwh. Vad kostar den idag? och vad kostar den om 10 år? Att spara energi är självklart bättre än att, för stunden, få den tillverkad billigt.
Idag, tio år senare, kostar den mellan 150-350 öre/kWh + skatter och överföringsavgifter :)

Ursäkta bump men detta är första tråden som dyker upp när man söker på "ftx sekelskifte" så tänkte att eventuella svar på mina frågor kanske kommer andra till gagn också.

Rent klimatmässigt är jag övertygad om att vår tegelvilla från 1921 hade mått bra av ökad ventilation. Vi har en massa tilluftsgaller i fasad på utsidan, men de flesta har blivit igensatta med tretex på insidan. På sommaren känns det verkligen hur luften tar slut i sovrummen om man sover med stängd dörr eller fönster. Nu på hösten har det varit imma på insidan av treglasfönstren (från 2002) och imman på badrumsspegeln efter dusch kvarstannar rätt länge. Idag värms huset enbart av luft-vattenvärmepump och radiatorer. Alla eldstäder har tagits bort av tidigare ägare och även om vi planerar att sätta in en ny så kommer den ju att få separat tilluft och därför inte bidra nämnvärt till ventilationen.

Jag har ganska höga estetiska krav och jag vill att en eventuell installation ska synas så lite som möjligt. Jag vill inte sänka några innertak annat än i badrum, tvätt och kanske hall. Vertikala schakt skulle behöva förläggas så att de upplevs som en naturlig del av väggen eller i samband med den gamla murstocken som fortfarande finns kvar. Jag är tudelad kring om sovrummen på övre plan ska öppnas upp i nock (jag hade tyckt att det kunde vara bra att ha kvar mer vind) men det vill absolut min sambo.

Att lösa själva rördragningen skulle vara komplicerat men med lite 3D-tetris tror jag att jag skulle kunna nå alla rum utan att det blir alldeles för uppenbart för utomstående. Problemet är sen i rummen. Eftersom jag inte vill sänka innertaken skulle tilluften i vardagsrum och sovrum behöva ske via vägg mot husets centrala delar genom typ bakkantsinblåsning (vilket jag vet inte rekommenderas eftersom det skapar luftströmmar). Och eftersom jag tycker att tallriksventiler och andra moderna don inte har något att göra i ett gammalt hus rent estetiskt skulle jag vilja att allt som syns inne i rummen är typ en klöverplåt eller annat galler av äldre typ.

Exempel:
perforerad-plat-20x30-cm_grande.jpg
Eller:
csm_650-118_538b88a26a.jpg

Lägger in en enkel skiss nedan på hur jag hade tänkt det. Tanken är att FTX skulle stå på vinden ovanför trappan eller ovanför den centrala korridoren. Ett annat alternativ är att ha aggregatet i källaren men då blir det ännu mer vertikala kanaler som måste gömmas. Gröna fyrkanter är väggmonterade galler och gröna cirklar är takmonterade diton. Fyllda röda/blå cirklar är vertikala kanaler. Rött är frånluft och blått är tilluft.

Planritning av hus med markerade ventilationsschakt och galler för att illustrera FTX-system i en tegelvilla från 1921.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av bottenvåningen för ett hus med markerade väggar för ventilationssystem, frånluft och tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att få ens i närhet av godkänd funktion (måste väl passera en OVK som dokumenteras) under dessa kravställningar? Rent praktiskt borde klimatet här inne bli mycket bättre än det är idag åtminstone.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Hur gjorde TS @nikke till slut?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Idag, tio år senare, kostar den mellan 150-350 öre/kWh + skatter och överföringsavgifter :)

Ursäkta bump men detta är första tråden som dyker upp när man söker på "ftx sekelskifte" så tänkte att eventuella svar på mina frågor kanske kommer andra till gagn också.

Rent klimatmässigt är jag övertygad om att vår tegelvilla från 1921 hade mått bra av ökad ventilation. Vi har en massa tilluftsgaller i fasad på utsidan, men de flesta har blivit igensatta med tretex på insidan. På sommaren känns det verkligen hur luften tar slut i sovrummen om man sover med stängd dörr eller fönster. Nu på hösten har det varit imma på insidan av treglasfönstren (från 2002) och imman på badrumsspegeln efter dusch kvarstannar rätt länge. Idag värms huset enbart av luft-vattenvärmepump och radiatorer. Alla eldstäder har tagits bort av tidigare ägare och även om vi planerar att sätta in en ny så kommer den ju att få separat tilluft och därför inte bidra nämnvärt till ventilationen.

Jag har ganska höga estetiska krav och jag vill att en eventuell installation ska synas så lite som möjligt. Jag vill inte sänka några innertak annat än i badrum, tvätt och kanske hall. Vertikala schakt skulle behöva förläggas så att de upplevs som en naturlig del av väggen eller i samband med den gamla murstocken som fortfarande finns kvar. Jag är tudelad kring om sovrummen på övre plan ska öppnas upp i nock (jag hade tyckt att det kunde vara bra att ha kvar mer vind) men det vill absolut min sambo.

Att lösa själva rördragningen skulle vara komplicerat men med lite 3D-tetris tror jag att jag skulle kunna nå alla rum utan att det blir alldeles för uppenbart för utomstående. Problemet är sen i rummen. Eftersom jag inte vill sänka innertaken skulle tilluften i vardagsrum och sovrum behöva ske via vägg mot husets centrala delar genom typ bakkantsinblåsning (vilket jag vet inte rekommenderas eftersom det skapar luftströmmar). Och eftersom jag tycker att tallriksventiler och andra moderna don inte har något att göra i ett gammalt hus rent estetiskt skulle jag vilja att allt som syns inne i rummen är typ en klöverplåt eller annat galler av äldre typ.

Exempel:
[bild]
Eller:
[bild]

Lägger in en enkel skiss nedan på hur jag hade tänkt det. Tanken är att FTX skulle stå på vinden ovanför trappan eller ovanför den centrala korridoren. Ett annat alternativ är att ha aggregatet i källaren men då blir det ännu mer vertikala kanaler som måste gömmas. Gröna fyrkanter är väggmonterade galler och gröna cirklar är takmonterade diton. Fyllda röda/blå cirklar är vertikala kanaler. Rött är frånluft och blått är tilluft.

[bild]
[bild]

Går det att få ens i närhet av godkänd funktion (måste väl passera en OVK som dokumenteras) under dessa kravställningar? Rent praktiskt borde klimatet här inne bli mycket bättre än det är idag åtminstone.
Man får helt enkelt sätta irisspjäll på alla kanaler och injustera på dem.
 
N nikke skrev:
Tack för alla svar...

Några frågor till, (håller på att sätta mig in i detta nu)
har funderat på om det lönar sig också med värmeåtervinningen p.g.a att huset inte är speciellt tätt, (dock känns det att luften är "gammal" när man öppnar ett rum på morgonen) det är tillägsisolerad med ca 70mm på utsidan, och tretex skivor på insidan. ska väl börja framöver med en 45mm isolering på insidan och åldersbetändigplast vilket kommer göra att det blir ytterligare tätt.
Jag skulle råda dig att tilläggsisolera husets klimatskal innan du installerar FTX. För att FTX ska fungera bra så krävs ett lufttätt hus. Sen är det tyvärr varken särskilt enkelt eller billigt att tilläggsisolera tak, fasad, fönster och grund i ett gammalt självdragshus...
 
E Einh skrev:
Jag skulle råda dig att tilläggsisolera husets klimatskal innan du installerar FTX. För att FTX ska fungera bra så krävs ett lufttätt hus. Sen är det tyvärr varken särskilt enkelt eller billigt att tilläggsisolera tak, fasad, fönster och grund i ett gammalt självdragshus...
Man behöver inte tilläggsisolera ett gammalt självdragshus när man installerar FTX, däremot så är det bra om man täpper igen de ”springor”/ventiler som finns.

Givetvis i ett hus som inte har några tilluftsventiler utan all tilluft sker genom otätheter så minskar nyttan av FTX.

I ett hus med självdrag å som har flera tilluftsventiler så räcker det med att stänga/täta/isolera luftventilerna för att FTX ska fungera bra.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ur ett ekonomisk perspektiv ser jag inte att en FTX installation gör jättestor skillnad, det är heller inte en jättestor investering. Jämfört med självdrag får man återvinning av värmen men den lilla besparingen äts till stor del upp av filterbyten och högre elkostnad för fläktarna. Men det finns andra aspekter att ta hänsyn till. Äldre hus var ofta byggda för vedeldning, och har man där bytt värmekälla till bergvärme eller liknande har man ofta avsevärt sämre självdrag, dessutom är ofta fuktbelastningen på husen högre idag. Ventilationen är som husets lungor.
Personligen tycker jag alltid att FTX är en bra investering även om den ekonomiska kalkylen visar ±0.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
N nikke skrev:
Hej!
har kollat lite på begagnade FTX system eller liknande, huset är 2 vån från -37 med ventilation genom några upptagna hål i murstocken och jordvärme.

just på morgonen känns det väldigt fuktigt och varmt i alla sovrum som ligger på övervåningen, vi ska byta till isolerfönster nästa sommar så jag undrar om det är värt att sattsa på ett sådant system eller vad hade ni gjort?

//Nikke
Jag bor i ett hus byggt -49 i Jämtland med vedpanna i dagsläget. Installerade nyligen FTX själv (inte alls svårt om man inte har tummen mitt i hand). Planen är att installera bergvärme men behålla vedpannan som spets under kall månaderna. Jag rekommenderar dig absolut att installera FTX.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag bor i ett hus byggt -49 i Jämtland med vedpanna i dagsläget. Installerade nyligen FTX själv (inte alls svårt om man inte har tummen mitt i hand). Planen är att installera bergvärme men behålla vedpannan som spets under kall månaderna. Jag rekommenderar dig absolut att installera FTX.
Håller med.
Jag har ett hus byggt 1946, tillbyggd 2018.
Vedpanna och FTX.
FTX sattes in 2019.
Stort skillnad på inomhusluften under stora delar av året.
Och nummera inget kallras från ventiler då tilluften är uppvärmd med hjälp av värmen i frånluften.
Ventilationen står ju för runt 10% av Energiförbrukningen och kan minska det med ett FTX aggregat med 85% verkningsgrad så sparar man givetvis en hel del energi.
Filtren kostar ju inte speciellt mycket och nör jag byter de en gång per år är det inte supersmutsiga.
På köpet får man ju också lite renare luft.

Men största vinsten är ju inomhusklimatet.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Man får helt enkelt sätta irisspjäll på alla kanaler och injustera på dem.
Tack för tips! Vad tror du om spridningen i rummen då, går det att acceptera att allt blåser ut i en enda stråle, utan styrning?

Istället för galler+irisspjäll, går det att komma förbi en OVK om man har stora (150, 175 eller 200 mm) rosettventiler i mässing för justering? Ser ut som max öppningsarea är typ 40% eller något. Går kanske kompensera med extra stora kanaler innan ventilen?
https://www.lysandesekler.se/store/p/0/rosettventil-150-200-mm-i-mässing-744787
79523564-4SSER.jpg
Grannen har nästan exakt likadana ventiler i original över sina friskluftsintag i fasad, så vore lite kul att anspela på det.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med.
Jag har ett hus byggt 1946, tillbyggd 2018.
Vedpanna och FTX.
FTX sattes in 2019.
Stort skillnad på inomhusluften under stora delar av året.
Och nummera inget kallras från ventiler då tilluften är uppvärmd med hjälp av värmen i frånluften.
Ventilationen står ju för runt 10% av Energiförbrukningen och kan minska det med ett FTX aggregat med 85% verkningsgrad så sparar man givetvis en hel del energi.
Filtren kostar ju inte speciellt mycket och nör jag byter de en gång per år är det inte supersmutsiga.
På köpet får man ju också lite renare luft.

Men största vinsten är ju inomhusklimatet.
Jag kan bara instämma. Fukten på spegeln i badrummet är long gone :)
 
Klaugust Klaugust skrev:
Tack för tips! Vad tror du om spridningen i rummen då, går det att acceptera att allt blåser ut i en enda stråle, utan styrning?

Istället för galler+irisspjäll, går det att komma förbi en OVK om man har stora (150, 175 eller 200 mm) rosettventiler i mässing för justering? Ser ut som max öppningsarea är typ 40% eller något. Går kanske kompensera med extra stora kanaler innan ventilen?
[länk]
[bild]
Grannen har nästan exakt likadana ventiler i original över sina friskluftsintag i fasad, så vore lite kul att anspela på det.
Hmm det där är inte helt lätt att svara på såhär på uppstuds. Men skjuter du in undertempererad luft så får du ju ett drag så är det ju. Och om du stryper vid donen så får du en högre hastiget där. Däremot så bör det inte bli ett problem med de låga flöden vi pratar om. De första donen kan du få strypa rätt rejält om det är långt mellan första och sista donet i anläggningen. Är det så är ett tips att spjälla av de närmaste donen.
De du visar på bilden funkar alldeles utmärkt. En injusterare kan ju justera in dessa och har denna även OVK behörighet så gör denna ett skrivbordsprotokoll. kan ju vara bra att markera på donen hur de skall vara inskruvde för att det skall vara rätt flöde på varje ställe.
Om någon gudförbjude skulle vara lite klåfingrig
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag kan bara instämma. Fukten på spegeln i badrummet är long gone :)
Där har vi nog den största skillnaden rent visuellt.
Det funkar bra att duscha en efter en I familjen utan att det dryper av fukt på alla delar av året utom unde de kallaste månaderna. Då var det bra drag i skorstenen.
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.