4 473 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
Är det tillåtet att byta kabeln själv?
@elmont och @Daniel 109
Jämför med en sådan här.
Om den är fast ansluten i en U56-dosa i taket, är det en del av den fasta installationen?
Jämför med en sådan här.
Om den är fast ansluten i en U56-dosa i taket, är det en del av den fasta installationen?
ok, så kanske det kan vara? Är en färdigbyggd normcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare och några säkringar som man kan köpa färdiga på tex Jula också en produkt man kan rota i utan auktorisation eller var går gränsen?D Daniel 109 skrev:
Vidare, har det inte betydelse om ”produkten” anses fast monterad eller inte?
Är inte regeln att en fast ansluten apparat blir en del av anläggningen, förutom när det handlar om apparater som är rena förbrukare, t.ex. en lampa eller en tvättmaskin?D Daniel 109 skrev:
Men du får fortfarande reparera produkten, även om du inte får installera den.
Nej, så länge den är fast ansluten är min uppfattning att (el-)arbeten på apparaten är behörighetskrävande eftersom apparaten är en del av en starkströmsanläggning. Är den inte inkopplad är det (mer eller mindre) fritt fram.D Daniel 109 skrev:
Fick anledning att fundera på detta när jag bytte ett kopplingsur i ett apparatskåp. Vilket jag förvisso utgick från att det egentligen var behörighetskrävande, men var nyfiken på varför.
Hmm.... Jag kan se båda sidorna av myntet här och förstå varför man skulle ha hållningen att det är en apparat som man får reparera också.
Det är ju ett problem som man kanske inte förutsåg när man gjorde reglerna och man kan kanske betrakta det som en spetsfundighet också eftersom sannolikheten för att en normal Svensson skulle börja mickla med det är minimal.
Det är ju ett problem som man kanske inte förutsåg när man gjorde reglerna och man kan kanske betrakta det som en spetsfundighet också eftersom sannolikheten för att en normal Svensson skulle börja mickla med det är minimal.
Jo, det där var ju uppe i någon tråd för länge sedan, angående att reparera en tvättmaskin som fortfarande var fast ansluten till nätet. Dumt kanske men tillåtet. Jag tror att för mig handlar skillnaden om att tvättmaskinen i det exemplet är ansluten med en flexibel anslutningsledning medan en typisk laddbox är ansluten med en installationsledning. Konstig sak att göra skillnad på men så tänker nog jag.D Daniel 109 skrev:
Man kan göra så. Det finns en hel tråd om det (som jag inte orkar leta upp nu). Men det verkar vara att gå över ån efter vatten bara för att lösa detta väldigt specifika problem.
Dessutom får man inte grön teknikavdraget om inte elektrikern kommer och skruvar upp montageplattan...
Dessutom får man inte grön teknikavdraget om inte elektrikern kommer och skruvar upp montageplattan...
tommib skrev:
…och stoppar i kontakten. Jag har en 4-polig (tror jag) låsbar arbetsbrytare på matningen till boxen. Det har jag i princip till alla fasta maskiner (som poolpumpar, bergvärme, poolvärmepum, växelriktaren till solcellerna, tvättmaskin och torktumlare (de två sista kanske var onödiga) i huset och alla frågar mig alltid vad fan det skall vara bra för. Skulle den arbetsbrytaren kunna likställas med en stickpropp, det är ju en fysisk frånskiljare?
Jag kommer att fråga leverntören om det evetuellt inte är så att det är behörighetskrävande, skall bli intressant att höra svaret.
Det behövs knappast auktorisation B för att använda brytaren, bara för att koppla in den. Säkerhetsbrytaren är redan inkopplad och just nu faktist ”frånkopplad” med då jag har varit inne i boxen och mätt lite och konstaterat kabelbrott.E elmont skrev:
Precis, elarbete är utföra, ändra eller reparera, fast ansluta och koppla loss.E elmont skrev:
Icke att förväxla med att manövrera en brytare.
Å andra sidan, att frånskilja en del av anläggningen med en brytare innebär knappast heller att den frånskiljda delen (tillfälligtvis) upphör att vara en del av anläggningen. I så fall skulle ju vem som helst få göra vilka arbeten som helst på en anläggning genom att bryta huvudbrytaren.
Jag sällar mig till att detta är en apparat samt att detta är en elkopplare i egen kapsel. Således omfattas den av undantagen varvid man själv får byta elkopplaren. Man byter elkopplaren, när den är bortkopplad så byter man kabeln på apparaten som vid tillfället ej kan anses vara del av elinstallationen och monterar sedan tillbaka allt.