A avh67f skrev:
Är det smältsäkringar du har i centralen eller dvärgbrytare?
Det är dvärgbrytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En fråga skild från el-frågan. Varför måste du ha ett järn med så hög effekt? Jag är en otroligt kräsen skjortstrykare men kan absolut ingenting om sömnad eller textilier i övrigt, därav frågan.

Jag hade ett par "vanliga" strykjärn innan jag insåg att ångstationer var rätt väg att gå. Började med en station från Philips som sedan ersattes av ett exklusivt skräddarjärn från Fairnet (mitt i särklass sämsta hushållsprylköp, kinestillverkat skit på ren svenska). Nu är det en station från Tefal som gör jobbet. Effekten på järnet har jag aldrig reflekterat över tidigare, däremot har jag varit mån om att få ånga snabbt och längst fram på järnets sula. Fairnetjärnet hade en tjock/tung sula vilket gjorde värmen jämn men det hade som sagt andra brister som fick mig att gå tillbaka till standardprodukterna.
Har bl a en del möbelprojekt på gång, men vill ha ett effektivt strykjärn som även fixar tunnare och ömtåligare textilier. Har kikat på ångstationer men tycker att de tar för stor plats.
 
W Westie skrev:
Har bl a en del möbelprojekt på gång, men vill ha ett effektivt strykjärn som även fixar tunnare och ömtåligare textilier. Har kikat på ångstationer men tycker att de tar för stor plats.
.....men det är ju en *enorm* skillnad på hur man kan stryka saker tillgång till rejält med ånga. Det känns mycket viktigare än värmeeffekten. Jag håller med om att det tar plats, det är ju inget man orkar bära runt på i huset, det är man för lat för....
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....men det är ju en *enorm* skillnad på hur man kan stryka saker tillgång till rejält med ånga. Det känns mycket viktigare än värmeeffekten. Jag håller med om att det tar plats, det är ju inget man orkar bära runt på i huset, det är man för lat för....
Jo, det var ju just det ☺️ och då är ett ångstrykjärn med tank på 3,5 dl och 3m sladd ett alternativ tänkte jag. Och då är det på 3000W….
 
TS kanske har ett 16 A trefas uttag i närheten?
Då borde det funka med en sån här adapter...
Klarar då att belasta med max
3680 W utan att säkringen löser ut.


Finns det några betänkligheter att nyttja en sån?

Ja möjligen om huvudsäkringarna skulle vara på 16 A.
Om andra förbrukare ligger på samma fas...
 
  • Adapter CEE 3-fas till 1-fas, röd, 16 amperes, vit, grå detaljer, produktbild, pris och beskrivning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo, det finns faktiskt ett sådant på våningsplanet men en bra bit ifrån. Men det är en rejäl sladdragning alt. skarvsladd som ska hanteras isf, vilket inte känns aktuellt som insats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.