1 396 läst · 27 svar
1k läst
27 svar
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Sen beror det förstås på vad det är för värmepump. Pratar vi om 50 000 i nypris idag eller 150 000? Eller något ännu värre?Silver78 skrev:
Men oavsett så blir det nog svårt att motivera om man inte står och faller med utgiften ifall den skulle rasa...
Jag har en Nibe värmepumpsförsäkring, bergvärmepump, Arctic tror jag det är. Den ingick några år tror jag och när det var dags att börja betala för den så kontaktade jag mitt ordinarie försäkringsbolag med frågan om de hade det skydd som Arctic erbjuder. Teckna den var svaret jag fick, så det gjorde jag. Tänker att kan man kräma ur anläggningen några år till med den tryggheten man får så är det värt det. Pinsamt att inte Folksam har ett skydd
Helt OT slänger jag in min egen reflektion på detta. Reservdelar har länge varit en brist när det gäller all elektronisk utrustning. För värmepumpar var det som värst uppemot ett halvårs väntetid på reparation. Hur det är nu vet jag inte men grafikkort till datorer är väl svindyra fortfarande pga halvledarbrist.
Så jag har seriöst tänkt att en värmepump i reserv vore väl inte så tokigt, den ska ju bytas förr eller senare ändå. Är nu inne på att två (två våningar) luftluftvärmepumpar för ac vore en fin backup. Man kan säkert få ersättning för elradiatorer av FB men elen får man betala själv. Har solceller men de jobbar ju bäst sommartid då acn behövs
Så jag har seriöst tänkt att en värmepump i reserv vore väl inte så tokigt, den ska ju bytas förr eller senare ändå. Är nu inne på att två (två våningar) luftluftvärmepumpar för ac vore en fin backup. Man kan säkert få ersättning för elradiatorer av FB men elen får man betala själv. Har solceller men de jobbar ju bäst sommartid då acn behövs
I så fall har de ändrat villkoren i modern tid (och säkerligen höjt premien). Tidigare var det ett krav att hemförsäkringen skulle ersätta skadan för att Arctics försäkring skulle täcka åldersavdrag och självrisk.D Dilato skrev:
Det verkar inte gå att hitta de fullständiga villkoren på Arctics hemsida, så den som har en försäkring får helt enkelt läsa det finstilta för att se vad som gäller när värmepumpen börjar bli så gammal att hemförsäkringen anser att den inte har något värde längre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Jag frågade om just detta när Arctic ville förnya vår för 6år sedan.useless skrev:I så fall har de ändrat villkoren i modern tid (och säkerligen höjt premien). Tidigare var det ett krav att hemförsäkringen skulle ersätta skadan för att Arctics försäkring skulle täcka åldersavdrag och självrisk.
Det verkar inte gå att hitta de fullständiga villkoren på Arctics hemsida, så den som har en försäkring får helt enkelt läsa det finstilta för att se vad som gäller när värmepumpen börjar bli så gammal att hemförsäkringen anser att den inte har något värde längre.
Så länge det är ett fel din hemförsäkring täcker så tar de åldersavdraget, även om det skulle vara 100%.
Det blir ju en semantisk fråga då? Täcker hemförsäkringen skadan om åldersavdraget är 100% och ersättningen 0 kronor?
I de tidigare villkoren vill jag minnas att det stod just att hemförsäkringen skulle ersätta skadan.
I de tidigare villkoren vill jag minnas att det stod just att hemförsäkringen skulle ersätta skadan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Det var så de förklarade det för mig.useless skrev:
Och jag antar att svärfars pump var gammal nog för att vara fullt avskriven av försäkringsbolaget med.
Vi har utnyttjat arctic försäkringen för ett kompressorbyte. Då var gången att hemförsäkringen skulle göra skaderegleringen och sen täckte artic-försäkringen självrisk och åldersavdrag så vi betalade inte något i slutändan. Handläggaren på Länsförsäkringar sa att han tyckte generellt sett att dvs. tilläggsförsäkringar var rätt onödigt men att just värmepumpsföräskringarna var rätt bra. Problemet var att premien steg rätt mycket för vart år så vi slutade med den efter kompressorbytet. Jag tror att premien när pumpen var 12 år var flera tusen per år.
Hade jag inte kunnat/fått repa värmepumpen själv, hade jag definitivt haft försäkring. Inte lätt veta vad som är fel om man aldrig har skruvat i dessa grejer, och idag verkar många ha tummen på armbågen, så de klarar inte av att fixa saker själv heller.
Vanligaste felet är kompressorhaveri, elektronikfel eller fläktmotor. Det är sällan lönt att byta kompressor om pumpen är gammal. Bytte ganska nyligen luftvattenvärmepump pga kompressorhaveri efter 14 år. Fick en offert på 62000 kr, vilket gjorde att jag bytte hela pumpen istället.
Har själv Artic försäkring och den har betalat sig flera gånger om, en reparation á 19 000 på en fyra år gammal F730 kostade inte oss en krona.
Alla är ju olika men betalar hellre några hundralappar i månaden än tar en räkning på 50 000 en kall februaridag. Med detta sagt, börjar försäkringskostnaden stiga och end of lite närmar sig så kan man om.
Alla är ju olika men betalar hellre några hundralappar i månaden än tar en räkning på 50 000 en kall februaridag. Med detta sagt, börjar försäkringskostnaden stiga och end of lite närmar sig så kan man om.
Den pumpen 4 år gammal hade väl gratis försäkring/ garanti så du har ju inte betalat något?D dilemma skrev:Har själv Artic försäkring och den har betalat sig flera gånger om, en reparation á 19 000 på en fyra år gammal F730 kostade inte oss en krona.
Att en F730 går sönder så tidigt säger mer om produkten än försäkringen.
Liknande trådar
-
Är det lönsamt med batterier till solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
När är det lönsamt att sälja solel
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snabba affärer, är det sååå lönsamt för mäklarna....
Köpa & Sälja hus -
Går det att få lönsamt? Hur ställs det då in?
Ventilation -
Är det lönsamt att laga en mindre läcka?
Vatten & Avlopp