20 381 läst · 26 svar
20k läst
26 svar
Är det kvalitetsskillnad på bultsaxar?
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Lagavulin skrev:
På dyrare märken med reservdelskedja inga problem.
Tyvärr inte min erfarenhet av Biltema eller andra lågpriskedjor. (Har inte provat på just bultsaxen på Biltema, men det brukar vara problem och hitta reservdelar)
Jag har goda erfarenheter av de som finns på Swedol. Men jag skulle aldrig få för mig att använda den på härdat material. De är inte glappa och de är gjorda i Japan (!) Trevliga saxar för armeringsjärn. För hänglås är kylspray och minislägga en bra kombination.
Angående frågan om hur BRF ska komma in i förråden så bodde jag för några år sedan i en förening som löst detta på följande sätt:
Genom en paragraf i stadgarna så var det föreningen som höll med lås till källarföråden. Lås som föreningen hade huvudnyckel till. Första gången låsen sattes dit betalade föreningen men om de sedan behövde bytas så fick medlemen betala självkostnadspris för låset. Om fastighetsskötaren hittade fel lås på ett förråd så klippte han det direkt, satte dit rätt lås, la nycklarna till låset i medlemmens brevlåda jämte en faktura för låset.
I den föreningen var det helt nödvändigt att göra på detta sätt eftersom det fanns massor av ventiler, kopplingsplintar för telefoni etc. i förråden.
Genom en paragraf i stadgarna så var det föreningen som höll med lås till källarföråden. Lås som föreningen hade huvudnyckel till. Första gången låsen sattes dit betalade föreningen men om de sedan behövde bytas så fick medlemen betala självkostnadspris för låset. Om fastighetsskötaren hittade fel lås på ett förråd så klippte han det direkt, satte dit rätt lås, la nycklarna till låset i medlemmens brevlåda jämte en faktura för låset.
I den föreningen var det helt nödvändigt att göra på detta sätt eftersom det fanns massor av ventiler, kopplingsplintar för telefoni etc. i förråden.
Hej på er som diskuterar bultsaxar, jag har en fråga som jag undrat länge o det är så att jag har 1 par nya Bahco käftar 4559-450 som jag skulle sätta dit på en sliten sax, men jag har dels inte varit aktivt och letat på nån sliten sax, dels så är jag lite osäker vilken sax jag ska leta efter. E.Berg tillverkade ju oxå sådant, men jag har för mig att Bahco hade nån historia med Sandvik/Eskilstuna o jag skulle vilja veta både vad de siffrorna betyder (4559/1559 och ifall käftarna går att montera på båda typ ”standard mått” eller vad.Daniel_N skrev:
I mitt fall så är 4559-450mm så jag gissar att längden på saxen är 450mm modellen, men passar det enbart den mindre då eller kan det passa 750mm oxå.
Nån hejare på sådant??
Ha det så länge
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Bultsax för behovet bryta hänglås etc är irrelevant idag. Bovarna kör dylikt med batterimaskin, kapskiva. Tar inte många sekunder.Skulle det handla om vajerlås och litet mer tyst operation så räcker en Knipex kraftavbitare långt. Knips knips ca 10 sekunder.
Produkter som diskuteras: "kraftavbitare"
Kraftavbitare
Kraftavbitare, även kända som bultsaxar eller klipp, är ett tungt och kraftfullt verktyg utformat för att klippa genom hårda material som bultar, metallstänger, kättingar och tjocka trådar. De har långa handtag för att ge användaren ökad
Läs mer
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 402 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 402 inlägg
Dina skär är till en 18" bultsax och passar bara en sådan. Oftast passar dom till äldre e.a.berg bultsaxar också, är främst justeringen som skiljer rent praktiskt mellan äldre och nyare.B BM5 skrev:Hej på er som diskuterar bultsaxar, jag har en fråga som jag undrat länge o det är så att jag har 1 par nya Bahco käftar 4559-450 som jag skulle sätta dit på en sliten sax, men jag har dels inte varit aktivt och letat på nån sliten sax, dels så är jag lite osäker vilken sax jag ska leta efter. E.Berg tillverkade ju oxå sådant, men jag har för mig att Bahco hade nån historia med Sandvik/Eskilstuna o jag skulle vilja veta både vad de siffrorna betyder (4559/1559 och ifall käftarna går att montera på båda typ ”standard mått” eller vad.
I mitt fall så är 4559-450mm så jag gissar att längden på saxen är 450mm modellen, men passar det enbart den mindre då eller kan det passa 750mm oxå.
Nån hejare på sådant??
Ha det så länge
Tack för ditt svar, åtminstone så vet jag nu att det är 18” Bultsax jag ska hålla utkik efter. Har lite dille på verktyg, speciellt lite äldre som nu detta fast jag inte nu direkt har nån nytta av, men bra att ha 😊.A Amarace skrev:
👍👍
Produkter som diskuteras i tråden