Den du hade på bild där går det inte att inspektera tätskiktet men det gör det på Tebo

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den du hade på bild där går det inte att inspektera tätskiktet men det gör det på Tebo
Intressant, jag hade trott dokumentet från bkr gällde alla tile in och väggnära. Tack för info!

Jo men det står ju att godset går ner i brunnen och det gör det ju inte på TS bild, där ser man ju tätskiktet

nino nino skrev:
Jo men det står ju att godset går ner i brunnen och det gör det ju inte på TS bild, där ser man ju tätskiktet
Ja, men det var det jag trodde metallramen gjorde. Det låter som, att den täcker in tätskikt och över klämring. Frågan från TS är inte vad det är, utan om det är korrekt?

Bild från Jafo. Den jag cirklat med rött tycker jag saknas i TS brunn.

• Exploderad vy av JAFO klinkerram med text som beskriver komponenter: klämring och centreringsdel för klinkerram. Cirkulerad text "Centrering för klinkerram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gissat att en anledning till den är att man centrerar den och utan den lätt skadar tätskiktet?

Redigerat:
Ramen på TS brunn ser ut som en vanlig standard golvbrunnssil alltså hör den inte till det du länkade till.
Det du ringat in är samma del som är inringat här
Exploderad vy av en golvbrunnssil med en inringad del i rött, tillsammans med två produktbilder. Texten "Golvbrunnssil Tile..." syns längst ner.
Skapa konto

Men som du ser så går inte den delen ner i brunnen på Tebos sil som den gör på Jafo

Den delen ligger här hos TS

Golvbrunn med närbild på dess kanter, där en del av tätskiktet som inte går ner i brunnen är markerad med en röd ring.
Skapa konto

Ja har man en skruvmejsel och hackar runt så kan man så klart skada tätskiktet, därför skrev jag att man brukar lägga ett lager fix över tätskiktet för att få ett extra skydd

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Intressant! Men om TS smetar fix, eller döljer en brunn som då enligt bkr skall kunna inspekteras så blir det rimligtvis en anmärkning om hen säljer sitt hus i framtiden. Så, det kanske är dumt då? Samtidigt en dum konstruktion. Hade ju varit bra med ett skydd .....kan jag tycka.

Det är själva klämringen som man ska kunna se att finns på plats och att den är korrekt monterad och den ska det inte vara fix på.

Gula ytan kan man lägga tunnt med fix på, vissa gör det andra inte.

Närbild av en monterad klämring till ett avlopp, med en handritad markering i rött runt en del av den vita och gula ytan som nämns i texten.
Skapa konto

Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i sätet

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är själva klämringen som man ska kunna se att finns på plats och att den är korrekt monterad och den ska det inte vara fix på.

[bild]

Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i säte
nino nino skrev:

[bild]

Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i sätet
Jasså, så skrev inte vår besiktningsman. Han ville kunna se infästning av tätskikt samt det du skriver. Men man kan ju lämna lite synbart

Redigerat:
Antingen var han otydlig, du har fattat fel eller så visste han själv inte vad han tittade på.
Måste ju vara infästningen mot brunnen / klämringen han menade.
Man lägger en duk som är 100cm bred och minst lika lång som badrummet så för att se nåt hur den sitter fast så måste hela badrummet rivas upp

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Antingen var han otydlig, du har fattat fel eller så visste han själv inte vad han tittade på.
Måste ju vara infästningen mot brunnen / klämringen han menade.
Man lägger en duk som är 100cm bred och minst lika lång som badrummet så för att se nåt hur den sitter fast så måste hela badrummet rivas upp
Ja, tätskikt infästning…vid klämringen….eller vilken infästning menar du?

Han noterade att det inte gick att se tätskikt pga fix vid klämringen. Klämringen syns dock ok, bild nedan. Plus en Bild på en av honom gk brunn där man ser infästning. Men han kanske hade fel? Det vet jag inte.

Jag har hela tiden trott han menade att han inte såg tätskiktet….vår hantverkare som gjorde den gk brunnen sa desamma….

• Bild på en klämring i en golvbrunn där tätskiktet inte är synligt på grund av fix. Brunnen visar en infästning som diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
  • Närbild på en avloppsbrunn med klämring och tätskikt som är delvis täckt av fix. Svarta markeringslinjer och siffror "1" och "2" är ritade på bilden.
    Skapa konto
Redigerat:
Det var du som skrev infästning
Ser ut som silikon i den första bilden?

Andra bilden ser ju bra ut, men där är även silen monterad precis över brunnen.
Ibland får man flytta den nån cm och då kommer det fram mer tätskikt och då kan man göra som jag skrev
Nu är jag inte helt uppdaterad på reglerna så det är möjligt att man inte ska lägga fix över
Men jag kan tycka att iaf upp på golvet kan man göra det om mycket är framme, men det kan vara fel som sagt

nino nino skrev:
Det var du som skrev infästning
Ser ut som silikon i den första bilden?

Andra bilden ser ju bra ut, men där är även silen monterad precis över brunnen.
Ibland får man flytta den nån cm och då kommer det fram mer tätskikt och då kan man göra som jag skrev
Nu är jag inte helt uppdaterad på reglerna så det är möjligt att man inte ska lägga fix över
Men jag kan tycka att iaf upp på golvet kan man göra det om mycket är framme, men det kan vara fel som sagt
Nej, det är fix inte silikon.

Och, ja jag är 99% säker på att Bkr regler säger att man inte ska dölja tätskikt infästning med fix.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.