3 071 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Är det här korrekt utfört?
Finns det olika tile in? Se https://www.bkr.se/regler-material/...ande-gallande-besiktning-av-vissa-brunnstyper
Saknas inte ramen som de pratar om kommer dölja tätskikt/klämning vid korrekt montering?
Saknas inte ramen som de pratar om kommer dölja tätskikt/klämning vid korrekt montering?
Ramen på TS brunn ser ut som en vanlig standard golvbrunnssil alltså hör den inte till det du länkade till.
Det du ringat in är samma del som är inringat här
Men som du ser så går inte den delen ner i brunnen på Tebos sil som den gör på Jafo
Den delen ligger här hos TS
Ja har man en skruvmejsel och hackar runt så kan man så klart skada tätskiktet, därför skrev jag att man brukar lägga ett lager fix över tätskiktet för att få ett extra skydd
Det du ringat in är samma del som är inringat här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som du ser så går inte den delen ner i brunnen på Tebos sil som den gör på Jafo
Den delen ligger här hos TS
Logga in
Skapa konto
Ja har man en skruvmejsel och hackar runt så kan man så klart skada tätskiktet, därför skrev jag att man brukar lägga ett lager fix över tätskiktet för att få ett extra skydd
Intressant! Men om TS smetar fix, eller döljer en brunn som då enligt bkr skall kunna inspekteras så blir det rimligtvis en anmärkning om hen säljer sitt hus i framtiden. Så, det kanske är dumt då? Samtidigt en dum konstruktion. Hade ju varit bra med ett skydd .....kan jag tycka.
Det är själva klämringen som man ska kunna se att finns på plats och att den är korrekt monterad och den ska det inte vara fix på.
Gula ytan kan man lägga tunnt med fix på, vissa gör det andra inte.
Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i sätet
Logga in
Skapa konto
Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i sätet
Jasså, så skrev inte vår besiktningsman. Han ville kunna se infästning av tätskikt samt det du skriver. Men man kan ju lämna lite synbartnino skrev:Det är själva klämringen som man ska kunna se att finns på plats och att den är korrekt monterad och den ska det inte vara fix på.
[bild]
Den vita är det man vill kontrollera, dels att den finns och att den är skruvad som den ska, är det en purus så vill man se att det inte sticker ut tätskikt under ringen och att ringen har bottnat i säte
nino skrev:Det är själva klämringen som man ska kunna se att finns på plats och att den är korrekt monterad och den ska det inte vara fix på.
[bild]
Redigerat:
Antingen var han otydlig, du har fattat fel eller så visste han själv inte vad han tittade på.
Måste ju vara infästningen mot brunnen / klämringen han menade.
Man lägger en duk som är 100cm bred och minst lika lång som badrummet så för att se nåt hur den sitter fast så måste hela badrummet rivas upp
Man lägger en duk som är 100cm bred och minst lika lång som badrummet så för att se nåt hur den sitter fast så måste hela badrummet rivas upp
Ja, tätskikt infästning…vid klämringen….eller vilken infästning menar du?nino skrev:Antingen var han otydlig, du har fattat fel eller så visste han själv inte vad han tittade på.
Han noterade att det inte gick att se tätskikt pga fix vid klämringen. Klämringen syns dock ok, bild nedan. Plus en Bild på en av honom gk brunn där man ser infästning. Men han kanske hade fel? Det vet jag inte.
Jag har hela tiden trott han menade att han inte såg tätskiktet….vår hantverkare som gjorde den gk brunnen sa desamma….
Redigerat:
Det var du som skrev infästning
Ser ut som silikon i den första bilden?
Andra bilden ser ju bra ut, men där är även silen monterad precis över brunnen.
Ibland får man flytta den nån cm och då kommer det fram mer tätskikt och då kan man göra som jag skrev
Nu är jag inte helt uppdaterad på reglerna så det är möjligt att man inte ska lägga fix över
Men jag kan tycka att iaf upp på golvet kan man göra det om mycket är framme, men det kan vara fel som sagt
Ibland får man flytta den nån cm och då kommer det fram mer tätskikt och då kan man göra som jag skrev
Nu är jag inte helt uppdaterad på reglerna så det är möjligt att man inte ska lägga fix över
Men jag kan tycka att iaf upp på golvet kan man göra det om mycket är framme, men det kan vara fel som sagt
Nej, det är fix inte silikon.nino skrev:Det var du som skrev infästning
Och, ja jag är 99% säker på att Bkr regler säger att man inte ska dölja tätskikt infästning med fix.