Tack för alla svar! Jag uppdaterar när jag vet mer, om inte annat så med ett nytt foto imorgon.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Hej! Här kommer nu kompletterande bilder. vad tror ni?
 
  • Gamla vattenrör fastsatta i en stenmur med klamrar och isolerade med trasigt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre rörkoppling i behov av underhåll med isoleringsmaterial och rost synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du pratat med fastighetsägaren och/eller firman som renoverar?
 
useless useless skrev:
Har du pratat med fastighetsägaren och/eller firman som renoverar?
Pratade idag med min chef som skulle prata med fastighetsägaren.
 
Bilderna är otydliga. Jag tycker det ser ut som mineralull med tjärpapp utanpå av det som syns. Men hur har det blivit som det ser ut? Har det regnat in? Möss som härjat i isoleringen? Isolering brukar inte falla isär av sig själv. Någon på plats borde väl veta vad som är vad. Vad är det för byggjobbare? Östeuropeiska eller ungdomar har kanske dålig koll men andra borde veta.
 
S
Byggherren, i detta fallet fastighetsägare, är ansvarig och ska ha gjort en miljöinventering innan byggstart.

Bra att du pratat med din chef. Ditt skyddsombud borde lägga skyddstopp på din arbetsplats om de river vid din arbetsplats. Även ”vanligt” byggdamm är ohälsosamt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bilderna är otydliga. Jag tycker det ser ut som mineralull med tjärpapp utanpå av det som syns. Men hur har det blivit som det ser ut? Har det regnat in? Möss som härjat i isoleringen? Isolering brukar inte falla isär av sig själv. Någon på plats borde väl veta vad som är vad. Vad är det för byggjobbare? Östeuropeiska eller ungdomar har kanske dålig koll men andra borde veta.
Ja de renoverar pga en vattenskada. Nej inga ungdomar. Har hört vissa prata ren svenska och ett par på nåt annat språk, kanske polska.
 
S sinuslinus skrev:
Byggherren, i detta fallet fastighetsägare, är ansvarig och ska ha gjort en miljöinventering innan byggstart.

Bra att du pratat med din chef. Ditt skyddsombud borde lägga skyddstopp på din arbetsplats om de river vid din arbetsplats. Även ”vanligt” byggdamm är ohälsosamt.
ja hoppas så att de gjort det och att de kört på för att det inte är asbest. Min chef får förhoppningsvis svar om det snart.
 
Oroa dig inte.
Det som är gjort går inte att få ogjort
Men så farligt behöver asbest inte vara.
Slappna av och jobba på som vanligt.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
I fall det inte redan sagts i föregående svar så använde man asbest ffa i rörböjar och t-kors samt rörslut. Har jag fått berättat för mig, vi håller själva på att sanera rör. På bilden ser det mer ut som en ”raksträcka”?

Och förstår helt klart oron. Asbest ska man ha respekt för och lämna till proffsen.
 
  • Gilla
Ebba2021
  • Laddar…
E Ebba2021 skrev:
Hej! Här kommer nu kompletterande bilder. vad tror ni?
Har det ordnat till sig? Jag tycker det vita innanför det svarta ser misstänkt ut.
Jag sanerade en raksträcka idag.... asbestpapp intill själva röret.

Så det är fel att asbest bara förekommer i ändavslut, böjar och T-korsningar.
Mvh
 
Ja det var dessvärre asbest :(
 
E Ebba2021 skrev:
Ja det var dessvärre asbest :(
Otroligt klantigt av firman som gör jobbet.
Man brukar säga att yngre jobbare inte har någon erfarenhet att känna igen asbest. Men det kanske inte går att skylla på det i detta fall. Det är relativt vanligt med asbestpapp närmast rören längs hela sträckningen. Ur brandskyddssynpunkt gör den större nytta där än utanpå böjarnas isolering.
Även om det inte spridit sig damm i lokalen borde firman bekosta tejpprov och eventuell sanering.
 
useless useless skrev:
Mina värmerör hemma såg ut precis så där. Av någon konstig anledning har man lindat asbestduk på röret innanför kokosisoleringen.

[bild]
Hej hopp! Jag har fotograferat mina värmerör via en kattglugg i stengrunden till mitt hus. Jag skickar över ett par bilder. Är det här också asbestduk? I källaren är rören beklädda med gasbinda, men inte under resten av huset (rören går under golvet).
 
  • Tre svarta värmerör inlindade i svart material, som ses via en öppning i stengrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två värmerör insvepta i svart material och säkrade med tråd, fotograferade genom en kattglugg i husets stengrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två värmerör fotograferade under husets stengrund, omslutna av mörkt material och fästade med metalltråd. Oklart om omslutningen innehåller asbestduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som typisk tjärpapp med mineralull.
Att det då dessutom skulle finnas asbest under är osannolikt.
 
  • Gilla
Pär Nordqvist och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.