19 651 läst · 57 svar
20k läst
57 svar
Är det här asbest?
Om du nu vill ta bort isoleringen så blöt den, trä plastpåse över och skär bort isoleringen. Det där behöver du ingen sanerare för.
Asbest är ett arbetsmiljöproblem och inget folkhälsoproblem.
Fredrik
Asbest är ett arbetsmiljöproblem och inget folkhälsoproblem.
Fredrik
Hej! Bifogar ett par bilder till, en krök och en skarv. Jag tycker det ser likadant ut som på det raka partiet. Huset är från -72 och är därmed producerat efter att larmrapporterna kom men innan förbudet trädde i kraft. Mer isolering ska bort då vi flyttar vattenförsörjningen till köket (OT, men det vi gör är att slå ihop det klassiska minimala syrummet a la 70-tal med det pyttelillla 70-talsköket och får ett vettigt stort och trevligt utrymme).
Tycker det är riktigt roligt att ni engagerar er i min fundering, tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tycker det är riktigt roligt att ni engagerar er i min fundering, tack!
Det är nog rätt tänkt.oceanis skrev:
Det visste jag faktiskt inte, men när började man använda presskopplingen i vanliga installationer? Det måste vara på 90 talet det blev allmänt spritt?Johan Gunverth skrev:
Lite otydligt men visst ser det ut som något vitaktigt just i kröken (innanför gasbindan)?Jesca skrev:
Detta kan vara asbest, eftersom det var just i krökarna man använde detta material
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Jag vet att farsan jagade på sina rörläggare under början av 70-talet att anamma Mapress kopplingar, men han talade för döva öron. Tror inte att det blev accepterat av svenska rörläggare förrän 2000. När han drog VVS:n i mitt hus 2005 hade det precis börjat vara standardförfarandeMathiasS skrev:
Edit: Häpp!
http://www.geberit.se/sv_se/target_...r/supply_systems/historien_bakom_mapress.html
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så här tolkar jag bilden:
röd pil = ändan av mineralullsisolering, kanske förtillverkad rörskål
gul pil = omålat kopparrör, hoplött med rörkrök
grå pil = vitmålad rörkrök
blå pil = isolering förmodligen av/med asbest
Och alltsammans inkapslat i vitmålad gasbinda.
röd pil = ändan av mineralullsisolering, kanske förtillverkad rörskål
gul pil = omålat kopparrör, hoplött med rörkrök
grå pil = vitmålad rörkrök
blå pil = isolering förmodligen av/med asbest
Logga in
Skapa konto
Och alltsammans inkapslat i vitmålad gasbinda.
Och jag tolkar bilden som att någon har målat över isoleringen....fahlis skrev:
Intressant att man kan se så olika saker....
Men så finns det de som hävdar att USA aldrig var på månen...
De finns de som tror på tomten....
Lite opraktiskt om man bara tänkt ny isolering på de gamla rörenMathiasS skrev:
Annars är det väl inte optimalt att skarva kopparrör på gamla galvade rör med tanke på potentialskillnaden.
Redigerat:
Märk väl att jag ger råd utifrån min egen tro. Jag handlar som jag lär ut.
Nu har du börjat rycka i böjarna också ser jag.. jag rekommenderar dig verkligen att ta ett prov åtminstone om det sedan finns asbest så är det bara din egen inställning till detta material som avgör vad du gör.
Det bästa är såklart att ta ditt ett saneringsföretag (som inte fuskar) och riva bort det. Allt annat är otänkbart enligt mig.
Har du barn så är det ditt förbannade ansvar.
Nu har du börjat rycka i böjarna också ser jag.. jag rekommenderar dig verkligen att ta ett prov åtminstone om det sedan finns asbest så är det bara din egen inställning till detta material som avgör vad du gör.
Det bästa är såklart att ta ditt ett saneringsföretag (som inte fuskar) och riva bort det. Allt annat är otänkbart enligt mig.
Har du barn så är det ditt förbannade ansvar.