Hej!

Jag är en van läsare av byggahus men en ovan trådstartare så har det här inlägget hamnat i fel forum får admin gärna flytta det.

Är det någon som säkert kan säga om isoleringen på bifogad bild innehåller asbest? Det är kall- och varmvattenrör som är isolerade på det här sättet och det är tidigare ägare som rivit fram det som syns. Jag tycker isoleringen ser ut som stenull och materialet runt om som målad papp, men är det verkligen det? Om ingen här vet skickar jag såklart prov på analys men jag hoppas på alla er kunniga (hemma)proffs på forumet i första hand :)

Asbest.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är stenull, papp, gasbinda limmad med vattenglas och sen målat vitt. Absolut ingen asbest där, och det är inte så vanligt i de här sammanhangen som man kan tro av trådarna här.

Har du några böjar som är i "samma material" ? om du tittar noga så ser du att de isf är lite annorlunda gjorda. Där är det med 90% säkerhet att det finns arbets. på raksträckor så brukar det inte finnas asbets. Dock ser jag gärna att man skickar det på analys innan man börjar riva i det. Asbest finns i princip alla material.

-=fullmoon=- skrev:
Har du några böjar som är i "samma material" ? om du tittar noga så ser du att de isf är lite annorlunda gjorda. Där är det med 90% säkerhet att det finns arbets. på raksträckor så brukar det inte finnas asbets. Dock ser jag gärna att man skickar det på analys innan man börjar riva i det. Asbest finns i princip alla material.
Ser du några tecken på att det skulle vara troligt med asbest i TS bild? Du bör nog dra ner din procentsats rätt rejält, särskilt eftersom den med stor säkerhet inte är korrekt och dessutom kan börja oroa så många som läser här helt i onödan. Det sista du skriver verkar riktigt snurrigt.

Om man ska i och riva i det är det väl enklare att ta på sig skydd om man är osäker, det lär ju vara billigare än att skicka in på analys.

Det på bilden ser ut som stenull.

Tack för snabba och bra svar! Jag lägger till lite info som kanske kan vara bra för andra som läser. Analys kostar ca 500 kr per prov om du tar provet själv och skickar in vilket jag egentligen tycker är helt ok, men det såg ju ut som stenull och papp så då försökte jag här :). Vi har även skydd med partikelfilter (skaffades för annan rivning) och de var betydligt dyrare än analysen.

GK100 skrev:
Ser du några tecken på att det skulle vara troligt med asbest i TS bild? Du bör nog dra ner din procentsats rätt rejält, särskilt eftersom den med stor säkerhet inte är korrekt och dessutom kan börja oroa så många som läser här helt i onödan. Det sista du skriver verkar riktigt snurrigt.
Läser du vad jag skriver så skrev jag att det är oftast bara i böjar som det finns asbets. Ser ut som ett gipsförband iprincip. Man ser skillnaden. på Raksträckor som TS bild så skrev jag att det är ovanligt att man stöter på det.

Asbets användes i princip allting innan det blev förbjudet.

Isolering. olika skivmaterial. Bromsar på bilar. osv osv. Det man ska vara vaksam över är snarare material som ser otroligt fräscha ut för sin ålder. Är det som nytt så finns det troligen asbets där i.

-=fullmoon=- skrev:
Läser du vad jag skriver så skrev jag att det är oftast bara i böjar som det finns asbets. Ser ut som ett gipsförband iprincip. Man ser skillnaden. på Raksträckor som TS bild så skrev jag att det är ovanligt att man stöter på det.

Asbets användes i princip allting innan det blev förbjudet.

Isolering. olika skivmaterial. Bromsar på bilar. osv osv. Det man ska vara vaksam över är snarare material som ser otroligt fräscha ut för sin ålder. Är det som nytt så finns det troligen asbets där i.
Men vad skulle åldras med stenullen, om den ligger inbäddad som den gör bör den ju inte ändras nämnvärt och bör ju därmed även se fräscht ut.

R
En väldigt insiktsfull person ser jag, tyvärr är du i minoritet hos hantverkare. SOm du säger så använde man asbest i nästan allting när det var tillåtet och populärt.

Det ser ut som stenull men jag skulle inte rivit i det utan en analys.
ÄR huset bygget före 80 så bör du vara extra vaksam.

När det gäller asbest är det bättre att anta att det är asbest även om det i 90/100 fall inte visar sig vara det.

Och om du nu ska riva skiten och det finns en enda böj så är det som ovanstående skriver i stort sett säkert att det finns asbest och då är det saneringsföretag som bör anlitas.

Det enda man kan säga om forumtrådar som avhandlar asbest (lägg märke till stavningen, -=fullmoon=-, du använder minst tre olika ;) ), censur

Varför skulle man använda asbest i böjarna på isoleringen av vattenrör?

raddforasbest skrev:
En väldigt insiktsfull person ser jag, tyvärr är du i minoritet hos hantverkare. SOm du säger så använde man asbest i nästan allting när det var tillåtet och populärt.

Det ser ut som stenull men jag skulle inte rivit i det utan en analys.
ÄR huset bygget före 80 så bör du vara extra vaksam.

När det gäller asbest är det bättre att anta att det är asbest även om det i 90/100 fall inte visar sig vara det.

Och om du nu ska riva skiten och det finns en enda böj så är det som ovanstående skriver i stort sett säkert att det finns asbest och då är det saneringsföretag som bör anlitas.
I tidigare tråd var du öppen med att du visste din reaktion kring asbest var grundad delvis i din hypokondri. Då är det kanske ingen höjdare att ge tips baserat på dina egna reaktioner.

Jag råder TS och alla andra som läser tråden att studera själva användarnamnet "raddforasbest" samt vad som skrivits i tidigare trådar av henom. Min åsikt är att vederbörande överdriver. Å det grövsta.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Lite för för många som svarar på sådant de inte har en aning om och som inte hjälper TS ett dugg.

Ska du riva mera isolering eller ska det fortsätta se ut som det gör nu?

Asbest är inte farligt så länge det är på sin position utan att man gör så det börjar damma, vilket inte sker om man inte gör något med böjen, så ska röret vara kvar så behöver du inte göra något med röret förutom att kanske isolera klart det som förra ägaren tob bort

Ska det rivas så är det som någon skriver i rörböjarna den är asbest, riv själv billigast och enkelt, här kommer tips hur rörmokare gör när dem river gamla rör.

Blotta röret 20 cm från böjen åt båda hållsätt en sopsäck över böjen och tejpa tätt mot det "rena" röret, ta tigersågen och kapa på båda sidor om påsen.
Asbesten är borta utan att någon exponering har skett.

Det är mitt konkreta tips och jag har några år bakom mig i byggbranschen.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Ledtråd. Hur är röret skarvat?

Presskopplingar av denna typ fanns inte då man använde asbest i isoleringen.

MathiasS skrev:

Men det är ju antagligen orsaken till att man tagit bort en bit isolering. Dvs man har gjort en ny skarv på ett gammalt rör.

Det är nog lika ovanligt att man har isolering med målad gasbinda på moderna rör med presskoppling, så här är det nog frågan om en påskarvning på ett gammalt rör helt enkelt.

MathiasS skrev:

OT, men presskopplingen är en över 50 år gammal svensk uppfinning. Det skulle rent teoretiskt kunna vara en autentisk installation med stenull, gasbinda och presskoppling från sent 60-tal, men sannolikt inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.