13 515 läst · 48 svar
14k läst
48 svar
Är det farligt att äta “beer can chicken”?
Det är sannolikt ofarligt, men rätt meningslöst.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har köpt mig en kyckling ställning för detta ändamål och ser fram emot att äta grillad kyckling i morgon. Men nyss läste jag någonting på nätet om att ämnen från burken eventuellt lossnar och fastnar i maten. Och att detta skulle vara farligt för hälsan. Vad tror/vet ni är det farligt att äta ”beercanchicken”?
Edit: Såg att någon redan postat en länk där ölburksmyten pulvriseras. Se den.
Jag har ett par sådana här https://www.grillat.se/kycklingstal...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Men om du söker runt lite så ser du snart att det finns massor med varianter, till och med Biltema säljer någon.
Tips angående debunkningen: Förvärm ölen. Enklast att ställa på den på grillen en stund innan så att den ångar redan när du sätter dit kyllingen. Det ska naturligtvis inte vara en kall öl i en kall kylling. Ölen är ju det sista som blir varmt då. Ställningen vi har ger mer yta i botten så att ölen ångar fint under hela grillningen. Om det sedan skulle bli någon större skillnad om man körde vatten i ställningen ska jag låta vara osagt.
Det här är nog vår absoluta favorit av allt som som grillas här hemma.
Att det skulle bli giftigheter av en ölburk på grillen känner jag mig ytterst tveksam till. Färgen? Nä, det försvinner nog i havet av alla andra gifter som en grillning innebär.
Men om du söker runt lite så ser du snart att det finns massor med varianter, till och med Biltema säljer någon.
Tips angående debunkningen: Förvärm ölen. Enklast att ställa på den på grillen en stund innan så att den ångar redan när du sätter dit kyllingen. Det ska naturligtvis inte vara en kall öl i en kall kylling. Ölen är ju det sista som blir varmt då. Ställningen vi har ger mer yta i botten så att ölen ångar fint under hela grillningen. Om det sedan skulle bli någon större skillnad om man körde vatten i ställningen ska jag låta vara osagt.
Det här är nog vår absoluta favorit av allt som som grillas här hemma.
Att det skulle bli giftigheter av en ölburk på grillen känner jag mig ytterst tveksam till. Färgen? Nä, det försvinner nog i havet av alla andra gifter som en grillning innebär.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag skulle kunna hålla med dig, men det kan va kul att prova beercanchiken en gång.E eal skrev:
Anledningen till att jag köpte ställningen är i första hand att kycklingen tar upp mindre plats på grillen om den sitter på en grillställning av detta slag.
Men även om det enligt vissa är onödigt så är det i alla fall inte farligare att äta beercanchiken än att äta något annat.
Jag skulle inte skippa ölen, för den gör faktiskt skillnad. Jag brukar dricka upp en del av den, och sen öppna upp burken med en konservöppnare. Man kan slänga i en citronklyfta eller två i burken också.
Ställer sedan kycklingen på ena sidan av grillen har glöden på andra sidan, och locket på.
Man får öppna och snurra på den ibland så den blir jämnt grillad.
Man kan lägga några bitar glödande kol precis vid burken så den håller sig varm, men jag har det mesta av glöden vid sidan om.
Ställer sedan kycklingen på ena sidan av grillen har glöden på andra sidan, och locket på.
Man får öppna och snurra på den ibland så den blir jämnt grillad.
Man kan lägga några bitar glödande kol precis vid burken så den håller sig varm, men jag har det mesta av glöden vid sidan om.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Alkohol är tydligen också ett gift för kroppen, givetvis dricker ju ingen det, vore ju farligt tänk vad man kan få i sig.
Nej. Faktist inte. Ångan gör skillnad. Btw så kör jag med rostfria burkar i vilka jag häller ölen - men jag har gjort med vanliga ölburkar också och dog inte.E eal skrev:
Glöm inte att förvärma ölen - blir bättre så.
Köp denna om du oroar dig för burken. Länken var den första sidan som en enkel googling gav. Vi har en sådant "fat". Blir jäkligt bra att grilla bröd i också
https://www.gardenstore.se/kyckling...kN1hyITuBcu3NJy3uLeIngCg815uO2cwaAp8IEALw_wcB
https://www.gardenstore.se/kyckling...kN1hyITuBcu3NJy3uLeIngCg815uO2cwaAp8IEALw_wcB