EPDM verkar hålla för mycket våld. Men vassa saker ska man akta sig för.

Och skarvar och genomföringar skall jag inte ha på mitt tak.

[video=youtube;dqVXa6OFQOs]https://www.youtube.com/watch?v=dqVXa6OFQOs[/video]
 
Redigerat:
S
Klicka skrev:
EPDM verkar hålla för mycket våld. Men vassa saker ska man akta sig för.

Och skarvar och genomföringar skall jag inte ha på mitt tak.

[video=youtube;dqVXa6OFQOs]https://www.youtube.com/watch?v=dqVXa6OFQOs[/video]
ingen ventilation eller skorsten?
just nu har jag en kollega som desperat söker pappläggare som kan lägga om sitt epdm tak/lägga om allt för det läcker in
 
Bara en friggebod. Inga ventiler eller skorstenar.

Det är skarvarna som kan läcka om klåpare har lagt taket. Men samma gäller väl papptak också ;)

[video=youtube;wleDvOS95y8]https://www.youtube.com/watch?v=wleDvOS95y8[/video]
 
S
Klicka skrev:
Bara en friggebod. Inga ventiler eller skorstenar.

Det är skarvarna som kan läcka om klåpare har lagt taket. Men samma gäller väl papptak också ;)

[video=youtube;wleDvOS95y8]https://www.youtube.com/watch?v=wleDvOS95y8[/video]
alla kan göra fel. ett företag som gjort det taket.
hur har du tänkt lägga dit tak på trä underlag eller hårdisolering?
 
Tänkte lägga det på trätak (troligen råspont). Under råsponten en luftspalt.
 
S
Klicka skrev:
Tänkte lägga det på trätak (troligen råspont). Under råsponten en luftspalt.
tydligen har du fastnat för epdmtak så kör du på
 
Men jag har inte beslutat än hur jag skall göra. Om jag väljer papptak så finns ju allt material att köpa lokalt alla fall, så det är ju bra. :cool:
 
S
Klicka skrev:
Men jag har inte beslutat än hur jag skall göra. Om jag väljer papptak så finns ju allt material att köpa lokalt alla fall, så det är ju bra. :cool:
så du hade funderat på importera? problem med garantier??
 
Tänkte kolla med www.roofingsuperstore.co.uk vad det skulle kosta hit till Sverige.

Det är nog inga jättekostnader. Så garantier är nog inte så noga. Om det nu inte är fel vid leverans. :(
 
S
Klicka skrev:
Tänkte kolla med www.roofingsuperstore.co.uk vad det skulle kosta hit till Sverige.

Det är nog inga jättekostnader. Så garantier är nog inte så noga. Om det nu inte är fel vid leverans. :(
just det.
 
Du får 30 års garanti på vanligt EPDM pond liner som är utmärkt för tak.
Varför hålla på med papp när det finns bättre och mer moderna alternativ?

Genomföringar: om det behövs en rund hål finns det ingen bättre alternativ än EPDM för taket!
Varför: EPDM tillåter utan problem 300% stretch och är nästan obrännbar. Om din skorsten kräver t.ex. en 200 mm rund genomföring, klipper du helt enkelt ett hål av 70-100 mm. Sticker skorstensrör genom detta: vattentät, klart Det rekommenderas bara att lifta området rund genomföring lite i höjden.

Skarvar skulle jag också undvika så mycket som möjligt. Och därför också icke-runda genomföringar.
Men om det nu verkligen behövs: Firestone's splice tape är kanon, bara tvätta ren EPDM (aceton) och använder (splice tape) primer innan. När det håller i dammen (t.ex. en 8200 m2 damm i Blijdorp djurgården, Rotterdam, varför skulle det inte hålla på taket?

Vi har hemma en rund skorsten genom EPDM: noll problem.
 
Redigerat:
Robert Kooijman skrev:
Du får 30 års garanti på vanligt EPDM pond liner som är utmärkt för tak.
Varför hålla på med papp när det finns bättre och mer moderna alternativ?

Genomföringar: om det behövs en rund hål finns det ingen bättre alternativ än EPDM för taket!
Varför: EPDM tillåter utan problem 300% stretch och är nästan obrännbar. Om din skorsten kräver t.ex. en 200 mm rund genomföring, klipper du helt enkelt ett hål av 70-100 mm. Sticker skorstensrör genom detta: vattentät, klart Det rekommenderas bara att lifta området rund genomföring lite i höjden.

Skarvar skulle jag också undvika så mycket som möjligt. Och därför också icke-runda genomföringar.
Men om det nu verkligen behövs: Firestone's splice tape är kanon, bara tvätta ren EPDM (aceton) och använder (splice tape) primer innan. När det håller i dammen (t.ex. en 8200 m2 damm i Blijdorp djurgården, Rotterdam, varför skulle det inte hålla på taket?

Vi har hemma en rund skorsten genom EPDM: noll problem.
Så det går bra med pond liner alltså? Den finns att köpa på Bauhaus såg jag igår.

Vart har du köpt allt till ditt EPDM-tak?
 
EPDM och lim mestadels på Ljus och Miljö i Assarum (Karlsham) http://www.ljusochmiljo.se
Linus där är väldigt kunnigt, fråga honom om det behövs.

Leverans skede genom DHL och det var varje gång en riktigt nöje. DHL gjorde allt proffsigt för att få duken på plats :)
 
Robert Kooijman skrev:
EPDM och lim mestadels på Ljus och Miljö i Assarum (Karlsham) [länk]
Linus där är väldigt kunnigt, fråga honom om det behövs.

Leverans skede genom DHL och det var varje gång en riktigt nöje. DHL gjorde allt proffsigt för att få duken på plats :)
Har du några bilder på ditt EPDM tak du kan visa?

Hur gjorde du vid takfotsplåten? Det kanske går att limma EPDM direkt mot plåten med kontaktlimmet?
 
>Har du några bilder på ditt EPDM tak du kan visa?
>Hur gjorde du vid takfotsplåten? Det kanske går att limma EPDM direkt mot plåten med kontaktlimmet?

Visar några bilder av taket. Har inte använd takfotsplåt eller lim. Man kan göra platta tak på många sätt, jag välde att ha en genomgående "blomlåda" som fungerar både som takränna, takutsprång, infästning av EPDM, och... blomlåda.

Vanliga takrännor brukar samla en massa skräp med några träd i närheten, och egentligen ville jag inte ha synliga rör inne eller ute. Vattnet från taket leds till vår baddamm och olika växter.

Det kan blåsa ordentligt här, därför var prio ett att säkerställa ingenting händer när det blir som värst. Konstruktion är gjort så att vikten av plattor på taket, ballast och vatten i "blomlådan" tillsammans med infästning av EPDM på lådans ovanliggande reglar förankrar det hela ordentligt.

Har ändå använd (Plastmo) takrännor, men då monterad så att dom inte samlar skräp, och istället ger en mjuk avslutning av takutsprånget samtidigt som EPDM duken göms.

Inne i orangeriet har vi också genomgående blomlådor, fylld med lecakulor, för hydrokultur och aquaponics. Här blåser det inte så mycket så det räcker med bara leca :)

orangeri roof leca 20150807_123955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

orangeri roof leca 2 20150807_124035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orangeri front 20150807_123506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orangeri taket 8 DSC01824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orangeri taket 4 DSC01595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orangeri taket 0 DSC01400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orangeri taket 9 DSC02728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

orangeri leca 1 20150807_123227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.