Har du en bild på märkskylten på den nya spisen? Jag har sett förr hur Elgiganten levererar spisar med en kabel avsedd för enfasanslutning trots att trefasanslutning är ett bättre alternativ åtminstone i Sverige. Troligtvis går det att välja trefas eller enfas. Och skulle det inte göra det så är det bättre om du kan välja en annan spis där den möjligheten finns.
 
A Avemo skrev:
Har du en bild på märkskylten på den nya spisen? Jag har sett förr hur Elgiganten levererar spisar med en kabel avsedd för enfasanslutning trots att trefasanslutning är ett bättre alternativ åtminstone i Sverige. Troligtvis går det att välja trefas eller enfas. Och skulle det inte göra det så är det bättre om du kan välja en annan spis där den möjligheten finns.
Spisen ts funderar på är ju trefas. Det är dock en 230v spis så ts måste kolla att nollan finns framdragen till inkopplingsstället.
 
A Avemo skrev:
Har du en bild på märkskylten på den nya spisen? Jag har sett förr hur Elgiganten levererar spisar med en kabel avsedd för enfasanslutning trots att trefasanslutning är ett bättre alternativ åtminstone i Sverige. Troligtvis går det att välja trefas eller enfas. Och skulle det inte göra det så är det bättre om du kan välja en annan spis där den möjligheten finns.
Spisen är inte uppackad ännu men såhär ser de ut på Bakisdan om det är till någon hjälp?
 
  • Opackad spis med elanslutning, synliga kopparledare i brunt, blått och gröngult, delvis skyddade av plastfilm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnad spis med en etikett som visar elanslutningar med färgkoder BN, BU, och GNYE för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema på en spis med olika konfigurationer för 230V och 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
V Vmrvmr skrev:
Spisen är inte uppackad ännu men såhär ser de ut på Bakisdan om det är till någon hjälp?
Du har en spis som bör kopplas på tre faser och nolla. Det du måste göra nu är att undersöka platsen i väggen där spisen får ström. Tag ett foto utifrån på dosan och sen kan du bryta säkringarna och fota insidan så att alla ledare och kopplingar syns. Lägg upp bilderna.
 
V Vmrvmr skrev:
Spisen är inte uppackad ännu men såhär ser de ut på Bakisdan om det är till någon hjälp?
Det är precis så som jag misstänkte. Den kan kopplas till en, två eller tre faser och den måste ha nolla. Den kabel som sitter monterad nu är för enfasanslutning. Elgiganten verkar ofta göra så. Elektrikern vet säkert vad du behöver byta till för kabel. Det bästa är om du kan koppla enligt alternativet 3N~.
 
A
V Vmrvmr skrev:
Spisen är inte uppackad ännu men såhär ser de ut på Bakisdan om det är till någon hjälp?
du behöver byta sladden till en femledare montera en perilexpropp det finns färdiga att köpa,
sen behöver du ta bort kopparblecken som syns på fotot
och inte minst kolla att nollan verkligen fungerar i uttaget
 
electroluxaren skrev:
du behöver byta sladden till en femledare montera en perilexpropp det finns färdiga att köpa,
sen behöver du ta bort kopparblecken som syns på fotot
och inte minst kolla att nollan verkligen fungerar i uttaget
electroluxaren skrev:
du behöver byta sladden till en femledare montera en perilexpropp det finns färdiga att köpa,
sen behöver du ta bort kopparblecken som syns på fotot
och inte minst kolla att nollan verkligen fungerar i uttaget
Hade en sån här funkat till spisen?
https://www.hornbach.se/shop/Spiska...MImp77oOuv-QIViaSyCh0zWgNLEAQYBCABEgLFovD_BwE


Vårt uttag ser ut som på bilden jag bifogade.
 
  • Grå spiskabel med vinklad stickpropp och avskalade ändar, modell H05VV-F 5G1.5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag för spis med fem hål och ansluten kabel i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
V Vmrvmr skrev:
Hade en sån här funkat till spisen?
[länk]


Vårt uttag ser ut som på bilden jag bifogade.
Ja den är räty
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.