5 885 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Är denna planlösning acceptabel?
Jodå, detta är också en tanke jag har tänkt på under hela resans gång. Vi får se.... Vi båda är ganska unga och inte har allt för stor budget att röra oss med. Utöver huset är ett garage på min önskelista, men detta med frikyla är också väldigt lockande. Finns en väldigt massa som är lockande när man tänker efter, men någonstans måste vi dra gräns och jag är väldigt nöjd över att bara få komma från stan och bo ute på landet igenV Vector skrev:Nu har det här inget med planlösning å göra utan mer komfort. Nu vet jag inte vad det blir för värmepump men jag tycker när man bygger nytt för flera miljoner så ska man tänka på det här med att kunna kyla kåken. Man skulle väl aldrig tänka sig att köpa en bil utan ac... . Satsa på bergvärme och gör frikyla på kåken som kyler varma sommardagar
Aha, detta visste jag inte. Tack.F Fabaa skrev:
L lillanutten skrev:Jag måste erkänna att jag tycker det ser ännu rörigare ut nu än tidigare och det känns fortfarande inte som väl utnyttjade ytor. Nu förstår jag åtminstone att tillfartsvägen är i söder och hur tomten ör disponerad.
Jag kladdade lite på den planlösningen jag länkade så du kan se vad det var jag tänkte (väldigt grovt och skulle såklart få arbetas vidare med då, men känns ändå som det skulle funka på tomten på ungefär samma vis som din planlösning).
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu har jag ritat upp denna. Den har en boa på 151.6 m2
Blev ganska stora rum, men detta har vi heller inte något emot. Finns ju även en del yta att lira med om man vill göra andra rum något större och mindre.
Började med att bredda hela långsidan så att innerdelen blev 1 meter bredare. Istället för Trend Pulpets vanliga 4,5 blev det 5,5 meter.
Groventrén placerade vi på längre bort mot entrén. Vad jag förstått kan värmepumpar föra lite liv under belastning(om man har otur). Annars går det ju ändå bra att flytta tillbaka den, om det är någon annan som har en bättre tanke på varför groventrén skall ligga där.
Badrummet med tillgänglighetskrav flyttade jag upp intill det lilla kontoret. Kan ju flytta ned det så att lilla kontoret blir större.
Själva passagen till lilla toaletten är 120 cm bred. Vad tillgänglighetskrav på hallar är vet jag inte, har för mig att det helst ska vara 130 brett?
Nu kanske även denna ritning ser konstig ut. Ni får gärna kommentera på eventuella förbättringar.
Än så länge tycker jag att denna planlösningen blev ljusår bättre än den första skissen vi fick med hem. Finns ju dessutom plats för att sätta upp en vägg mellan vardagsrum och matdelen, om man har lust med det i efterhand.
En negativ grej jag kom på i efterhand är att det ej finns något ljusinsläpp i hallen som leder till smårummen och toaletten.
Redigerat:
Har du "väggat" in hall/kök/vardagsrum eller är det något ritningstekniskt?P P-KAR skrev:[bild]
[bild]
Blev ganska stora rum, men detta har vi heller inte något emot. Finns ju även en del yta att lira med om man vill göra andra rum något större och mindre.
Började med att bredda hela långsidan så att innerdelen blev 1 meter bredare. Istället för Trend Pulpets vanliga 4,5 blev det 5,5 meter.
Groventrén placerade vi på längre bort mot entrén. Vad jag förstått kan värmepumpar föra lite liv under belastning(om man har otur). Annars går det ju ändå bra att flytta tillbaka den, om det är någon annan som har en bättre tanke på varför groventrén skall ligga där.
Badrummet med tillgänglighetskrav flyttade jag upp intill det lilla kontoret. Kan ju flytta ned det så att lilla kontoret blir större.
Själva passagen till lilla toaletten är 120 cm bred. Vad tillgänglighetskrav på hallar är vet jag inte, har för mig att det helst ska vara 130 brett?
Nu kanske även denna ritning ser konstig ut. Ni får gärna kommentera på eventuella förbättringar.
Än så länge tycker jag att denna planlösningen blev ljusår bättre än den första skissen vi fick med hem. Finns ju dessutom plats för att sätta upp en vägg mellan vardagsrum och matdelen, om man har lust med det i efterhand.
En negativ grej jag kom på i efterhand är att det ej finns något ljusinsläpp i hallen som leder till smårummen och toaletten.
Det är enbart för att få fram en ungefärlig yta på dom betänkta områdena. Något som kanske är lite otydligt är att köket är in till högre från entrén. Köket är rummet som är 11.83 m2.K Kane skrev:
Väggarna är också gjorda 160 cm tjocka. Lite overkill, men jag vet ju heller inte vilka väggar som blir bärande och icke bärande.
Jag rekommenderar starkt att ni *inte* går vidare med den där planlösningen. Huset kommer att bli en mörk labyrint med kaosartad exteriör och galet tak. Det du ritar blir mer ett kollage av funktioner vilket är en väldigt dåligt grund för ett trevligt hus. Jag rekommenderar att du tittar på fler planlösningar och helst inte nyproducerade kataloghus. Kvaliteten på deras planlösningar har ballat ur senaste åren.P P-KAR skrev:[bild]
[bild]
I princip allt äldre än 15 år kommer att vara lärorikt tror jag. Du kommer märka hur "enkla" planerna i ett rimligt hus är. Jag citerar enkla eftersom det är svårt att åstadkomma. Vare sig det är traditionellt, modernistiskt eller till och med dekonstruktivistiskt kommer planerna ha mer läsbar struktur.
Aha.. Det är bra att du är ärlig. Har du något tips om var man hittar vettigare/enklare planlösningar?makhno_ skrev:Jag rekommenderar starkt att ni *inte* går vidare med den där planlösningen. Huset kommer att bli en mörk labyrint med kaosartad exteriör och galet tak. Det du ritar blir mer ett kollage av funktioner vilket är en väldigt dåligt grund för ett trevligt hus. Jag rekommenderar att du tittar på fler planlösningar och helst inte nyproducerade kataloghus. Kvaliteten på deras planlösningar har ballat ur senaste åren.
I princip allt äldre än 15 år kommer att vara lärorikt tror jag. Du kommer märka hur "enkla" planerna i ett rimligt hus är. Jag citerar enkla eftersom det är svårt att åstadkomma. Vare sig det är traditionellt, modernistiskt eller till och med dekonstruktivistiskt kommer planerna ha mer läsbar struktur.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 124 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 124 inlägg
Det verkar konstigt med barnsovrum som är större än föräldrasovrummet. En lagom storlek på barnrummen är ung. 10 kvm.
Det är nog tänkt så att man vill ha en avskild barndel med två sovrum och ett allrum alternativt 3 sovrum. Mycket populärt.
Du hittar tillgänglighetskrav här: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Men passagen känns väldigt onödig. Sneda dörrar bör undvikas, det ser ut som nödlösningar.
Det var en oväntat svår fråga... inser att det handlar om 100-tals olika källor. Det känns som att det borde finnas en planlösningsbok men jag känner inte till någon. När man undervisar arkitekter, vilket jag gjort, handlar det mest om processen och att hitta referenser där idéer kan hämtas. Saken är den att planen aldrig studeras enskillt. Ideerna om husets utseende rum och material utvecklas samtidigt.P P-KAR skrev:
Inte ens historiens mest hårdnackade funktionalister eller brutalister skulle hantera en plan (eller en fasad) så "fritt" och funktionalistiskt som många hemmaritare gör. Huset som helhet måste få ta en central roll och ibland trumfa tänkta funktioner.
Tycker tyvärr även denna blev rörig med onödiga vrår och korridorer, så den skulle behöva städas upp en del. Här är ett förslag som skulle kunna funka (ej kollat om måtten funkar) om man drar ner sovrummens storlek en aning. Pilarna visar att jag hade minskat utstickande delen något vid stora sovrummet och ökat i delen med små sovrummen, främst för att tvättstugan inte ska bli för liten med de upprätade linjerna. Och även att slippa en kringelikrok för att komma från hall till sovrumsdel.
Logga in
Skapa konto
P P-KAR skrev:[bild]
[bild]
Ja, något i stil med detta skulle jag nog föredra hellre föredra. Det tråkigaste kanske är att man inte får något fönster ut från någon av toaletterna, men man brukar ju sällan kunna se ut från dessa fönster ändå...L lillanutten skrev:Tycker tyvärr även denna blev rörig med onödiga vrår och korridorer, så den skulle behöva städas upp en del. Här är ett förslag som skulle kunna funka (ej kollat om måtten funkar) om man drar ner sovrummens storlek en aning. Pilarna visar att jag hade minskat utstickande delen något vid stora sovrummet och ökat i delen med små sovrummen, främst för att tvättstugan inte ska bli för liten med de upprätade linjerna. Och även att slippa en kringelikrok för att komma från hall till sovrumsdel.
[bild]
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Något sådant blev det den här gången.
Kom på att vi kan byta plats på badrummet med klädkammaren och få fönster till badrummet och ingång från stora sovrummet. För att då få plats med en dörr till sovrummet intill får vi göra den nya klädkammaren lite långsmal, jämfört med vad den är i ritningen nu.
Redigerat:
Som yrkesskadad så går det inte att undvika frågan: hur ser taket ut? Hur bär du det?P P-KAR skrev:[bild]
Något sådant blev det den här gången.
Kom på att vi kan byta plats på badrummet med klädkammaren och få fönster till badrummet och ingång från stora sovrummet. För att då få plats med en dörr till sovrummet intill får vi göra den nya klädkammaren lite långsmal, jämfört med vad den är i ritningen nu.
Varje knäck och extra ränna eller ås på taket lär vara ett ansenligt antal tusenlappar att lösa.
Ser inte riktigt poängen med att dra in väggen där var det byter mellan vardagsrum och matsal? Som ovanför säger så försvårar varje hörn. Tror det blir både billigare och större att dra väggen rakt ut istället?
Sen så känns nog hela huset tyvärr ännu lite stökigt, många döytor som bara är korridorer eller "passage"-rum.
Sen så känns nog hela huset tyvärr ännu lite stökigt, många döytor som bara är korridorer eller "passage"-rum.