9 287 läst · 89 svar
9k läst
89 svar
Är alla rika utom jag ?
En bra inkomst och god ekonomi är ingen garanti för lycka, däremot ger det dig större handlings och valfrihet. Och en huvudvärk mindre att man inte behöver tänka på om pengarna ska räcka månaden ut underlättar mycket eller när något händer som kostar extra.
Har man frivilligt skaffat barn har man bevisat att man anser sig ha tillräcklig mycket pengar för detta. Då kan man väl knappast klaga på att pengarna inmte räcker till? Undantaget är naturligtvis när en av föräldrarna shappar utan att ta ansvar. I de fallen förstår jag att det kan bli lite knappert t.o.m. i sverige.
En del har 10 barn och inga pengar... :blushing:storkarp skrev:Har man frivilligt skaffat barn har man bevisat att man anser sig ha tillräcklig mycket pengar för detta. Då kan man väl knappast klaga på att pengarna inmte räcker till? Undantaget är naturligtvis när en av föräldrarna shappar utan att ta ansvar. I de fallen förstår jag att det kan bli lite knappert t.o.m. i sverige.
Detta resonemang stämde nog bra förr i tiden när Sverige var känt för "kärnfamiljen". Undantaget du hänvisar till och även skilsmässor som är ganska frekventa har skapat nya situationer. I en annan tråd diskuteras amortering av huslån, och där har ingen ännu tagit upp konsekvensen av det jag skrev i meningen före.storkarp skrev:Har man frivilligt skaffat barn har man bevisat att man anser sig ha tillräcklig mycket pengar för detta. Då kan man väl knappast klaga på att pengarna inmte räcker till? Undantaget är naturligtvis när en av föräldrarna shappar utan att ta ansvar. I de fallen förstår jag att det kan bli lite knappert t.o.m. i sverige.
Det beror väl vad man sätter för värdering i ett välbetalt jobb. Men självklart krävs det mycket arbete, oavsett om man väljer att plugga, sedan läsa en lång utbildning på universitet likväl som för en entreprenör bygga upp en egen framgångsrik verksamhet. Att komma någon vart kräver arbete och det tycker jag inte är konstigt alls oavsett vilken bransch eller jobb det gäller. Sen om man ska bli rik på kuppen krävs det nog att man är extra driftig eller har lite tur, men ett hyfsat välbetalt jobb kan nog de flesta få om man kämpar hårt för det. Självklart så kan kontakter hjälpa, men alla som jag känner har arbetat sig fram med egna meriter så jag kan tycka att det är ett rätt dåligt argument som allt för ofta kommer framm att skylla framgång på kontakter eller ursäkta sig med att man saknar kontakter så därför är det hopplöst att få ett bra jobb eller lönt att arbeta för en bra utbildning eller liknande.kamilenski skrev:
Politisk uppfattning vet jag inte, men attityder hos föräldrar och omgivningen tror jag spelar väldigt stor roll på vilka val man gör. Det tycker jag är synd för i Sverige har man faktisk väldigt goda möjligheter oavsett bakgrund att utbilda sig eller välja vad man vill göra. Har ett exempel på en tjej/kvinna som jag träffade som höll på att doktorera och hon berättade att hennes familj starkt hade ifrågasatt när hon valde att läsa till civilingenjör, för det var minsann inget som de sysslat med och definitivt inget hon heller borde göra. När hon sen valde att gå vidare och doktorera så var det tydligen höjden av dumhet. Väldigt tråkigt, men jag tror att attityder spelar en väldigt stor roll för vilka val man gör och inte vilka förutsättningar man har. Så ödet har jag inte mycket till övers för och den egna viljan är tyvärr ofta påverkad av andra faktorer, men i slutänden så är det endast man själv som påverkar vilka beslut man tar och möjligheten är faktiskt ganska bra för de flesta.-MH- skrev:
Finns ju andra undantag också, som att barnet inte var planerat och att man då av religiösa eller moraliska/etiska/principiella skäl inte vill göra abort.storkarp skrev:Har man frivilligt skaffat barn har man bevisat att man anser sig ha tillräcklig mycket pengar för detta. Då kan man väl knappast klaga på att pengarna inmte räcker till? Undantaget är naturligtvis när en av föräldrarna shappar utan att ta ansvar. I de fallen förstår jag att det kan bli lite knappert t.o.m. i sverige.
Det är fortfarande fria val att göra väl? Man väljer att inte göra abort och man väljer att bli gravid, inte fan finns det nån som inte vet hur man blir gravid å som trodde att det var storken som skulle komma? Och väljer man att bekänna sej till en speciell moral (religiös eller politisk) får man ta konsekvenserna av det.BiFuel skrev:
Alltså får man ta ansvar för sina val, svårare är det inte i teorin.
Och så väljer man om man vill göra det bästa man kan av sin personliga situation eller om man hellre vill försöka få andra att skänka en del av sitt överskott till just mej.
Men livet är orättvist, vi föds med olika bra förutsättningar både socioekonomiskt, begåvningsmässigt och fysiologiskt liksom miljömässigt i övrigt.
Men jag kan konstatera att de som i min släkt har det bra ekonomiskt jobbar hårt med egna företag eller på hyfsat höga nivåer i andras företag. Alla vi har kämpat och tagit vara på chanserna som bjuds och ibland skapat chanserna själva.
De i min släkt som inte lyckats speciellt bra eller rent av rätt dåligt verkar (av vad jag kan se) köpa alkohol, tobak, olika typer av spelbongar och ev nån bil för de pengar som kommer in. De jobbar sina timmar men inte mycket mer (och en hel del av inkomsterna är olika typer av bidrag) och de flesta aktiviteter verkar bara vara nåt som måste göras för att man sen ska få dricka grogg å kolla på trav eller sport. Tacka fan för att man inte blir rik eller ens välbeställd då.
Herregud, det här börjar låta som en tråd INNAN valet.... Avundssjuka mot icke Avundssjuka....
FFör att först gå till TS första inlägg.... Klart det är tungt om ni har köpt det för 40K..... Men systemet i sverige bygger på värdering.... Gå till en Mäklare och värdera upp huset. han gör en översyn, kollar på läge, risker mm.... Han offerterar ca 2500:- för det, men du kan ju å andra sidan få upp huset minst 100K om du har gjort allt det du skriver om....
Vad gäller det andra tjafset om olika chanser i livet....
Klart alla inte har samma chans.... Det är därför det är bra med friskolor, och andra medium, där dom som har förmågan ska få utvecklas, och inte ledas in i samma kollektiv som den passiva kommunala skolan ger på många håll.... Ge alla chansen som behöver det...Ärligt talat , varför ska inte dom som har en förmåga få en chans att kunna utvecklas ännu mera?
Jag själv hade inte direkt några större förutsättningar i min barndom, eller ens fram till jag var typ 31 bast....
Mobbad i grunden till 8,an. föräldrar skiljda, sen jag var 13, farsan sa till mig att ta hand om mor och syster....
Gifte mej för tidigt med ett skrap som inte var av denna världen... (Ja hon är inte det ens nu) Mytoman, projicerande, och manipulativ..... men hursom, efter 6 år som ensamstående pappa, så reste jag mig ur askan ur elden.... jag gav allt för min grabb, slogs för umgänge och vårdnad min dotter i rätten, (Tyvärr utan framgång 2 ggr)... jobbade satan hela tiden när jag hade chansen.... Har nu en helt fantastisk fru, en villa i ett mindre samhälle, med alla bekvämligheter, grabben bor fortfarande hos oss.... Min fru blev arbetslös i somras, men vi klarar oss bra ändå, då vi har sedan barnsben bägge två rättat mun efter matsäck.... Vi sparar pengar, spenderar en del, men det viktigaste. vi såg till när vi flyttade ihop att ha ett boende som vi har råd att bo i i alla situationer.... Det går ingen nöd på oss, trots endast nu en sammanlagd inkomst på ca, 425.000:- innan frun blev arbetslös så var det närmare 525.K .... Så allt går om man inte har för stora krav och ambitioner på hur just dom främsta månaderna ska bli....
I Dagens informationssamhälle så måste alla vara flexibla, jag tror att det är där det brister för många.... Många jag/vi känner vill bara gå i samma fotspår och inte få sin dag ändrad ett dugg..... Tänk om , tänk nytt.....
Ta för dig.... Själv har jag precis startat en firma på det jag är bäst i... Praktiska grejer... ALLFIX..... Har inte fått någon inkomst än på det, men har en del ambitioner.....
Tex, att starta firman utan att sätta mig i skulder.... Börja från helt skratch .med bara dom maskinerna man förfogar över....
Jag menar i kontentan: Istället för att vara bitter, se vad du kan göra för dig/er.... Se inte vad andra har eller ska göra för dig......
Ni ska värdera upp huset först och främst Trådskaparen....... Sen kommer du se andra perspektiv du oxå ....
FFör att först gå till TS första inlägg.... Klart det är tungt om ni har köpt det för 40K..... Men systemet i sverige bygger på värdering.... Gå till en Mäklare och värdera upp huset. han gör en översyn, kollar på läge, risker mm.... Han offerterar ca 2500:- för det, men du kan ju å andra sidan få upp huset minst 100K om du har gjort allt det du skriver om....
Vad gäller det andra tjafset om olika chanser i livet....
Klart alla inte har samma chans.... Det är därför det är bra med friskolor, och andra medium, där dom som har förmågan ska få utvecklas, och inte ledas in i samma kollektiv som den passiva kommunala skolan ger på många håll.... Ge alla chansen som behöver det...Ärligt talat , varför ska inte dom som har en förmåga få en chans att kunna utvecklas ännu mera?
Jag själv hade inte direkt några större förutsättningar i min barndom, eller ens fram till jag var typ 31 bast....
Mobbad i grunden till 8,an. föräldrar skiljda, sen jag var 13, farsan sa till mig att ta hand om mor och syster....
Gifte mej för tidigt med ett skrap som inte var av denna världen... (Ja hon är inte det ens nu) Mytoman, projicerande, och manipulativ..... men hursom, efter 6 år som ensamstående pappa, så reste jag mig ur askan ur elden.... jag gav allt för min grabb, slogs för umgänge och vårdnad min dotter i rätten, (Tyvärr utan framgång 2 ggr)... jobbade satan hela tiden när jag hade chansen.... Har nu en helt fantastisk fru, en villa i ett mindre samhälle, med alla bekvämligheter, grabben bor fortfarande hos oss.... Min fru blev arbetslös i somras, men vi klarar oss bra ändå, då vi har sedan barnsben bägge två rättat mun efter matsäck.... Vi sparar pengar, spenderar en del, men det viktigaste. vi såg till när vi flyttade ihop att ha ett boende som vi har råd att bo i i alla situationer.... Det går ingen nöd på oss, trots endast nu en sammanlagd inkomst på ca, 425.000:- innan frun blev arbetslös så var det närmare 525.K .... Så allt går om man inte har för stora krav och ambitioner på hur just dom främsta månaderna ska bli....
I Dagens informationssamhälle så måste alla vara flexibla, jag tror att det är där det brister för många.... Många jag/vi känner vill bara gå i samma fotspår och inte få sin dag ändrad ett dugg..... Tänk om , tänk nytt.....
Ta för dig.... Själv har jag precis startat en firma på det jag är bäst i... Praktiska grejer... ALLFIX..... Har inte fått någon inkomst än på det, men har en del ambitioner.....
Tex, att starta firman utan att sätta mig i skulder.... Börja från helt skratch .med bara dom maskinerna man förfogar över....
Jag menar i kontentan: Istället för att vara bitter, se vad du kan göra för dig/er.... Se inte vad andra har eller ska göra för dig......
Ni ska värdera upp huset först och främst Trådskaparen....... Sen kommer du se andra perspektiv du oxå ....
Rik eller fattig?
Som min goda vän som jobbar på bank brukar säga..
Alla har ungefär lika mycket pengar kvar varje månad- De som tjänar mer har bara mer i lån än låginkomsttagarna...
Men den som har flest prylar med sig ner i graven vinner väl? Även om de är lånade..
Som min goda vän som jobbar på bank brukar säga..
Alla har ungefär lika mycket pengar kvar varje månad- De som tjänar mer har bara mer i lån än låginkomsttagarna...
Men den som har flest prylar med sig ner i graven vinner väl? Även om de är lånade..