Hej

Såg på nån nyhetssajt idag att regeringen nu klubbat igenom att under 2005 kommer tre städer (Gävle + några fler) att släcka ner det analoga tvnätet för att enbart sända digitalt.

För oss som inte bor i dessa städer tar det väl 2-3år till gissar jag...men så småningom måste vi skaffa en DTV-box.

För några månader sen hade UPC nån drive där man kunde prova en box gratis under tre månader.
Nåt så jävla segt har jag aldrig använt förut. Tog 10sek för boxen att byta kanal. Bara att glömma zappandet...
Fick en massa kanaler men det tog 20 minuter att zappa sig igenom alla.
Vi lämnade tillbaks den efter tre veckor...besvärligt som fan...UPCs plan var ju att vi skulle behålla lådan...

Mina frågor:

* Är alla DTV-boxar så här sega? Om inte, vad heter den parameter man ska spana efter? Kanalbytartid?

* När analoga nätet går ner...måste jag ha en box per tv om vi vill se olika kanaler på dessa?
Gissar att det finns boxar med flera "tuners" men att de säkert är hamnar nära dubbla priset. Två tuners/box löser problemet med att kunna kolla på ett program samtidigt som man spelar in ett annat. Två tuners/box löser dock inte helt problemet med att driva två separata tvapparater i varsin ände av huset. Måste jag byta kanal så får det bli att a)förflytta mig tvärsöver huset för att byta kanal eller b) fixa ett IR-link system av nåt slag.

Ni som har koll....hur ser trenden och framtiden ut när det gäller DTV?

Undanbeder mig svar av typen "kör TV via IP istället". Mycket möjligt att det är bättre, billigare, snabbare,snyggare osv. Jag är främst intresserad av att veta hur staten/boxproducenter tänkt sig lösningar för DTV-T
/M

Har inte så mycket koll, men har haft två olika digitalboxar, och ja de är sega! Plus att de ska vara interaktiva vilket gör att de ibland stannar upp i 30s för att man ska få upp en j-la meny på skärmen som man inte vill ha. Det går självklart inte att stänga av denna interaktivitet...
Två mottagare i samma - glöm det! Man måste ha ett abonnemang för varje mottagare när det borde vara hur många man vill ha per hushåll

Svenskar ska inte zappa och titta på flera kanaler. Mångfald är farligt. Enfald är bäst ;D ;D ;D

Hej,

Jag köpte 2 nya Force Series 5 med 80G HD för inspelning nyligen. De går riktigt snabbt att byta kanal på, mot den gamle trötte Mediamastern. Visserligen längre tid än analog, men helt ok.

Dock är den onödigt komplicerad att programmera. För en tekniker inga problem, men mina föräldrar hade nog aldrig lärt sig den.

Utöver detta måste man ha ett kort/abbonemang per box. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalar, men har för mig att det är ~200kr/månad (hela basutbudet + Disney Channel) + ett par hundra i "kortavgift" per halvår.

Vill du bara se TV1, TV2, TV4, och SVT24 (ev också barnkanalen) kan du klara dig med en sk. FTA box (Free To Air). Då behöver du inget kort och kan titta "gratis". D.v.s förutom licensen och själva kostnaden för boxen.

Man kan numera teckna ett tvilling abbonemang till boxer (marksända digitalnätet) paketet. Du får då det andra kortet till halvapriset.

EDIT: Såg att halva priset bara gällde boxers paket (som kostar 159kr). Det 2:a kortet får du då för 79kr. Alla filmkanaler, Disney Channel etc. får du betala fullt pris för

Det finns boxar med 2 tuners (ex. topfield PVR5000). Denna skall bara behöva ett kort för att spela in en kanal och titta på en annan.

Två tuners innebär inte att du kan spela in på två olika kanaler om de är i det s.k betalutbudet.

Troligtvis kommer det flera tvapparater med inbyggd DVB-T (marksänd digitaltv) framöver. Finlux har ett par och Pioneer skryter i sin reklam att dom har den första plasman med DVB-T-mottagare.

Ja man behöver en box per tv för att ta emot DVB-T om man inte har någon av dessa tvapparater.

En trend idag över lag är ju att man skall ta betalt för div. extra tjänster vilket gör att alla leverantörer av dessa har sitt eget sätt att koda och ta betalt. Detta resulterar i att vi konsumenter måste ha flera boxar och köpa ny då vi byter leverantör.

Nää ni, när digitaltvvansinnet slår till på allvar då är det definitivt sluttittat för min del. Att programutbudet skulle bli bättre det tror jag vad jag vill på. För egen del skiter jag i om dom lägger ner hela SVT men jag tänker på våra gamla som sitter i sina stugor, kanske i glesbygden och har tv´n som enda sällskap, hur ska dom kunna lära sig programmera lådorna? Ska dom skicka efter en tekniker var gång strömmen svajar? Men det skiter ju regeringen i, dom gamla är ju bara en belastning och ska ju i alla fall snart dö.

Tja. Jag tycker nog att det digitala markutbudet är markant bättre än det analoga, så det är väl positivt.

Dessutom tycker jag nog att vi har levt med dagens system i över 50 år och någon gång måste man ta steget att byta teknik. Att kunna hålla bakåtkompatibiliteten i 50 år får väl anses som helt fantastiskt.

Med den digitala tekniken inbyggd i TVn vad det lider (och säkert väl innan det analoga släcks ner) så blir det inte mycket svårare att ställa in eller sköta. Snarare tvärt om.

Fast visst. Det är klart att alla som vill titta vidare på TV måste köpa en ny TV eller burk. Det är ju dock inget ovanligt vid större teknik språng.

jonasmj:

Är du säker på det. Att det inte funkar på sat med olika frekvenser och polarisationer köper jag men inte på boxer.

Kort och cam kan mycket väl hantera frågor från flera tuners så jag kan inte se något praktiskt skäl varför det inte skulle funka. Sen kan det väll iofs. vara någon paragrafryttare i farten igen

Visst.

Själva broadcastingen samt tekniska kvaliteten tar ett kliv framåt med DTV.

MEN

användarvänligheten tar ett stort kliv tillbaks.
Ingen kan säga nåt annat med tanke på funktionalitet hos de boxar som finns idag.
- Dryga EPG:er som laddas.
- Slöa kanalbyten
- Dekodrar måste finnas i varje pryl. Så är det även idag fast med tuners som tydligen kostar en spottstyver jämför med de digitala systemen.

Säkerligen finns stor risk för att tv-tittandet blir sämre tack vare det som programmakarna kommer att kalla "Enhanced TV" eller nåt....
I alla fall för oss som inte vill ha pop-up:s och annan dynga på skärmen mitt i programmen. som vi måste svara JA eller NEJ på för att bli kvitt
"Vill du tävla?"
"Vill du vara med och rösta?"
blablabla

Mår illa bara jag tänker på det...
/M

RoTe
Min canal+ box låser sig typ 30s efter man startat den så man kan inte byta kanal på jättelänge direkt man startat. Surt om man är lite sen till nåt tv program man vill se.

Visserligen satelit men ändå...

Fick vår Canal Digital box förra fredagen, (fick inte montera upp den samma kväll för sambon, typ kl 21 o snöstorm så det var nog ganska vettigt). Men morgonen efter var man uppe och smidigare installation får man leta efter med signalstyrkan direkt på TV:n och sedan allt förprogrammerat med både TV- och radiokanaler.

Beställde paketet på onsdagen och fick det som sagt på fredagen så leveranstiden hade vi kanske också tur med.  

När det gäller segheten så kollade jag vår och det tar ett par sekunder (2-5) när man byter kanal. Men man får å andra sidan upp programinfon om vad som visas o hur lång tid av programmet som är kvar, vad nästa program är osv. Så det är det helt klart värt tycker jag.

mattiase skrev:
användarvänligheten tar ett stort kliv tillbaks.
Ingen kan säga nåt annat med tanke på funktionalitet hos de boxar som finns idag.
- Dryga EPG:er som laddas.
- Slöa kanalbyten
- Dekodrar måste finnas i varje pryl. Så är det även idag fast med tuners som tydligen kostar en spottstyver jämför med de digitala systemen.
Håller inte med alls.

Dagens boxar tycker jag laddar EPG relativt snabbt. Skiftet mellan kanaler går i princip som analog. Kostnaden för digitaliseringen sjunker för varje kvartal som går.

Däremot så ökar användarvänligheten iom ...

• Det finns en inbyggd guide överhuvudtaget.
  • Man ser nuvarande och framförallt kommande program, rätt ok om man zappar.
  • Har du en box med HD eller DVD-R, så benämns inspelningen med korrekt titel automatiskt. Ofta får du också en liten indexbild också.
  • När du "installerar" den sköts det automatiskt och alla kanaler får riktiga namn.
  • Du slipper noll.noll.blink
  • När du spelar in så väljer du kanalnamn i klartext och därefter ex. programnamn i klartext. Ingen anledning att hålla reda på om du hade TCM på kanal 231 som grannen eller du valde 128.
  • Etc. mm. o.s.v

Det enda som stör mig är betalmodellen. Om du har 4-5 TV apparater måste du ha en massa abbonemang, trots att du inte kan utnytja alla. Fast det lär ju lösa sig snabbt när tekniken finns inbyggd i TV apparater, etc.

TLovskog skrev:
Det  enda som stör mig är betalmodellen. Om du har 4-5 TV apparater måste du ha en massa abbonemang, trots att du inte kan utnytja alla. Fast det lär ju lösa sig snabbt när tekniken finns inbyggd i TV apparater, etc.
Fast kommer det lösa sig i och med det? Det behövs väl ändå ett kort per tv resp digitalbox, oavsett var kortläsaren är belägen?

Hur är annars Force-boxen?
På DVD-forum så klagar en del över klydd med dolby-digitalljudet, och textningen när man spelar in. Kan man få ut det man spelar in ur burken på annat sätt än vanlig videosignal? Dvs, till datorn för bränning osv?

Får du förresten in dansk digital-tv (du bodde väl i Kävlinge om jag minns rätt)?

Fick du betala fullpris för boxen, eller subventionerad via månadsavgiften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.