2 791 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Äntligen är köket beställt!!!
Hej!
Vad skönt för er att ha kommit så långt... Själv har vi precis fått en leverans med gips, massonite mm.
Jag tycker nästan det är så att det "bara" är att smälla upp gipsskivorna, spackla, och snart så flyttar vi in, men så är det inte riktigt :-/
Jag tycker det är intressant att höra vad andra berättar, så jag inte behöver göra samma misstag, det finns så många andra som jag kan göra :
Det låter som köket är jättefint. Själv funderar vi på betsad ek och min man vill ha granitbänkskiva.
Ha det så bra .
Hälsn. Oline
Vad skönt för er att ha kommit så långt... Själv har vi precis fått en leverans med gips, massonite mm.
Jag tycker nästan det är så att det "bara" är att smälla upp gipsskivorna, spackla, och snart så flyttar vi in, men så är det inte riktigt :-/
Jag tycker det är intressant att höra vad andra berättar, så jag inte behöver göra samma misstag, det finns så många andra som jag kan göra :
Det låter som köket är jättefint. Själv funderar vi på betsad ek och min man vill ha granitbänkskiva.
Ha det så bra .
Hälsn. Oline
Ja köksplanering kan få en att slita håret på huvudet. Så nu får detvara slut med det för vi har bestämt oss nu. Köket kommer från ett företag som finns i Oskarström som gör det själv intill sin butik. Man får det man önskar till ett bra pris. Så björkluckor, mattlack, mörk bänkskiva med multilist och så mörkt klinker på golvet med en köksö i mitten....Blir kanon när det väl kommer upp...
Gammal tråd men allt är kanske inte glömt? Hoppas köket blev klart till bröllopet...MathiasS skrev:Idag har vi äntligen beställt kök!!!
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har vi tro det eller ej, kommit till skott och signerat orderblocket.
Vi trodde först att ett vaxat ekkök från Marbodahl eller Myresjökök var vår melodi men det var inte rätt. Tibro kändes aldrig hellylle och säljaren lämnade mycket övrigt att önska.... Invita låg läänge bra till och vi var nära en affär när det plötsligt inte kändes riktigt rätt i magen längre. Toppkvalitet på kök, proffsig köksarkitekt (tack för hjälpen Benita!), men tillslut insåg vi att luckan inte var det vi ville ha. Näsan vändes nu mot Ballingslöv som ratats på ett tidigt stadie pga en förväntan om höga priser, förvånade blev vi när det inte var speciellt mycket dyrare än annat vi tittat på. Vi hade nu konverterat till en fast tro på björk som material till luckorna. Och bytt design på köket. Två leverantörer fick hänga med till det bittra slutet (som leverantör i den prispressade IT-världen njöt jag för en stund av att sitta på Den Andra Sidan av förhandlingsbordet), Kök och Bad i Västberga och Faringe Såg. Båda visade sig mycket duktiga på att rita kök, erfarenhet fanns på båda håll. Dessutom slapp vi det säljsnack som många kör med, det gör mig heligt förbannad så det var skönt att jobba med leverantörer som förstår att *jag* förstår att båda parter skall överleva affären....
Efter en hyfsad prispress (tack vare Faringes kökskampanj) stod vi med två identiska erbjudanden och vi valde tillslut att gå vidare med Peter på Kök och Bad, vi började där och tyckte det var juste att avsluta där också.
Om 5-6 veckor väntar vi således en hög med paket innehållandes ett massivt björkkök från Ballingslöv (lucka studio), 40mm massiv träskiva i valnöt, diskbänk från Franke, frihängande fläkt från Thermex med tillhörande vindsmotor. Vitvaror kommer från Siemens och Husqvarna (ugnen), diskmaskin och kyl/frys i helintegrerat utförande.
Nu återstår bara att under leveranstiden fördigställa utrymmet där köket skall installeras. Golvvärme skall fixas, klinker skall sättas, nya fönster skall monteras, el skall dras, avlopp, vatten osv......Fritid? Näe...
Har själv fått en offert från Faringe och blev lite fundersam över deras betalningsvillkor. 100% vid order ska de enligt säljaren alltid ha kört med. Var detta med i din gedigna upphandling att jämföra dina leverantörers betalningsvillkor? Att betala en del vid beställning av köket kan jag acceptera men jag har svårt med att betala 100% många veckor innan leverans med allt vad det innebär av risk att någon i kedjan nedprioriterar eventuella fel i leveransen. Erfarenheter?