14 755 läst · 30 svar
15k läst
30 svar
Ännu ett misslyckat arbete - fogning med silikon
Och undvik de billigaste fogsprutorna, har nu en som även backar lite när man släpper handtaget så det inte fortsätter pysa ut fogmassa, samt är känsligare med bättre "utväxling". Värt de 50-75 kr extra den kostade.
Produkter som diskuteras: "fogsprutorna"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Köpte min på Biltema för 120:-
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...5gpL16SgDw1dt-hDu92qfanYHnnbSy7RoC5vcQAvD_BwE
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...5gpL16SgDw1dt-hDu92qfanYHnnbSy7RoC5vcQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 37 inlägg
Håller med dig, blir så mycket bättre och lättare om du sprayar med diskmedel och vatten. Jag använder även en fogskrapa för att få olika tjocklekar på silikonet, fungerar jättebra, och har en mugg med diskmedel och vatten som jag doppar den även i emellanåt.slacker skrev:Tejp i all ära - Men när man jobbar med silikon och skall foga är en duschflaska med yes och vatten min bästa vän.
Lägg strängen, med eller utan tejp, spraya på, spraya på fingrar osv. silkonet fäster inte på en yta med yes och vatten - Samma med fungerar/händer. Man kan liksom skrapa av allt överskott med nageln eller fingertoppen. Alternativt sådana små fogskrapor.
Produkter som diskuteras: "fogskrapa"
Fogskrapa för kakelfog Wolfcraft
Byt ut kakelfog och trasiga kakelplattor
149 kr inkl moms
Läs mer
Använd AquaSEAL, Våtrumsfog. Cascos gummifog, övermålningsbar! Finns i ljusgrått, mörkgrått och vitt, sitter precis lika bra men ger inte det feta eländet, som silikon ger. Skall enligt Casco vara bättre mot mögel(svårt att veta). Eftersom den är övermålningsbar, kan man fylla på med rätt färg, om den avviker för mycket. Behöver du ta bort lite "kladd" , använd kristallolja, och du kan jämna ut, tvätta bort och få det hur bra som helst! Förstår inte varför folk använder silikon? Okunskap? Men, först har man det tråkiga jobbet, att försöka få bort den feta silkonytan, ett sant helvete bara det! Har använt Våtrumsfog i några år, mycket nöjd! (Casco ägs idag av Sikabolaget).