Vilket ännu ett h*tes moment denna fogning med silikon. Totalt åt fanders. Nu försöker vi ta bort allt, men bara det är timmar av arbete. Vi hade Mapesil AC silikon färg grå. Men väntade för länge med att ta bort tejpen varpå fogen lyfte och det så fult, fult, fult ut. Försökte ta bort men det la sig som en hinna runt om, under skåpet, på rostfria och granitskivan.

1. Ska man ha olika silikon mot rostfri diskbänk, under skåpen och sen mot granitskivan?
2. Hur kan man få bort denna hinna av silkon från kaklet. Sen granitskivan som är känslig. Har provat vinäger utom på graniten. (läste om det)
Någon föreslog T-sprit eller bensin. Ska det i så fall vara kemiskt ren bensin? Och hur får man rent på skåpunderdelen som är än mer känslig?

Att renovera kök är verkligen inte det lättaste när man aldrig gjort det och inte har ekonomi att anlita någon.
Och det värsta var fogning mellan kaklet och nu än värre det kletiga silikonet. Min son tyckte att jag skulle ge mig på det eftersom jag är mer noggrann: Hmm:sweat:

• Rör med Mapesil AC silikon på rostfri diskbänk framför en vägg med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt applicerad grå silikonfog längs med vit kakelvägg och fönster ger ett kladdigt och ojämnt resultat.
    Skapa konto
Stefan N Stefan N skrev:
Testa silkonlösare. [länk]
Den har jag titta på. Men hoppas de har någonstans närmare Stockholm. Har inte bil

Clas ohlson har tex, finns lite överallt.

• Gilla
LyJa och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Börja med en mekanisk sikonborttagare, den räcker långt.
[länk]

Sen finns det olika typer av "spackelspadar" för att jämna ut fogen, tex denna som också finns på Bauhaus,[länk]

För info så går det att webbshoppa på Bauhaus.
Ska titta om det går att köpa med frakt
:)

Sen finns det olika typer av "spackelspadar" för att jämna ut fogen
En annan variant:

https://www.amazon.se/s?k=‎+B001CITA28

Gula silikonformar för fogning, olika former till fogar i hushåll, Sauber Meister märke.
Skapa konto

• Gilla
Sassie och 1 till
  • Laddar…
Kan också vara läge att öva lite. Skruva ihop några vinklar av brädlappar och testa....

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
En annan variant:

[länk]

[bild]
Jag har 2 såna uppsättningar själv och gillar dem. Hittade inte dessa när jag letade.

Tejp i all ära - Men när man jobbar med silikon och skall foga är en duschflaska med yes och vatten min bästa vän.
Lägg strängen, med eller utan tejp, spraya på, spraya på fingrar osv. silkonet fäster inte på en yta med yes och vatten - Samma med fungerar/händer. Man kan liksom skrapa av allt överskott med nageln eller fingertoppen. Alternativt sådana små fogskrapor.

• Gilla
pehhhr och 13 till
  • Laddar…
Jag har 2 såna uppsättningar själv och gillar dem. Hittade inte dessa när jag letade.
Jag har också ett snarlikt set som jag tror jag köpte på K-Rauta för snart 20 år sedan. Ingen aning om dessa fortfarande finns där. Tycker de funkar bra jag med.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
En annan variant:

[länk]

[bild]
Finns på Jem & Fix för en bråkdel av kostnaden

• Gilla
Esda och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Kanske lite halvsent nu, men tipsar om denna tråden:
[länk]
Bra tips som hjälpt mig mycket
Vi ska ju foga om så det tror jag kan vara bra. Ska bara försöka få bort allt gammalt Silicon först:rolleyes:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Tejp i all ära - Men när man jobbar med silikon och skall foga är en duschflaska med yes och vatten min bästa vän.
Lägg strängen, med eller utan tejp, spraya på, spraya på fingrar osv. silkonet fäster inte på en yta med yes och vatten - Samma med fungerar/händer. Man kan liksom skrapa av allt överskott med nageln eller fingertoppen. Alternativt sådana små fogskrapor.
Så gjorde jag och blev väldigt stolt över mitt livs första fogning:D

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.