Är det möjligt att kondens kan vara orsaken?

L Lilak skrev:
Är det möjligt att kondens kan vara orsaken?
Samma tanke slog mig, bland alla tänkbara orsaker. Mycket fuktigt i kväll. Kanske räcker med att den får torka upp under natten

Har du kontrollerat att din jordfelsbrytare fungerar kanske är det som är problemet😉

J J-banan skrev:
Har du kontrollerat att din jordfelsbrytare fungerar kanske är det som är problemet😉
Bra tänkt där! Får kollas upp. Fast avhjälper knappast felet hos min arge köpare..

Problemet kommer att gå över av sig själv.
Det är motorns kondensator som är boven i dramat. Jfb reagerar om det är skillnad mellan fasen in och nollan ut. ( lite förenklat förklarat).
Men kondensatorn är som ett uppladdningsbart batteri. Den behåller alltså ström, innan den är färdigladdad. Samma sak händer på mässor, där man matar montrar över personskyddande jfb.
Personskydden är på 30 mA. Maskinskydd 300 mA.
Husets värmepanna bör ha en egen jfb på 300 mA.
Vill din köpare ha ett löpband får han fixa elen hos sig, det kan mycket väl vara som tidigare skrivits att han redan har ett litet läckage. Men du har det inte.

J Jonas928 skrev:
Problemet kommer att gå över av sig själv.
Det är motorns kondensator som är boven i dramat. Jfb reagerar om det är skillnad mellan fasen in och nollan ut. ( lite förenklat förklarat).
Men kondensatorn är som ett uppladdningsbart batteri. Den behåller alltså ström, innan den är färdigladdad. Samma sak händer på mässor, där man matar montrar över personskyddande jfb.
Personskydden är på 30 mA. Maskinskydd 300 mA.
Husets värmepanna bör ha en egen jfb på 300 mA.
Vill din köpare ha ett löpband får han fixa elen hos sig, det kan mycket väl vara som tidigare skrivits att han redan har ett litet läckage. Men du har det inte.
Den e fin! Tack!

Din trådtitel antyder att du har läst gamla trådar om detta ämne? Då vet du att statisk elektricitet och smuts i motorn är två faktorer som kan lösa JFBn till ett löpband. Även EMC-filter har varit på tapeten. Vad man gör åt det vet jag dock inte riktigt, och det underlättas ju inte av att löpbandet står hos nya ägaren.

Jo, precis, och därför dammsögs interiören före försäljningen. Stengolv hos mig, men på ny placering, okänt.

Någon som vet hur det är på gym?
Är löpbanden fast anslutna där kanske, utan 30 mA JFB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.