Tilläggas skall att jag har inte så mycket att jämföra med men vi använde det till grovstädning, den sög upp både mindre betongbitar och annat utan problem. Körde lite grann med en elhyvel kopplad till den i "T"-läget och det funkade också. Inget att anmärka på. Dock tyckte jag den lät väldigt mycket som sagt.
 
Jag köpte en Kärcher 5600 MP för någon månad sedan. Hade en Nilfisk Buddy 15 innan och det är stor skillnad!
Slipade betong nyligen och 5600an klarade det fint, men fick rengöra filter och byta påsar en hel del. Buddyn satt igen direkt och var för klen. Riktigt fint med verktygsautomatiken på nya med som jag inte hade tidigare, smidigt!
 
Jag var iväg på lunchen och köpte en Nilfisk Alto 25-21 på Clas O.
Modellen har utgått och därför var prislappen 999kr :)
Fredrik
 
Jag har en wd3500p (p = maskinuttag med autostart) och tycker inte den suger tillräckligt bra, säljarna på hornbach hade helt rätt :confused:

De rekommenderade de lite häftigare modellerna för att få vettigt sug.
 
mexitegel skrev:
Tilläggas skall att jag har inte så mycket att jämföra med men vi använde det till grovstädning, den sög upp både mindre betongbitar och annat utan problem. Körde lite grann med en elhyvel kopplad till den i "T"-läget och det funkade också. Inget att anmärka på. Dock tyckte jag den lät väldigt mycket som sagt.

Tack för svaret :) Ljudet är ju en ganska viktigt aspekt, iaf för mig som får tjut i öronen emellanåt. Har kåpor på när jag kör grovisen jag har nu, men den låter illa som f-n!


-----------


Hur som helst så är jag medveten om att ingen av de listade maskinerna är bäst på nånting, saknar funktioner osv. Hade det känts försvarbart hade jag kanske (antagligen) slängt ut mer pengar på 'rätt' maskin. Men jag behöver en NU och känner mig inte motiverad att slänga ut fler tusenlappar. Får jag napp på inox eller 5600 på nån lokal butik blir det nån av dem, annars blir det väl att handla enligt den ofta rätt träffande devisen "att köpa billigt är dyrt".... Eller ev försöka låna en men det känns inte schysst när det ska i så mycket damm och skit!
 
Är det allmänt byggbös som du ska dammsuga eller är det något specfikt som är extra skitigt?
 
Jag brukar alltid rekommendera Kärcher, inte för den är bättre än sina konkurrenter utan för dom är överlägsna när det gäller att ta hand om kunden efter köpet.
Dom är betydligt bättre att ha med att göra när man vill ha reservdelar eller tillbehör, samma gäller garantireparationer m.m....
 
Jag tröttnade på min billiga Meec som mest lät mycket. Såg gjorde den, men inte som det var tänkt!😉

Jag köpte en Hercules (tror att det var 50-modellen) med plåtbehållare. Jag köpte även till slang för att koppla på fräs och såg. Tycker den funkar riktigt bra till det jag använt den. Bra med uttag och justerbart sug.
Enda negativa är väl reglagen som är lite "pilliga" fast det tycker jag att de är på många märken. Ett alternativ jag tittade efter var Einhell som är liknande och ska vara bra i den prisklassen.
 
13th Marine skrev:
Jag har en wd3500p (p = maskinuttag med autostart) och tycker inte den suger tillräckligt bra, säljarna på hornbach hade helt rätt :confused:

De rekommenderade de lite häftigare modellerna för att få vettigt sug.
Instämmer i detta. Dåligt sug och plastigt chassi som lätt spricker.
 
Det blev att köpa billigt (å dyrt i längden?!). Den enda maskinen med automatik, och egentligen den enda vettiga inom prissegmentet som fanns hemma i byn var WD 3500p så jag köpte en sån igår kväll. Butiken kunde få hem Inox till nästa vecka och Kärcher's 5-serie i slutet på denna. Men jag vill (kan) inte vänta, fick dessutom ganska schyssta villkor för retur om det skulle visa sig att den är oduglig, så jag slog till.

Sanerade byggdamm och småskräp igår kväll, helt klart flera hack upp från gamla häcken. Men jag förstår er som är lite tveksamma till sugförmågan. Ska fortsätta ikväll så får se hur nöjd jag är när det är färdigstädat...

Tack så länge!
 
Hur lång är slangen?
 
Totem skrev:
Hur lång är slangen?
4 meter
 
Angående autostart så går det lösa utan problem i efterhand.

Har ingen autostart på min grovis så jag for och köpte en grendosa med master/slave funktion.

Det står visserligen max 550 Watt på master uttaget men jag har kört allt möjligt på den ex. Ts 55, 1600 watts bordssåg, gersåg och exenterslip.
Typ allt som går att koppla till dammsugare.

Har fungerat bra i 4 år hittils
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.