peternicklas skrev:
Gå till ESV och ESVs diarie, begär ut handlingen som heter 15EV2575-10.
Det är försäljningsförbudet vilket är daterat 20160414. Jag har beslutet men vill inte lägga upp det.
HQ begår, enligt beslutet, ett lagbrott.
HQ kan inte lastas för vad lindarn gör! Har du verkligen tillräcklig insikt för att med sådan säkerhet avgöra det?
Jag konstaterar bara att ESV inte kommunicerat något sådant förbud, vilket i så fall tycks innebära att de särbehandlar HQ. Vilket jag har svårt att tro.
Därtill som sagt noterar jag att det fortfarande verkar gå att köpa klipparen.
 
Söker man på det numret så får man ingen träff...... Du får nog lägga ut det om vi skall få läsa....
 
peternicklas
thomasx skrev:
HQ kan inte lastas för vad lindarn gör! Har du verkligen tillräcklig insikt för att med sådan säkerhet avgöra det?
Jag konstaterar bara att ESV inte kommunicerat något sådant förbud, vilket i så fall tycks innebära att de särbehandlar HQ. Vilket jag har svårt att tro.
Därtill som sagt noterar jag att det fortfarande verkar gå att köpa klipparen.
Det är HQ som har placerat produkte på EU marknaden och deras producentansvar gör att de är ansvariga för detta.
ESV har inte särbehandlat någon, beslutet kommer under veckan. Har varit ett antal dagar mellan de olika besluten. MEN som jag skrev tidigare så är det ett beslut, det har bara inte lagts upp på deras hemsida.
 
peternicklas
roli skrev:
Söker man på det numret så får man ingen träff...... Du får nog lägga ut det om vi skall få läsa....
Som jag skrev så vill jag inte göra detta. Man begär ut det från diariet och får en PDF på beslutet.
ESVs diarie, begär ut handlingen som heter 15EV2575-10.
http://diarium.elsakerhetsverket.se/WebDiary/Case/CaseInfo.aspx?caseID=113839
är länken till alla beslut rörande HQ. Skicka ett PM med er mailadress så kan ni få det den vägen.
 
Tog man bort -10 på det numret som du redovisade tidigare så dök det upp.(y) Men jag provade med 15EV2575-10 och då fick jag ingen träff.

Konstigt att Husqvarnas klippare inte står med under rubriken "försäljningsförbud"......
 
peternicklas
roli skrev:
Tog man bort -10 på det numret som du redovisade tidigare så dök det upp.(y) Men jag provade med 15EV2575-10 och då fick jag ingen träff.

Konstigt att Husqvarnas klippare inte står med under rubriken "försäljningsförbud"......
Det kommer snart.
 
Var hos nyss hos lokala HQ-butiken och de var informerade om försäljningsstoppet i vart fall. De satt just nu i möte med regionsäljchefen på HQ. Det är som de uttryckte det, väldigt taskig tajming....

På bygghemma.se gick det att lägga ordern, men risken är väl stor att den blir annullerad.
 
peternicklas
mexitegel skrev:
Var hos nyss hos lokala HQ-butiken och de var informerade om försäljningsstoppet i vart fall. De satt just nu i möte med regionsäljchefen på HQ. Det är som de uttryckte det, väldigt taskig tajming....

På bygghemma.se gick det att lägga ordern, men risken är väl stor att den blir annullerad.
Håller med dig, detta kunde ESV initierat mycket tidigare då testerna var klara förra året. Dock så har alla 4 vetat om det ett tag.
 
Ja, precis - jag tror det kommer bli lite hårda ordväxlingar...

Det är ju inte gjort i en handvändning för tillverkarna heller att följa beslutet. En sak är ju att åtgärda själva orsaken till påpekandet, det torde gå ganska fort men eftersom verket kräver att produkten då måste få ett nytt namn så är det ju en rätt stor apparat. Det hade inte varit några större problem att hinna med under vinterhalvåret, men nu när alla ser att gräset börjar växa lär det märkas i orderboken.

Å andra sidan så har ju HQ, i alla fall enligt ESV, inte tillverkat en produkt som följer reglerna.

Så det ska bli intressant att följa utvecklingen, förhoppningsvis i hängmattan samtidigt som min 310:a klipper gräset :D
 
peternicklas
mexitegel skrev:
Ja, precis - jag tror det kommer bli lite hårda ordväxlingar...

Det är ju inte gjort i en handvändning för tillverkarna heller att följa beslutet. En sak är ju att åtgärda själva orsaken till påpekandet, det torde gå ganska fort men eftersom verket kräver att produkten då måste få ett nytt namn så är det ju en rätt stor apparat. Det hade inte varit några större problem att hinna med under vinterhalvåret, men nu när alla ser att gräset börjar växa lär det märkas i orderboken.

Å andra sidan så har ju HQ, i alla fall enligt ESV, inte tillverkat en produkt som följer reglerna.

Så det ska bli intressant att följa utvecklingen, förhoppningsvis i hängmattan samtidigt som min 310:a klipper gräset :D
Har fått info om att Worx har åtgärdat sitt problem med ett nytt kretskort i laddstationen samt placerat en kondensator någonstans. Så det verkar som att Worx har uppdaterat samtliga sina modeller som slutar på E.1.
 
Fick svar från Gardenas kundsupport angående säljstoppet på R50Li, enligt dem gäller stoppet för tillverkare mot åf, inte åf till konsument. Låter iofs lite underligt.
"Gardena R50Li är testad och har fått godkänt av SP.
Elsäkerhetsverket har valt en annan standard (EN 55014-1) och då blev Gardena R50Li inte godkänd.
Det är alltså inte försäljningsförbud från återförsäljare till konsument utan från leverantör till återförsäljare."

Jag tolkar detta som att tillverkarna i alla fall i nuläget hoppas på att kunna lösa detta med en relativt enkelt fix, typ i linje med informationen ovan om Worx work-around.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, så ÅF kan sälja ut sina lager mao?
Konstigt då att min lokala HQ-butik inte ville sälja, iofs så vet jag ju inte om de hade på lager eller inte.
 
peternicklas
Martin E skrev:
Fick svar från Gardenas kundsupport angående säljstoppet på R50Li, enligt dem gäller stoppet för tillverkare mot åf, inte åf till konsument. Låter iofs lite underligt.
"Gardena R50Li är testad och har fått godkänt av SP.
Elsäkerhetsverket har valt en annan standard (EN 55014-1) och då blev Gardena R50Li inte godkänd.
Det är alltså inte försäljningsförbud från återförsäljare till konsument utan från leverantör till återförsäljare."

Jag tolkar detta som att tillverkarna i alla fall i nuläget hoppas på att kunna lösa detta med en relativt enkelt fix, typ i linje med informationen ovan om Worx work-around.
Stämmer dåligt med CE märkningen då den gäller för konsument. Finns många konstiga turer i detta. MEN någon skrev att ICA sålde den gamla Worx...
 
Kanske så att ESV skall ge sig ut i "verkligheten" och kontrollera sina beslut så att de efterlevs. Annars är ju beslutet inget att ha......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.